SOWA MĄDRA GŁOWA
Program matematyczno-przyrodniczy „Sowa Mądra Głowa”
W roku szkolnym 2024/2025 koło matematyczno- przyrodnicze „Sowa mądra głowa” będzie prowadzone przez nauczycielkę Elżbietę Czyszek w grupie II .
Program matematyczno-przyrodniczy „Sowa Mądra Głowa”
W roku szkolnym 2023/2024 koło matematyczno- przyrodnicze „Sowa mądra głowa” będzie prowadzone przez nauczycielki w grupie V Agnieszkę Jaworską oraz w grupie I przez Elżbietę Czyszek.
W roku szkolnym 2023/24 w grupie I był realizowany program matematyczno-przyrodniczym „Sowa mądra głowa”.
- Głównym celem programu matematycznego było rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej.
W I i II półroczu zostały podjęte następujące tematy:
- rytm,
- orientacja przestrzenna,
- liczenie (porównywanie liczebności zbiorów, używanie określeń więcej mniej, tyle samo)
- kodowanie na dużej macie
- kodowanie na małej macie z wykorzystaniem robota genibot
- odczytywanie kodu poruszania się po macie wykorzystując strzałki
- układanie koordynatów na dużej macie z uwzględnieniem 2 cech .
Podsumowanie :
Na podstawie obserwacji dzieci podczas zajęć edukacyjnych można stwierdzić iż:
- poprawnie powtarzają rytm wystukiwany przez n-la, dobierają brakujące elementy,
- liczą obiekty, dodają i odejmują na konkretach (do 5)
- poprawnie reagują na polecenia związane z orientacją przestrzenną ( frotka na lewej ręce)
- Poprawnie poruszają się na dużej macie (chodzenie pod dyktando)
- Poprawnie układają koordynaty na macie do kodowania,
- Poprawnie odczytują kod składający się ze strzałek i pokonują trasę,
- Poprawnie układają kod dla genibota i programują go.
W roku szkolnym 2023/24 w grupie V realizowany był program matematyczno-przyrodniczym „Sowa mądra głowa”. Program został rozszerzony o treści zaczerpnięte z Ogólnopolskiego Programu „Uczymy dzieci programować”. Celem programu jest świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych.
W I i II półroczu zostały podjęte następujące zagadnienia:
- rytmy i rytmiczna organizacja czasu,
- orientacja przestrzenna, liczenie,
- przewidywanie następstw,
- figury geometryczne,
- klasyfikacja,
- mierzenie, waga,
- konstruowanie gier,
- zapisywanie czynności matematycznych.
Dzieci podczas zajęć mogły rozwijać swoje zainteresowania matematyczne i informatyczne. Przedszkolaki podczas zajęć:
- uczyły się pracy w zespole,
- doskonaliły pojęcia matematyczne,
- uczyły się logicznego myślenia,
- poruszały się w przestrzeni według kodu,
- korzystały z aplikacji komputerowych.
W roku szkolnym 2022/2023 koło matematyczno- przyrodnicze „Sowa mądra głowa” będzie prowadzone przez nauczycielki w grupie III Agnieszkę Jaworską oraz w grupie V przez Elżbietę Czyszek.
Zajęcia matematyczno- przyrodnicze prowadzone w ramach działalności koła „Sowa mądra głowa” są oparte o program autorski z zakresu edukacji matematyczno- przyrodniczej, autorstwa Agnieszki Jaworskiej i Elżbiety Czyszek. Poniżej w tabeli przedstawiamy tematy, które zostały zrealizowane w minionych miesiącach, z podziałem na grupy.
|
Grupa III |
Grupa V |
Wrzesień |
Tematy:
|
Tematy:
|
Październik |
|
|
KÓŁKO MATEMATYCZNEO- PRZYRODNICZE ,,SOWA MADRA GŁOWA" W ROKU SZKOLNYM 2021/ 2022 PROWADZONE BĘDZIE PRZEZ NAUCZYCIELKI :ELŻBIETĘ CZYSZEK W GR V ORAZ AGNIESZKĘ JAWORSKĄ W GR II.
ZAKODOWANI MALI ARTYŚCI
Umiejętność kodowania to zdolność tworzenia , odczytywania i stosowania systemu znaczeń. Kod, to inaczej szyfr znany osobom, które umówiły sie by go stosować. programowanie, to tworzenie algorytmu, przepisu wzoru. Umiejętność kodowania wymaga funkcjonowania na poziomie symbolicznym i abstrakcyjnym, jej osiągnięcie świadczy o wysoko rozwiniętym myśleniu pojęciowym, analitycznym i umiejętności rozwiązywania problemów. Rozwój tej umiejętności należy rozpocząć od dzieci już w 3 roku życia, koncentrując się na orientacji w przestrzeni i ćwiczeniach w postrzeganiu instrukcji słownych z wykorzystaniem prostych kodów graficznych.
Drodzy Rodzice, podsumowując I semestr zajęć koła matematycznego "Sowa-mądra głowa" prowadzonego w gr V i II chcemy podzielić się naszymi spostrzeżeniami , przedstawić aktywności w których dzieci chętnie brały udział.
Początek kodowania zaczął się od przypomnienia zasad korzystania z maty do kodowania (dużej i małej) krążków, kubeczków, kolorowych kartoników i wielu innych narzędzi, które ułatwiają i uatrakcyjniają kodowanie na dywanie.
Dzieci podczas zabaw z matą, ćwiczyły koordynację wzrokowo-ruchową, wzrokowo-słuchową, orientację w przestrzeni, chodzenie pod dyktando. Poprzez wieloetapowe działania stymulujące - usprawniające dzieci doskonaliły analizę i syntezę wzrokową. Zostały zapoznane z nazwami kształtów, kierunkami, położeniem, które jest niezbędne do prawidłowego identyfikowania, rozróżniania i odwzorowywania zróżnicowanych układów graficznych.
ZABAWY W KTÓRYCH DZIECI Z GR V BRAŁY UDZIAŁ
ZABAWA Z KUBECZKAMI
Na samym początku odbywały się zabawy swobodne z kubeczkami. Pozwoliło to dzieciom poznać nowy materiał i się nim nacieszyć.
W pierwszych zabawach kierowanych skupiliśmy się na barwie i na przeliczaniu. Potrzebne były dwie kostki. Rozpoczęliśmy tylko od kolorowej. Dzieci rzucały kostką i pokazywały kubek w takim kolorze, jaki wypadł na kostce. Następnie dodały kostkę tradycyjną i rzucali jedną i drugą kostką. Tym razem trzeba było ułożyć kubki zarówno w odpowiednim kolorze, jak i dobrze je przeliczyć.
WIEŻE NA RÓŻNE SPOSOBY USTAWIONE
W poprzedniej zabawie nasze kubki były ustawiane na jednym poziomie. Tym razem dzieci układały kubki w takich samych kolorach z których budowały wieże. Na koniec porównywały wysokość.
WIEŻE- Z PŁASKIEGO W PRZESTRZENNE
Trudniejsza wersja wież. Tym razem dzieci odwzorowywały układ kubków. Wieża, która była dla dzieci wzorem, nie byłą jednak zbudowana z kubków, była narysowana. W wersji jeszcze trudniejszej narysowane kubki mogą nie mieć barwy. Wtedy na rysunku potrzebna jest legenda, a na kubkach narysowane dodatkowe elementy. Kolor kubka może być uzależniony od liczby elementów, ich wielkości itp.
KOLOROWY RYTM
Do zabawy wykorzystaliśmy kilka kolorów kubków (czym starsze dzieci, tym więcej kolorów). Z każdego koloru potrzebowaliśmy 4 - 5 kubków. Ułożony początek wzoru, następnie dzieci dokładały kolejne kubki w taki sposób, żeby została zachowana rytmiczność wzoru.
PRZESUWANKA KODOWANKA
Dzieci w zespołach ustawiały kubeczki w dowolny sposób (może to zrobić nauczyciel, jeśli chce żeby wszyscy mieli ten sam układ bazowy). Każdy zespół miał do dyspozycji 15 kubeczków, w 3 kolorach. W ten sposób po ustawieniu wszystkich kubeczków zostało jedno puste miejsce na planszy. Nauczyciel na macie pokazowej ustawił kubeczki. Zadaniem dzieci polegało na doprowadzeniu swoich kubeczków do układu wzorcowego. Kubeczków nie można było podnosić, można je było tylko przesuwać na wolne miejsce.
KUBKI W ROLI PIKSELI
Kolorowe kubki idealnie sprawdziły się przy ustawianiu pikselowych obrazków. Takie obrazki można było ustawić na różne sposoby. W przypadku młodszych dzieci sprawdziło się ustawianie na bazie wydrukowanego wzoru. W przypadku starszych ułożenie obrazka na podstawie słownej instrukcji, koordynatów lub kodu binarnego. Świetnie sprawdziły się też zabawy z symetrią.
SZUKAMY KOLORÓW
W tej grze potrzebne były kubki ustawione na macie do kodowania (na jednej ćwiartce maty) oraz karteczki z narysowanym układem czterech kolorów kubków. Dzieci zostały podzielone na zespoły. Pierwszy zespół losował jedną kartkę z układem czterech kubków i próbował odszukać ten sam układ na macie do kodowania. Jeśli go odnalazł kładł na nim swój kartonik, jeśli nie, to zostawał z kartonikiem. Wygrywał ten zespół, który finalnie miał mniej kartoników.
Aktywności z wykorzystaniem robotów edukacyjnych
TRZY KUBKI
Na macie do kodowania kładliśmy kartkę z narysowanymi kubkami. Na dowolnych polach maty ustawiliśmy kilka kubków (kubki ustawiamy węższą stroną do dołu). Zadanie dzieci polegało na takim zaprogramowaniu GeniBota, żeby przepchnął kubki we właściwych kolorach na kartkę z rysunkiem.
KOLOR NA KOLOR
Na wybranych polach maty układaliśmy kartoniki w kilku kolorach oraz kubki w takich samych barwach. Zadanie polegało na takim zaprogramowaniu robota, żeby przepchnął kubki na kartoniki o odpowiadających im barwach.
LABIRYNT
Zaproponowane zadanie zostało wykonane w dwóch zespołach. Każdy zespół zbudował dla drugiego zespołu na macie do kodowania labirynt. Następnie zamienili się miejscami pracy i programowali robota tak, żeby przejechał przez labirynt bez przesuwania kartoników.
PIŁKI Z ZADANIAMI
W tym zadaniu wykorzystaliśmy umowne piłki i umowne bramki. Piłkami były karteczki z zadaniami (zmięte tak, że zadanie nie było od razu widoczne). Na kubkach były odpowiedzi do zadań. Dzieci podzielone na zespoły. Pierwszy zespół programował robota w taki sposób, żeby podjechał do wybranej piłki. Jak był na miejscu, to dzieci rozkładały kartkę, czytały zadanie, następnie ponownie programowały robota, tym razem tak, żeby dojechał do kubka z prawidłową odpowiedzią. Zadanie powtarzaliśmy do skończenia wszystkich piłek.
OZOBOTOWA GRA
W zaproponowanej grze narysowaliśmy linię, po której poruszał się ozobot. Na końcach linii umieszczony był kod „zawróć na końcu linii”. Na trasie umieściliśmy dwa kody „pauza 3 sekundy”. Obok trasy umieściliśmy kartki np.: z działaniami, pytaniami. Kartki położone były napisami do dołu. Podzieliliśmy dzieci na dwa zespoły. Puściliśmy robota. Na pierwszej pauzie dzieci wybrały zadanie. Na odpowiedź miały czas aż do drugiej pauzy. Jeśli odpowiedź była poprawna, to otrzymywały punkt. Robot zawracał i wtedy na kolejnym postoju kartkę z zadaniem wybierał zespół drugi. Zabawę powtarzaliśmy do wyczerpania kartek. Wygrywał zespół, który uzbierał więcej punktów.
OZOBOTOWA GRA NR 2
Wykorzystaliśmy puzzle i losowość aby skonstruować grę utrwalającą np.: znajomość liter. Robot poruszał się po planszy, jeśli podjechał do danej litery, to dzieci podawały wyraz, który się na nią zaczynał. Zespół, który zrobił to pierwszy otrzymywał 1 pkt. Wygrywał zespół, który miał najwięcej punktów.
OZOBOT
MATA DO KODOWANIA
GENIBOT
Pomysły na zabawy zaczerpnięte ze szkoleń "Uczymy Dzieci Programować"
W II semestrze roku szkolnego 2021/2022 dzieci z gr. V doskonaliły umiejętności związane z kodowaniem na dywanie wykorzystując : matę oraz jej akcesoria, roboty( Geniboty oraz Ozoboty).
Był czas na zdobycie nowych umiejętności związanych z tablicą interaktywną:
Podczas zabaw z tablicą przedszkolaki dowiedziały się :
- w jaki sposób uruchomić i w bezpieczny sposób wyłączyć tablicę,
- dzięki białej tablicy dzieci poznały różne rodzaje czcionki (samodzielnie wybierały narzędzie piśmiennicze oraz kolor i grubość kreski),
- poznały funkcję latarki - do odgadywania zagadek oraz kurtyny do utrwalania zdobytych wiadomości,
- dzięki multibookowi dzieci miały możliwość : rozwiązywania zadań matematycznych (dodawanie, odejmowanie, segregowanie, porównywanie, ) rozkodowywanie zadań, kolorowanie, układanie puzzli, słuchanie bajek edukacyjnych, oraz utrwalanie piosenek,
- dzięki wirtualnej tablicy - dzieci tworzyły gry, które korelowały z działaniami na dywanie,
- utrwalały koordynaty,
- układały lustrzane odbicia rysunków,
- rysowały pod dyktando utrwalając koordynację wzrokowo-ruchową.
Wszystkim dzieciom dziękuję za wspólną zabawę oraz zaangażowanie.
KODOWANIE NA DYWANIE- POCZĄTEK
Roku szkolnym 2021/2022 to dla grupy II początek wielkiej przygody z kodowaniem.
Zajęcia z kodowania odbywały się w grupie „Biedronek” w ramach realizacji koła matematyczno- przyrodniczego „Sowa Mądra Głowa”.
Na początku zaczęliśmy od poznania podstawowych elementów niezbędnych w kodowaniu, do których należą : mata do kodowania oraz kolorowe kubeczki. Dzieci podczas zabaw z matą, ćwiczyły koordynację wzrokowo-ruchową, wzrokowo-słuchową, orientację w przestrzeni, chodzenie pod dyktando. Natomiast podczas zabaw kolorowymi kubeczkami, utrwalaliśmy kolory, ćwiczyliśmy koncentrację uwagi oraz pamięć, a także liczenie.
ZABAWY WYKORZYSTANE W GRUPIE II:
- zabawy kubeczkami,
- układanie wieży z kubeczków, według podanego wzoru, lub według własnego pomysłu,
- rytmy.
Pomysły na zabawy zaczerpnięte ze szkoleń „Uczymy Dzieci Programować”.
W trakcie I semestru w grupie II, oprócz zabaw z kodowania, były prowadzone także inne zajęcia zaczerpnięte z programu własnego „Sowa Mądra Głowa”. Były to treści dostosowane do wieku i możliwości grupy. Obejmowały między innymi takie zagadnienia jak:
- rytmy,
- orientacja przestrzenna i liczenie,
- klasyfikowanie,
- figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
INFORMUJEMY ŻE KÓŁKO MATEMATYCZNO PRZYRODNICZE ,,SOWA MĄDRA GŁOWA" W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 PROWADZONE BĘDZIE PRZEZ NAUCZYCIELKI: ELŻBIETĘ CZYSZEK W GR III ORAZ AGNIESZKĘ JAWORSKĄ W GR V.
Kółko matematyczno-przyrodnicze "Sowa mądra głowa"
Najważniejsze w przyswajaniu edukacji matematycznej i przyrodniczej są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Jeżeli doświadczenia są specjalnie dobrane, przyczyniają się do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. Wszystko zaczyna się, więc od doświadczeń. W trakcie ich przetwarzania dziecko musi mówić. Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanie czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzegać to, co ważne.
Na kółu jest realizowany program własny „Sowa mądra głowa” który zakłada realizację treści matematycznych i przyrodniczych w grupach dzieci 5 i 6 letnich. W grupach młodszych, jest także możliwa, ale wymaga od nauczyciela modyfikacji i dostosowania treści do wieku i możliwości grupy.
Na kółku są realizowane cele, przy użyciu odpowiednich metod i form pracy, ale także i treści zawartych w programie.
Treści matematyczne zostały podzielone na następujące działy:
- rytmy i rytmiczna organizacja czasu.
- orientacja przestrzenna, liczenie.
- przewidywanie następstw.
- figury geometryczne.
- klasyfikacja.
- mierzenie, waga.
- konstruowanie gier.
- zapisywanie czynności matematycznych.
Aby edukacja przyrodnicza była zadawalająca należy uwzględnić odpowiedni sposób uczenia się. Należy wspierać przez cały okres kształcenia dziecka pozytywne zachowania związane z edukacją przyrodniczą. Dziecko doświadcza przyrodę poprzez:
- · zabawę,
- ruch,
- · mówienie i fantazjowanie
- · malowanie i rysowanie,
- pisanie,
- formowanie i tworzenie
- · muzykowanie.
Edukacja ekologiczna dziecka ściśle łączy się z formowaniem świadomości rozróżniania dobra od zła, a tym samym kształtowanie pozytywnego myślenia . Tematyka zajęć jest ściśle związana z kalendarzem przedszkolnym uwzględniającym miesiące i pory roku.
W ŚWIECIE MATEMATYKI
Gazetka redagowana przez: Elżbietę Czyszek i Agnieszkę Jaworską
Drodzy Rodzice
Chcemy zachęcić Was do wspólnych zabaw z dzieckiem. Proponowane zabawy rozwijają zdolności matematyczne dzieci, dają wiele radości, podnoszą poczucie wartości.
Zabawy i ćwiczenia nawiązują do treści Podstawy programowej wychowania przedszkolnego która:
- rozwija orientację przestrzenną dziecka poprzez (określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, określanie kierunków ruchu, wskazywanie wymienionych części ciała, określanie odległości, orientacja na kartce papieru itp.)
- kształtuje poczucie przestrzeni i czasu poprzez (zauważanie rytmów, przedstawianie wysłuchanego rytmu za pomocą gestów, układów tanecznych, przedmiotów, nazywanie pór roku, miesięcy, dni tygodnia, zwracanie uwagi na kalendarz, poznawanie wybranych mierników czasu, odpowiednie stosowanie określeń: wczoraj, jutro, pojutrze, porządkowanie jednorodnych obiektów, dostrzeganie podobieństw i różnic między przedmiotami itp)
- wprowadza i kształtuje pojęcia liczbowe i umiejętności liczenia poprzez (rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego, liczenie od dowolnego miejsca wspak, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, rozróżnianie zbiorów, rozwiązywanie prostych zadań tekstowych, rozgrywanie gier planszowych, samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, rozpoznawanie cyfr i liczby 10, układanie działań do podanych zadań itp)
- uczy mierzenia przedmiotów, rozumienia stałości miary (wysokość, długość, szerokość) poprzez (porównywanie wysokości, mierzenie długości, porównywanie długości, porządkowanie przedmiotów od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie, poznawanie różnych wag, porównywanie masy różnych przedmiotów, porównywanie objętości cieczy itp)
- rozwija inteligencję geometryczną poprzez (układanie kompozycji z figur geometrycznych, mozaik, nazywanie figur, określanie podstawowych cech itp
- kształtuje logiczne myślenie poprzez zabawy z kodowaniem.
Zachęcamy do korzystania z proponowanych zabaw i ćwiczeń rozwijających kompetencje matematyczne dzieci. Będą one umieszczane na początku każdego miesiąca :):)
CZERWIEC
WIERSZYKI I RYMOWANKI
"Umiem liczyć do dziesięciu"
Na jeden - klaśnij, na dwa-skocz,
trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij noga prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć-maszeruj równym krokiem.
Sześć - oznacza podskok w gore,
jakbyś chciał przeskoczyć gorę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
osiem - możesz bić już brawo.
A na dziewięć - "liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu
wolno policz do dziesięciu!
"W ptasiej stołówce" - D. Gellner
Przyleciało wróbli sześć,
zaczynają obiad jeść.
Jeden ziarno dziobie,
chwali przysmak sobie.
Drugi na talerzu
skubie bułkę świeżą,
trzeci okruszynki
wybiera ze skrzynki.
Czwarty, piąty ptaszek
dziobią zgodnie kaszę.
Szósty głową kręci,
na nic nie ma chęci
i widać po minie,
że był gdzieś w gościnie.
ZABAWY
Ocena na oko - zgromadź w jednym miejscu wymienione przedmioty ( drewniane klocki, plastikowe pojemniki - miarki kuchenne, duży dzbanek wody, szklane kulki w pudełku, młotek, gwoździe i kawałek drewna, minutnik kuchenny). wykonaj z dzieckiem te zadania a dowiesz się , jak bliska rzeczywistości była ich intuicyjna ocena.
- Jak wysoką wieżę z klocków może dziecko wybudować, zanim się przewróci? Ile klocków będą potrzebowały?
- ile szklanek wody wleje do dzbanka, aby go napełnić?
- ile szklanych kulek zmieści się w plastikowej miarce?
- ile razy trzeba uderzyć młotkiem w gwóźdź, aby go wbić w deskę?
Plan miasta - porozmawiaj z dzieckiem o waszej najbliższej okolicy. O tym gdzie się znajduje park, plac zabaw, sklepy i inne charakterystyczne obiekty. zaznacz te punkty na mapie. Wspólnie z dzieckiem rysujcie domy , ulice, szkoły sklepy kościół itp. powstała mata może służyć do zabawy małymi samochodami, ludzikami, zwierzętami.
Nietypowe konstrukcje z nietypowych materiałów
Przygotuj rolki po papierze toaletowym. Możecie je wspólnie pomalować, a następnie ponacinać w różnych miejscach tak, aby dziecko mogło je ze sobą łączyć. W ten sposób powstaną nietypowe budowle i konstrukcje.
Mały architekt
zbierz różne gazety, kolorowe magazyny i pozwól dziecku powycinać z nich różne elementy: kwiaty, meble, drzewa, rabaty, huśtawki itp. Następnie na dużym białym brystolu niech powstanie np. ogród marzeń , plac zabaw, wymarzony pokój.
Rysunek z efektem 3D
Przygotuj różnokolorowe kartki papieru (mogą być paski - szersze, dłuższe, krótsze). Najlepiej, żeby miały różną grubość i fakturę - uzyskacie wtedy jeszcze ciekawsze efekty. Następnie pozwól dziecku naklejać je w taki sposób, aby wystawały z kartki. Paski niech przyklei tak, żeby tworzyły mosty.
Tajemnicza kartka papieru
Czasami zwykła kartka papieru może być wspaniałą zabawą która kształtuje wyobraźnię przestrzenną. Wystarczy pozaginać ją w różnych kierunkach, obserwować, jak się układa i co z niej powstaje. W taki sposób mogą powstać elementy do rysunku 3D. Możesz też znaleźć instrukcję tworzenia origami i pozaginać papier, który zamieni się w konkretny kształt. Poszukaj w internecie podpowiedzi, jak zrobić motyla, nosorożca czy inny wymarzony przestrzenny model.
Słomkowe budowle
Przygotuj duże opakowania kolorowych słomek do napojów (może nawet 2 lub 3)
i plastelinę. Pamiętaj - słomki muszą być papierowe to ważne ze względów ekologicznych!. Plastelina - zagnieciona w nieduże kulki - będzie stanowić wierzchołki i elementy łączenia słomek. co z nich powstanie? to już zależy od twojego dziecka. Jedno wydaje się pewne - to może być początek fascynującej przygody z geometrią.
Nie wyrzucać
Ta prośba dotyczy niewyrzucania od razu pudełek po herbacie i wszelkich innych opakowań tekturowych. Można je rozciąć, rozkleić, rozłożyć i razem z dzieckiem sprawdzić, jak wygląda siaka takiej bryły. Dziecko może samo dekonstuować pudełko, a potem do znudzenia składać je z powrotem. Tak budzi sie wyobraźnia przestrzenna.
WSZYSTKIM PRZEDSZKOLAKOM ŻYCZYMY WSPANIAŁYCH SŁONECZNYCH WAKACJI
ORAZ POSZUKAWANIA MATEMATYKI W ZABAWACH Z RODZICAMI
Maj
Wierszyki i rymowanki
„Ptaki”- zabawa paluszkowa
Na wysokim drzewie
(dzieci pokazują palce wskazujące)
siedziały dwa ptaki.
(podnoszą palce na przemian)
Jeden jadł ziarenka,
(zginają rytmicznie jeden palec)
a drugi robaki.
(zginają rytmicznie drugi palec)
Odleciał ten pierwszy,
(chowają palec za siebie)
odleciał też drugi.
(chowają drugi palec za siebie)
Przyleciał ten pierwszy,
(pokazują pierwszy palec)
przyleciał też drugi.
(pokazują drugi palec)
„Żabki na łące”- zabawa paluszkowa
Pięć żabek po łące skakało,
(dzieci pokazują pięć palców u dłoni)
grzecznymi być nie chciało.
(podnoszą i opuszczają rękę)
Jedna do wody wskoczyła,
(falują ręką)
guza wielkiego nabiła.
(lekko uderzają pięścią w głowę)
Mama za telefon złapała,
(pokazują gest trzymania telefonu przy uchu)
lekarza szybko wezwała.
Lekarz pogroziła palcem,
(pokazują gest grożenia palcem)
zakazał harców żabce.
Cztery żabki po łące skakały,
(pokazują cztery palce)
grzecznymi być nie chciały…
itd. – dziecko recytuje kolejne zwrotki rymowanki…
Ostatnia zwrotka brzmi następująco:
Jedna żabka po łące skakała,
Grzeczna być nie chciała.
Do wody także wskoczyła,
O kamień guza nabiła.
Mama za telefon złapała….itd.
Gry
„Liczymy”
Na rolki po papierze toaletowym naklej kropki 0-9 (w zależności do ilu dziecko potrafi liczyć). Daj dziecku garść patyków, kredek lub cukierków i poproś, żeby do każdego kubeczka powstałego z rolki włożyło ich odpowiednią ilość (zgodnie z ilością kropek widniejącą na karteczce). Można utrudnić to zadanie zastępując kropki cyframi.
„Wędrująca woda”- eksperyment.
Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie, które wymaga od dziecka nieco cierpliwości. Do zabawy przygotowujemy 6 szklanek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewamy wodę, a następnie dodajemy barwnik. Jeśli nie mamy barwników, wodę można łatwo zabarwić wkładając do szklanki z ciepłą wodą kolorową bibułę. Do przygotowanych szklanek wkładamy złożone w paski papierowe ręczniki. Eksperyment w sumie trwa kilka godzin. Pierwsze reakcje czyli barwienie się i zwilżenie papierowych ręczników zauważymy dosyć szybko.
Zabawa z wodą- eksperyment
Łączenie przyczyny ze skutkiem i przewidywanie następstw, ustalanie, które zmiany są, a które nie są odwracalne. Przy stoliku przygotowujemy pojemnik z wodą i łyżeczkę dla dziecka. Dziecko kosztuje wodę, określa jej smak, zapach, kolor; następnie do pojemnika z wodą wsypujemy sól, ( cukier) wspólnie obserwujemy rozpuszczanie się soli w wodzie, kosztujemy, określamy smak, zapach, kolor, wspólnie ustalamy, że nie można soli wydobyć z wody, bo się rozpuściła, dzieci podają podobne przykłady ze swoich doświadczeń np. cukier rozpuszczony w wodzie, farby itp.
Czarodziejski worek
Utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt. Dziecko otrzymuje woreczek, w których znajdują się klocki w kształcie koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta. Na hasło „Szukamy koła”, dziecko wyszukuje za pomocą dotyku odpowiedniej figury.
Kosz z figurami
Utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt. Kształtowanie umiejętność przeliczania w dostępnym zakresie i tworzenia zbiorów wg jednej cechy. Mamusia lub tatuś przygotowuje wycięte z kolorowego papieru figury geometryczne,
które wkłada do koszyczka oraz talerzyki, na których przykleja po jednej figurze. Rozpoczyna zabawę od recytacji wiersza:
Koszyk pełen figur mam
Pomieszały mi się tam.
Bardzo proszę Cię Kochanie
ułóż je zgodnie z kształtami.
Dziecko segreguje figury na talerzyki oznaczone kartonikami z odpowiednim kształtem (trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt). Przeliczają ich ilość.
KWIECIEŃ
WIERSZYKI O FIGURACH
Trzy kreski, trzy kąty,
Rysuje trójkąty.
Już każdy dzieciaczek
Trójkątny ma szlaczek.
Kwadraciki bardzo lubię
W tej rodzinie się nie nudzę.
Kwadrat równe boki ma
Każde dziecko kwadrat zna.
Jest w rodzinie też prostokąt
Spójrz na niego, wytęż oko.
Po dwa boki: długie, krótkie,
Narysuję za minutkę.
Są w rodzinie też kółeczka
Okrąglutkie jak piłeczka.
Brak w nich rogów oraz kątów
Tym się różnią od trójkątów.
Kwadrat, to taka dziwna figura,
Bo nie wiadomo, gdzie dół a gdzie góra.
Do góry głową, czy na dół głową
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe ściany, równe boki.
Tak samo długi jest, jak szeroki.
Hop- rączki w górę,
Hop- rączki w dół
.Co to za dziwny, skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny
Głowa okrągła jest jak piłeczka.
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek.
Oczy i nosek okrągłe jak groszek.
Nogi pajaca- prostokąciki.
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych u l o z kilka
I już jest pajacyk co skacze jak piłka.
ZABAWY
"Ciepło - zimno"
Gdy oglądasz w telewizji prognozę pogody, to wykorzystaj to by poćwiczyć z pięcio- sześciolatkiem rachowanie. Jeżeli prognoza mówi, że w waszej miejscowości będzie 12 ?C a dzień późnij 17 ?C to o ile stopni wzrośnie temperatura? Takie rachowanie sprawdza sie przy temp. dodatnich. Ale jeżeli dziecko zainteresuje się temperaturami ujemnymi, porozmawiaj z nim o tym.
"W czym chodzimy"
Mamy w domu różne buty: mama ma swoje, tata swoje, dzieci swoje. Poproś , aby dziecko obliczyło o ile większy numer buta ma brat, o ile większe są buty taty od mamy itd.
"Ile to kosztuje?"
Dzięki tej zabawie dziecko nauczy się, że istnieje coś takiego jak umowa. Zaczyna rozumieć , że za dany produkt, musi zapłacić określoną sumę. Przygotuj 3 monety jednozłotowe i daj je dziecku tuż przed wizytą w sklepie (w lodziarni). Powiedz dziecku co ile kosztuje. Niech dziecko z twoją pomocą wybierze produkt który kosztuje tyle ile dziecko ma pieniędzy. Pokaż dziecku paragon, i sprawdźcie czy się zgadza.
"Ukryte pieniądze 1"
Rozłóż na dywanie monety (niech będzie ich dużo), pomieszaj je z tymi, które wyszły już z obiegu (oczywiście o ile je masz),a także z guzikami, żetonami itp. Najpierw poproś dziecko ,aby poszukało pieniędzy. Potem poproś, żeby znalazło te pieniądze którymi może obecnie płacić w sklepie. Na koniec posegregujcie wszystkie monety według nominału i ułóżcie - od najwyższego do najniższego.
"Ukryte pieniądze 2"
Rozłóż na dywanie jak najwięcej banknotów. Wymieszaj je z tymi, które wyszły już z obiegu (jeśli je masz) które pochodzą z innych krajów i które wycięliście ze starych gazet. Poproś dziecko, aby znalazło pieniądze (wymień nominał). wspólnie ułóżcie szereg z banknotów (stwórzcie rytm). Poproś dziecko aby ułożyło z banknotów swój rytm. Możecie posegregować banknoty i stworzyć zbiory, zapytaj dziecko gdzie jest więcej a gdzie mniej. Stwórzcie zbiory o takiej samej liczbie banknotów lecz różnych nominałach. Policzcie sumując, który zbiór jest więcej wart.
"Dziecięce oszczędności'
Co mogę za to kupić? - tym razem zapraszamy do zabawy w restaurację. Przygotuj z dzieckiem menu. Pamiętaj by znalazły się w nim ulubione dania malucha np:
- zupa pomidorowa - 7 zł,
- rosół z makaronem - 8 zł,
- naleśniki z dżemem - 10 zł,
- spaghetti - 12 zł.
- szarlotka 15 zł
Goście dostają po 30 zł. Każdy wybiera i zamawia z menu dania na które wystarczy mu pieniędzy. Pamiętajmy, aby dziecko było raz gościem a raz sprzedawcą. Złotówki możemy zamienić na ilość np. guzików, zakrętek itd.
"Masa solna"
Ta zabawa to doskonała okazja, by poćwiczyć algorytm tworzenia masy (szklanka mąki, szklanka soli, 125 ml wody - wszystkie składniki wymieszaj aż powstanie gładka masa). Możecie lepić, wałkować, formować, wycinać figurki. Gotowe prace włóżcie do piekarnika o temp. 100 ?C i pieczcie, aż będą twarde.
"Balonowa fryzura"
Napompuj balon, zawiąż i energicznie pocieraj przez chwilę wełnianym materiałem. A teraz sprawdźcie, jak balon unosi do góry wasze włosy. Zobaczcie w lusterku, jak wyglądacie.
"Czarodziejska woda"
Czy wiesz że woda w kranach tańczy? Żeby to sprawdzić, przybliż naelektryzowany balon do cienkiej stróżki wody, która leci z kranu (wcześniej zrób to samo, co w poprzedniej zabawie - energicznie pocieraj nadmuchany balon wełnianym skrawkiem materiału).
"Oliwa na wierzch wypływa"
Wlej do słoika olej (do ok 3/4 wysokości) dolej do pełna wodę i dodaj kilka kropel barwnika spożywczego, pokrusz tabletkę musującą i wsyp część proszku. A teraz wspólnie obserwujcie, jak kolorowe bąbelki wędrują po słoiku. Co się stanie, gdy dosypiecie kolejną porcję tabletki? czy olej i woda się wymieszają?
"Tęczowy talerz"
Na płaskim talerzu wokół jego rantu ułóż kolorowe cukierki Skittles. Powoli cienką stróżką wlewaj ciepłą wodę. Obserwujcie, jak mieszają się kolory. Sprawdźcie jaka powstanie barwa, gdy zmieszają się 2 sąsiednie kolory.
"Magnetyczna siła"
Płytkie pudełko wypełnij piaskiem (tak, aby zakryło dno) i włóż do niego 1 magnes. A teraz 2 magnesem, umieszczonym od spodu pudełka, wprowadzaj w ruch ten, który znajduje się w piasku. W ten sposób możecie tworzyć w piasku labirynty, mozaiki, i inne ślady.
Marzec
Wierszyki i rymowanki
„Paluszki”
Rączka ma paluszków pięć:
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.
Pewnie poznać masz je chęć:
jeden, dwa, trzy, cztery pięć.
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.
W drugiej rączce palców pięć:
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.
Pewnie dotknąć masz je chęć:
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.
Gdy prostujesz palców pięć:
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć,
i kiedy zaciskasz pięść:
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.
Umiem liczyć do dziesięciu (liczenie)
Na jeden – klaśnij, na dwa – skocz,
trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy – machnij nogą prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery – mrugnij okiem,
pięć – maszeruj równym krokiem.
Sześć – oznacza podskok w górę,
jakbyś chciał przeskoczyć górę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
osiem – możesz bić juz brawo.
A na dziewięć – "liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu
wolno policz do dziesięciu!
Wierszyk na orientację dla dzieci młodszych
Rączki robią: klap, klap, klap.
Nóżki tupią: tup, tup, tup,
Tutaj swoją główkę mam,
a na brzuszku: bam, bam, bam.
Buzia robi: am, am, am,
oczy patrzą tu i tam.
Tutaj swoje uszy mam,
a na nosku sobie gram.
Tu paluszek, tu paluszek.
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest nóżka, a tu druga,
a tu oczko ładnie mruga.
Tu jest uszko i tu uszko.
Buzia cała jak jabłuszko.
Tu jest nosek, tu ząbeczki,
tu wpadają cukiereczki.
Rodzinka – zabawa paluszkowa
Ten pierwszy – to nasz dziadziuś,
A obok babunia.
Największy – to tatuś,
A przy nim mamunia.
A to jest – dziecinka mała.
Tra la la la la la...
A to moja rączka cała!
Tra la la la la la...
Gry
Relacje przestrzenne
Rozróżnianie położenia przedmiotów w przestrzeni z punktu widzenia dziecka można
kształtować w każdym miejscu - domu, parku, na placu zabaw. Połóżcie na podłodze kartkę papieru, niech dziecko na niej usiądzie. Daj mu woreczek i wskaż, gdzie ma go położyć lub rzucić używając sformułowań typu: do tyłu, z prawej, za siebie, z przodu itp. Następnie poproś dziecko, żeby poszło z kartki: cztery kroki w prawo, dwa do przodu, siedem do tyłu. Wręcz przedszkolakowi kredki i pokieruj jego rysunkiem, np: w górnym, prawym rogu narysuj słoneczko, po środku kwadratowy domek. Mierzcie różne odległości za pomocą kroków lub prosząc, żeby dziecko szło stopa za stopą.
Figury
Zaczynamy od narysowania na kartce konturów kilku figur geometrycznych i nazwania ich, np. koło, kwadrat, trójkąt. Potem prosimy dziecko o wskazywanie konkretnych figur i ich kolorowanie lub wypełnianie ustalonym deseniem (kreskami, kropkami), a następnie zachęcamy do narysowania ich samodzielnie. Nie wymagamy w tym zadaniu precyzji, a jedynie wychwycenia najważniejszych cech różniących dane kształty. Potem wyruszamy na wyprawę po domu lub okolicy w poszukiwaniu przedmiotów o takich kształtach (ciastko, stół, znak drogowy).
Łańcuchy figur
Kontynuując poprzednią zabawę, na kartkach papieru przyklejamy w dowolnej konfiguracji różne poznane figury, w kilku kolorach i wielkościach. Prosimy dziecko, aby wskazało palcem same koła, a następnie połączyło je linią w jeden łańcuch. To samo ćwiczenia przeprowadzamy, umieszczając na kartce same koła różnych wielkości i w kilku powtarzających się kolorach. Teraz prosimy dziecko o wskazanie wszystkich kół czerwonych i o połączenie ich linią. Na kolejnych kartkach możemy w ten sposób postąpić z kołami w innym kolorze lub połączyć koła, które są małe, albo duże. Gdy dziecko opanuje te ćwiczenia, możemy utrudnić zadanie przez mieszanie kilku kształtów i wybieranie tych figur, które mają różny kształt ale tę samą wielkość lub kolor. Bardzo dobrze jest, gdy dziecko nie tylko wykonuje polecenia, ale także stawia zadania rodzicowi. Zabawa rozwija umiejętność abstrahowania istotnych cech, analizowania, tworzenia kolekcji o zadanej własności, rozwija słownictwo i umiejętność ustalania warunków logicznych, a także koordynację wzrokowo-ruchową, pomaga też w skupieniu uwagi przez dłuższy czas.
LUTY
"Jak biedronka zgubiła kropki" - Chotomska Wanda
W poniedziałek bardzo rano
Pierwsza kropka wpadła w siano.
Drugą kropką wiatr we wtorek
Grał w siatkówkę nad jeziorem.
W środę kos dał swoim dzieciom
Do zabawy kropkę trzecią.
W czwartek czwarta z siedmiu kropek
W świat ruszyła autostopem.
Piąta kropka w piątek rano
Wpadła w studnię cembrowaną.
Szóstą kotek wziął w sobotę
I nie oddał jej z powrotem.
A siódma przy niedzieli
Spadła w mieście z karuzeli.
"Kotek się uczy" - Szuchowa Stefania
Dość już figlów. Nasz kocina
pierwszą klasę dziś zaczyna.
Ogon? Ogon jeden mam,
policzyłem sobie sam!
Nosek - jeden. Łapką czuję.
Teraz uszy porachuję.
Dwa mam uszka! Myję dwa,
więc odpowiedź nie jest zła.
Przytulę się do kanapki
będę teraz liczył łapki.
Jedna, druga, trzecia, czwarta...
Ta odpowiedź szóstki warta!
Dość już mam tych kocich psot.
Jestem uczeń a nie kot!
Zabawy
"Budujemy cyfry"
zaproponujcie dziecku, budowanie cyfr z zapałek lub wykałaczek (jakie cyfry można ułożyć z 1 zapałki? z 2, 3 - zapałek? a jakie , kiedy macie kolejno 4, 5, 6 - zapałek?)
"Budujemy liczby"
Podobnie jak poprzednio w tej zabawie korzystamy z zapałek lub wykałaczek. Z dowolnej ich liczby układamy: liczby dwucyfrowe, trzycyfrowe.
"Kto pierwszy na mecie"
Na arkuszu szarego papieru narysujcie chodniczek. Będziecie się po nim poruszać. Zaznacz start i metę. Zasady zapisz w widocznym miejscu
- pole w kolorze zielonym - to dodatkowy bonus (dodatkowy rzut kostką),
- pole w kolorze czarnym - wracasz na start,
- pole w kolorze niebieskim - przesuwasz się o 2 pola do przodu,
- pole w kolorze czerwonym - tracisz kolejkę.
Pamiętaj, to y decydujesz jakie zasady obowiązują w waszej grze. Przygotujcie tyle pionków ile jest graczy.
"Mierzymy wzrost"
Przygotuj miarkę o długości ok 150 cm i przyklej ją do ściany, w miejscu które dziecko dobrze widzi. Oznacz jego obecny wzrost, zanotuj datę pomiaru. Miarka to wspaniałe narzędzie, dzięki któremu dziecko uczy się liczyć po dziesięć. Dlatego wszystkie dziesiątki na miarce oznacz naklejką. W ten sposób wyróżnisz liczby dziesiątek i ułatwisz mu sprawne liczenie. Liczcie: 10, 20, 30.... Poproś dziecko by spróbowało policzyć od końca 150, 140, 130....
"Ile mamy pieniędzy"
Przygotuj co najmniej 10 banknotów dziesięciozłotowych i poproś by dziecko je policzyło. Jeśli dobrze sobie poradziło, może to samo zrobić z banknotami dwudziestozłotowymi. najpierw ty liczysz głośno i wskazujesz kolejno liczony banknot, a dziecko osłuchuje się z brzmieniem liczebników. Potem liczy z Twoją pomocą: 20, 30, 40 ... Na końcu liczy samo. W miarę jak dziecko nabiera w tym płynności, może liczyć swoje oszczędności lub kieszonkowe.
"Tysiąc bez tajemnic"
Przygotuj co najmniej 10 miarek krawieckich o długości 100 cm . Jeśli dziecko sprawnie liczy dziesiątki do 100, naucz je liczyć setkami do tysiąca. Poproś je, aby ułożyło 10 miarek w rzędzie. Dotykaj ich kolejno i licz setkami: 100, 200, 300.... Dziecko najpierw słucha kolejnych liczebników, a potem próbuje liczyć sam setkami do tysiąca.
"Domowy budżet"
Postaraj się przygotować 10 banknotów stuzłotowych - pomogą twojemu dziecku w nauce liczenia. Ułóżcie je wspólnie w rzędzie. Kolejno ich dotykaj i licz setkami. Dziecko najpierw słucha, potem samodzielnie liczy.
"Miarka jest torem przeszkód"
Przygotuj miarkę krawiecką (tor przeszkód), klamerki (pionki - każdy gracz inny kolor). Wszystkie pionki na start (czyli pole nr 1)- przypnijcie tam swoje klamerki. Rzucajcie na zmianę kostką i przemieszczajcie się do przodu o tyle pól ile oczek wypadnie na kostce. Wyrywa ten, czyj spinacz znajdzie sie na ostatnim polu miarki krawieckiej.
"Ile osób zmieści się w windzie"
Na tabliczkach w windzie znajduje sie informacja o tym, ile maksymalnie osób może nią jechać naraz. Sprawdźcie to, zanim wejdziecie do windy. A potem policz wspólnie z dzieckiem, ilu pasażerów jest już w środku? ile osób może jeszcze wejść do windy?
"Schodowa arytmetyka"
Klatka schodowa to wielozadaniowe miejsce. podamy jeden przykład: mama jest na trzecim schodku, a Kasia na dwunastym . O ile schodków niżej stoi mama od Kasi? Żeby odpowiedzieć dziewczynka schodzi do mamy i liczy schody. Potem podaje wynik odejmowania. Podobnie możecie ćwiczyć dodawanie.
"Kręgle"
Jeśli lubicie grać w kręgle, to wykorzystajcie wspólny rodzinny czas do tego, aby poćwiczyć rachowanie. Niech po każdym rzucie piłką dziecko liczy ile kręgli się przewróciło a ile stoi.
"Robimy sałatkę jarzynową"
wspólnie z dzieckiem zróbcie listę zakupów. Załóżmy, że chcemy zrobić 3 porcje sałatki. to oznacza że proporcje podane w przepisie musimy odpowiednio zwiększyć. Jeśli na jedną porcję potrzebujecie 2 ziemniaków , to ile ich powinniście kupić na trzy porcje? Dziecko może pomagać sobie wykałaczkami, patyczkami, zapałkami. Jedna porcja to 2 wykałaczki - druga porcja - 2 wykałaczki, trzecia porcja - 3 wykałaczki. teraz dziecko musi je zsumować, by wiedzieć, że na 3 porcje sałatki jarzynowej musi kupić 6 ziemniaków. tak samo postępujcie z pozostałymi składnikami przepisu.
Styczeń
Wierszyki i rymowanki
„Osiem”
Osiem płatków śniegu
W nieustannym biegu.
Który pierwszy spadnie,
Tego nikt nie zgadnie.
Śnieżnych płatków osiem
Siadło mi na nosie.
Popatrz chwilę małą;
Co z nich pozostało?
„Zagadki matematyczne”
Krasnal Mądralek bardzo lubi wymyślać zagadki. Spróbuj je rozwiązać!
Masz paluszków w obu dłoniach tyle.
Zgadnij ile?
Tyle łap ma pies,
powiedz liczbę, jeśli wiesz.
Ile słoneczek na niebie świeci,
Czy wiecie drogie dzieci?
Ta cyfra ma kółka dwa,
Czy zgadniesz? Łatwa gra!
Ile tydzień ma dni?
Szybko tu odpowiedz mi!
„Zabawy”
„Fasola w słoiku”
Materiały, które będą potrzebne do zabawy to: pusty, przezroczysty słoik, fasola
Weź pusty, przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i kształcie. Włóż do niego dowolną liczbę nasion fasoli (od 1 do 9). Poproś dziecko, by spojrzało na nasiona fasoli i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku. Następnie wysyp fasolę ze słoika i pomóż mu policzyć ziarenka. Jeśli zgadło, otrzymuje symboliczną nagrodę. Zadziwiające jest, jak szybko dzieci dochodzą do wprawy w zgadywaniu. Liczbę ziaren fasoli można stopniowo zwiększać. Gra rozwija szacowanie i spostrzegawczość.
„Gra z opakowaniem do jajek”
Materiały, które będą potrzebne do zabawy to: puste opakowania na jajka, kulka lub kamień (kasztan), mazak. Ponumeruj w opakowaniu na jajka 2 rzędy miseczek. W jednym rzędzie od 1 do 5. W drugim od 6 do 10. Niech dziecko włoży kamień do opakowania, zamknie je i potrząśnie nim, a następnie niech otworzy opakowanie i rozpozna numer miseczki, do której wpadł kamyk. Zabawa uczy rozpoznawania liczb.
„Skacz i licz”
Czego uczysz: Znajomości figur, cyfr, zapoznawania się z kolejnością liczb
Materiały, które będą potrzebne do zabawy to: kawałki gazety, mazaki
Potnij kawałki gazety w koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty. Ponumeruj mazakiem figury od 1 do 10. Dziecko powinno skakać z figury na figurę, nazywając jej kształt i cyfrę na niej napisaną. Można zacząć od samych figur, a cyfry dodać później. Zabawa uczy znajomości figur geometrycznych, cyfr oraz utrwala poprawną kolejność liczb.
„Mały, średni, duży”- zabawa dla młodszych dzieci
Do zabawy potrzebne będą trzy pudełka i trzy maskotki różnej wielkości. W każdym pudełku należy zrobić otwór dopasowany do rozmiarów maskotki. Pudełka ustawiamy na podłodze jedno obok drugiego. Ustalamy z dzieckiem, że będą to domki pluszaków, ale maskotki nie wiedzą, czyj jest który domek. Zadaniem dziecka jest dopasowanie maskotki do odpowiedniego domku. Zaczynamy od odegrania małej scenki, bawiąc się na oczach dziecka mówimy:
„Duży miś chce wejść do małego domku. O nie! Nie zmieści się! To
może zmieści się do średniego domku? Oj, też nie! To może do dużego domku? Tak, to właśnie tu mieszka duży miś!”
W kolejnym etapie prosimy dziecko, aby samo znalazło odpowiedni domek dla dużego misia. Analogicznie postępujemy z pozostałymi maskotkami. Zabawa uczy porównywania wielkości, rozpoznawania
stosunków przestrzennych, rozumienia pojęć "mały", "średni", "duży", rozwija
myślenie przyczynowo-skutkowe oraz pozwala zrozumieć, że postawiony problem można rozwiązać przez próbowanie i działanie.
„Prezent dla misia”- zabawa dla młodszych dzieci
Do zabawy potrzebna będzie ulubiona maskotka dziecka, np. miś, kilka cukierków i kolorowych piłeczek. Trzylatkowi pokazujemy kolejno na palcach ile ma podarować misiowi cukierków a ile piłeczek. Następnie prosimy dziecko o dokonanie oceny, czego miś otrzymał więcej cukierków czy piłeczek? Możemy pomóc dziecku układając w jednym rzędzie cukierki a w drugim piłeczki, tak aby każda piłeczka była pod cukierkiem. Dorosły sprawdza poprawność wykonywania zadania, koryguje ewentualnie popełnione błędy. Zabawa uczy dziecko liczenia oraz doskonali pojęcia: „mniej” i „więcej”.
GRUDZIEŃ
Wierszyk - utrwalający dni tygodnia
"Tydzień" Jan Brzechwa
Tydzień dzieci miał siedmioro:
niech się tutaj wszystkie zbiorą !
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
Chodźmy sitem czerpać wodę.
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwo był początek.
Zamyśliła się sobota:
Toż dopiero jest robota!
Poszli razem do niedzieli,
tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie sie w przedziałek:
No, a gdzie jest poniedziałek?
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku - i tak dalej...
ZABAWY:
"Ukryte skarby"
Schowaj różne przedmioty (to mogą być niespodzianki)i poproś dziecko, by je odnalazło. Pomóż mu w tym instruuj, gdzie ma szukać, w którą stronę skręcić, możesz również używać określeń ciepło zimno. Zamieńcie się rolami. Teraz Ty daj się poprowadzić. Pamiętaj nie komentuj, nie poprawiaj, tylko wykonuj polecenia. Jeśli dziecko pomyli kierunki, szybciej się nauczy.
"Budujemy bazę"
To kolejna zabawa , która pomaga rozwijać orientację przestrzenną. Budują bazę pamiętajcie by używać jak najwięcej określeń: na górze , na dole, z boku z przodu itd. Na koniec wejdźcie do środka i bawcie się świetnie, koniecznie podkreślając, co jest w środku, co na zewnątrz itd
"Symetryczne płatki śniegu"
Razem z dzieckiem wytnijcie różne geometryczne kształty" koła, kwadraty, prostokąty, romby. Układajcie wspólne symetryczne, rytmiczne płatki śniegu. Nazywajcie wycięte kształty i utrwalajcie ich nazwy.
"Patyczkowe płatki śniegu"
Do tej zabawy możecie użyć: zapałek, patyczków do uszu, wyciętych paseczków itp. Twórzcie z nich śnieżynki różnej wielkości. Układajcie śnieżynki od najmniejszej do największej i odwrotnie.
"Płatki śniegu z papieru"
Płatki śniegu są fascynujące nie tylko dla dzieci. w zimie w mroźny i śnieżny dzień można je oglądać z bliska( doskonale prezentują się na rękawiczkach, bo nie topnieją od ciepłej dłoni) Składanie kartki i wycinanie różnych kształtów daje fantastyczne efekty , którymi dzieci się zachwycają.
"Mozaika"
Dzieci uwielbiają sie nią bawić. Układajcie postacie ludzi, zwierząt, owadów... Nazywajcie i utrwalajcie kształty, przeliczajcie elementy , twórzcie zbiory.
"Tangram"
Geometryczna układanka, składająca sie z 7 elementów, które powstały po rozcięciu kwadratu. Można z nich ułożyć wszystko: zwierzęta, przedmioty budynki itd. Można kupić gotową wersję tej zabawki, lub wykonać ją samodzielnie.
"Pary"
Każdy przedszkolak wie, że w parze muszą być dwie osoby. spróbujcie liczyć po dwa np podczas nakrywania do stołu 2 widelce, dwa noże itd. podczas spaceru wyszukujcie par (jest to również zabawa na spostrzegawczość.
"Liczymy w czasie podróży"
Zaproponuj dziecku że będziecie na zmianę szukać liczb . Określ przedział, w której ma jej szukać (np od 2 - 12)Potem wybierz liczbę lecz nie zdradzaj jej na głos. Powiedz liczba o której myślę jest większa od 2 i mniejsza od 7. Dziecko zgaduje a Ty możesz mu podpowiadać.
"Liczymy wspak"
Zacznij liczyć : 1, 2,3....dziecko mówi stop i od tej liczby liczycie wspak. Na początku niech będą to liczby maksymalnie do 12, chodzi o to, aby dziecko sie nie zniechęciło.
"Ile samochodów jest na parkingu"
wspólnie z dzieckiem policzcie samochody na parkingu przed domem, lub przed sklepem. Porównajcie obie liczby. Niech dziecko spróbuje odpowiedzieć na którym parkingu było więcej samochodów.
"Kto ma więcej ciasteczek"
Czas przed świętami daje wiele radości jeśli chodzi o przygotowania. Robienie wspólnych ciasteczek, pierniczków daje możliwość zabawy . Zorganizujcie konkurs - kto więcej wykroi ciasteczek. Jeśli pieczecie kilka porcji zapisujcie wyniki na kartce. Zsumujcie je i ogłoście wynik - kto został ciasteczkowym mistrzem .
"Zakodowane cyfry "
Cyfr mamy tylko dziesięć. Stwórz z dzieckiem własny system cyfr. Poproś aby dziecko wypisało w rzędzie wszystkie cyfry i do każdej dorysowało znak, który od teraz będzie oznaczać daną cyfrę np. 0- dorysuj chmurkę, 1- dorysuj serce, 2- dorysuj oko 3 - dorysuj kwadrat, 4 - dorysuj kwiatek, 5- dorysuj gwiazdkę, 6 - dorysuj koło, 7 - dorysuj samochodzik, 8 - dorysuj balonik, 9 - dorysuj słoneczko. A teraz pobaw się z dzieckiem w zagadki. Jaka to liczba kwadrat i oko to 32, kwiatek i gwiazdka to 45 itd
"Choineczka"
Wspólnie z dzieckiem posegregujcie ozdoby choinkowe zanim zaczniecie nimi przystrajać drzewko. Pozwólcie dziecku narzucić sposób segregacji ozdób. Przystrajając , liczcie których ozdób jest najwięcej, a których najmniej.
Listopad
Wierszyki i rymowanki
„Matematyczna wyliczanka”
Jabłko, gruszka i daktyle –klaśnij w ręce razy tyle (3 razy),
Kapusta i ogórek –tyle razy podskocz w górę (2 razy),
Marchewka, pietruszka, bób –tyle razy przysiad zrób (3),
Kalarepka i mak –za uszy 2 razy się złap.
Wyliczanka „Palec”
Jeden palec, drugi, trzeci, tak umieją liczyć dzieci,
czwarty, piąty palec mam.
Widzisz? Umiem liczyć sam.
Zabawa paluszkowa przy wierszu „Dziesięć palców mam”
Dziesięć palców mam
Każdy stoi sam
Czasem sobie porachuję czy któregoś nie brakuje
czy je wszystkie mam.
Pierwszy palec wielki
wskazujący na figielki
trzeci palec to największy
a ten czwarty trochę mniejszy
piąty to paluszek mały
oto szereg cały!!!
Zabawy
„Rytmy”
Przygotuj rysunki z ciągami figur geometrycznych ułożonymi naprzemiennie np.:
- trójkąt, koło, trójkąt, koło, trójkąt, koło,
- kwadrat, trójkąt, kwadrat, trójkąt, kwadrat, trójkąt,
- koło, kwadrat, koło, kwadrat, koło, kwadrat.
- prostokąt, koło, prostokąt, koło, prostokąt, koło,
- koło, trójkąt, kwadrat, koło, trójkąt, kwadrat, koło, trójkąt, kwadrat.
Poproś dziecko aby wymieniło figury geometryczne użyte w ciągach. Następnie poproś o odczytanie ciągu figur. Kolejnym krokiem będzie ułożenie ciągu z figur według podanego wzoru. Jako kontynuację tego ćwiczenia można zachęcić dziecko do tworzenia własnych ciągów figur i odczytywania ich na głos na różne sposoby.
„Ile guzików”
Do tej zabawy potrzebna będzie kostka do gry i koszyk z guzikami. Rodzic rzuca kostką. Dziecko przelicza głośno ilość wyrzuconych oczek. Następnie wyjmuje z koszyka taką samą liczę guzików.
„Warzywa i owoce”
Przygotuj dwa koszyki. Następnie pokaż zdjęcia/ obrazki przedstawiające różne owoce i warzywa ( na jednym zdjęciu/obrazku znajduje się jeden owoc lub warzywo). Poproś dziecko by nazwało owoce i warzywa na ilustracji. Zadaniem dziecka jest poklasyfikować je na grupę owoców i grupę warzyw. Do tej zabawy można wykorzystać też owoce i warzywa zakupione w sklepie.
„Dopasuj kształt”
Rodzic przygotowuje 3-4 kartki formatu A3 z narysowanymi obrysami różnych przedmiotów, np.: klocka, klamerki do bielizny, kredki, klucza, foremki, listka oraz pudełko, w którym znajdują się odrysowane przedmioty. Zadaniem dziecka jest dopasować dany przedmiot do obrysu na kartce.
„Liczymy”
Na rolki po papierze toaletowym naklej kropki 0-9 (w zależności do ilu dziecko potrafi liczyć). Daj dziecku garść cukierków, kasztanów, klamerek do bielizny itp. i poproś, żeby do każdego kubeczka powstałego z rolki włożyło ich odpowiednią ilość (zgodnie z ilością kropek widniejącą na karteczce). Można utrudnić to zadanie zastępując kropki cyframi.
„Gdzie to leży”?
Wykonaj rysunek używaj pojęć: „obok”, „nad”, „pod”, „w środku”, „na górze”, „na dole”, „z prawej strony”, :z lewej strony”- określanie położenia rzeczy względem siebie to ćwiczenie wyobraźni przestrzennej. Narysuj dziecku koło i poproś, by dziecko narysowało w jego środku mniejsze. Potem np. drzewo – niech umieści nad nim słońce i obok psa. Uwaga! Nie liczy się jakość rysunków (piesek na pewno nie będzie podobny do prawdziwego!), ale to, czy dziecko umie odpowiednio umieścić obiekt.
„Marsz pod dyktando”
Utrwalenie stron (na lewej ręce dziecka można umieścić frotkę lub kolorową wstążkę). Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.
-Idź w prawo 2 kroki...
-Idź do przodu 3 kroki...
do tyłu 1 krok...
teraz 5 kroków w lewo, itd
Październik
Wierszyki i rymowanki
"Pewna pani miała psa" - ucząc się tego wierszyka dziecko szybko zapamięta cyfry
Raz i dwa, raz i dwa,
pewna pani miała psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy.
"Prawa noga, lewa noga" - uczymy dziecko orientacji w schemacie ciała, a do tego wprowadzamy nazewnictwo :prawa, lewa, w formie wierszyka i masażu
Posmaruję prawą nogę,
żeby poszła w długą drogę,
nakremuję lewą nogę,
bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą prawą nóżkę
wnet położę na poduszkę
a dla twojej lewej nóżki
mam masażyk na paluszki.
ZABAWY:
Kości zostały rzucone
Rzucacie 2 kostkami, raz dziecko, raz rodzic. policzcie ile wypadło oczek na obu koskach. Teraz czas na odejmowanie. wybierzcie kostkę na której wypadło więcej oczek i odejmijcie. Jeśli widzisz że dziecku sprawia to trudność , pomóż mu.
Matematyka w windzie
Jeśli dziecko zna cyfry i potrafi liczyć pobaw się z nim w rachowanie. Kiedy jedziecie windą zapytaj np. "jesteśmy na drugim piętrze, jedziemy na czwarte. Ile pięter musimy jeszcze przejechać? (Jest to zabawa wprowadzająca dziecko w świat równań)
Rachunki na drabinie
Kiedy jesteście na placu zabaw i dziecko wspina się po drabince, poćwicz z nim dodawanie i odejmowanie np zapytaj jesteś na pierwszym szczebelku i wspinasz się na kolejne dwa, na którym szczebelku się zatrzymasz?
Kalkulatorowa matematyka
Bawcie się kalkulatorem. Poproś dziecko, aby odnalazło na nim kolejne cyfry: 0, 1, 2,3, .... zabawa z kalkulatorem może być wielką frajdą.
Paluszkowe liczydła
Pokaż dziecku jakąś liczbę do 10 np. 6. Poproś dziecko by pokazało tyle samo paluszków. Zapytaj ile będzie gdy jeden przybędzie? itp. powtarzajcie tę zabawę tak często aż dziecko nabierze wprawy.
Składanie kartki papieru
Pokaż dziecku kartkę papieru: jest prosta nie ma zagięć. A teraz poproś aby ją złożyło. Zapytaj czy kartka może wrócić do poprzedniej postaci, kiedy była jeszcze gładka, bez zagięć. To proste zadanie pokazuje ważną rzecz: uświadamia relację między przyczyną, a skutkiem. wykorzystaj takie sytuacje do rozmowy: coś się złamało, coś spadło, coś zaplamiło....
Zabawy z dominem
Razem z dzieckiem ustaw kostki domina pionowo w szeregu, w takiej odległości, by przewracające się kostki "kładły" kolejne. Następnie popchnijcie pierwszą kostkę. Reakcja łańcuchowa. Zabawa gwarantowana. Dziecko będzie chciało powtarzać tę zabawę wielokrotnie i z pewnością zechce budować inne konstrukcje niż tylko szeregi.
Magnetyczna atrakcja
Zaproponuj dziecku zabawę magnesem. Sprawdźcie wspólnie jakie przedmioty przyciąga.
Puzzle
Pozwól dziecku układać ich jak najwięcej. Puzzle doskonale kształtują myślenie przyczynowo-skutkowe. Pokazują jak małe elementy tworzą całość i jak ta całość z powrotem zamienia się w małe elementy.
Jakie to ziarenko
Kup w sklepie ogrodniczym kilka paczek różnych nasion (stosunkowo dużych i różniących sie od siebie ) Wymieszaj je wszystkie razem w jednym pojemniku. Pozwól dziecku pomyśleć co można z nimi zrobić . Dziecko samodzielnie wykonuje zadanie, które polega na tworzeniu grup takich samych nasion. Wspólnie policzcie poszczególne nasiona, niech dziecko określi których jest więcej a których mniej. Porozmawiajcie o tym co można zrobić z tych nasion.
Liczenie klamerek do bielizny
Przygotuj 10 kwadratów tekturowych o bokach 12 cm. Na każdym kawałku tektury wpisz jeden numer od 1-10. Zrób na nich duże kropki, w liczbie odpowiadającej zapisanemu numerowi. Dzieci, które nie rozpoznają dobrze cyfr, będą mogły policzyć kropki i w ten sposób rozpoznawać kartoniki. Poproś dziecko, aby do każdego kartonika przypięło tyle spinaczy, ile jest na nim kropek. Wspólnie z dzieckiem policz i sprawdź czy dane zadanie zostało wykonane prawidłowo.