Kontakt
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE NR 115

GR III ŻABKI

 

 

              PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 22.06.2020 – 30.06.2020

            

Wakacje tuż tuż

 

23 czerwca  Świeto Taty

Nie zapomnijcie złozyć życzeń tatusiom z okazji ich święta

Zdrowia, szczęścia powodzenia i marzen spełnienia

życzą panie z Tańczących Żabek

Dla taty

Naucz się wierszyka na pamięć

Dla tatusia dzięcioł stuka,

ryczy krowa, brzęczy mucha,

osioł skacze aż do nieba,

zawsze tatę kochać trzeba!

Życzenia dla taty

Aby uczcić święto Twoje,

biegnę dziś po kwiaty moje,

chcę za wszystko podziękować

i Cię, tato, wycałować.

Dziękuję Ci tato za serca pogodę,

a kiedy dorosnę to cię

nie zawiodę.

Posłuchaj piosenki i naucz się refrenu

,,Daj mi rękę tato”

 https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs

Daj mi rękę tato.
Już na dworze ciemno
a ja się nie boję
bo ty idziesz ze mną.
Nawet z nocnych strachów
nic sobie nie robię
Strachy uciekają
gdy jestem przy tobie.

Ref.: Tato, tato,
jak to dobrze, że
jesteś zawsze blisko,
i że kochasz mnie.
Tato, tato,
nigdy nie smuć się
i pamiętaj przecież,
ja też kocham cię.

Codziennie jesteśmy
na długim spacerze
Już mnie nauczyłeś
jeździć na rowerze.
I wiem, że mnie jeszcze
nauczysz wszystkiego
co mądre i dobre.
I cieszę się z tego.

Ref.: Tato, tato…

O moich marzeniach
nie powiem nikomu
Chciałabym mieć tatę
przez cały dzień w domu.
Żeby ważne sprawy
na później zostawił
i żeby się głośno
śmiał i ze mną bawił.

Ref.: Tato, tato…

Wykonaj laurkę dla taty

Przygotuj kartkę A4 oraz kartki kolorowego papieru

Odrysuj kółeczka różnej wielkości - od guzików (na  kolorowych kartkach)

Wytnij kółeczka oraz łodygi i listki

Ułoż kwiatki na kartce - przyklej

Ozdób według własnego pomysłu.

Piosenka dla taty – posłuchaj razem z tatą

https://www.youtube.com/watch?v=mt0sB30wsh8

Wakacje tuż tuż

Przygotuj zdjęcia ze swoich wycieczek z rodzicami (widokówki, zdjęcia z gazet -  przewodników- góry, morze, jeziora, rzeki)

 

Wysłuchaj wiersza pt: ,,Co to jest krajobraz?”

 

To widok pól zbożem pokrytych

zielonych łąk dookoła.

To szczyty wysokie, skaliste

i gładkie tafle jeziora.

To morza wzburzone fale,

plaże piaszczyste, szerokie.

Pagórki pokryte lasami,

szumiące rzeki głębokie.

 

Odpowiedz na pytania

Co morzna zobaczyć nad morzem?

Jakie zwierzęta żyją w polskim morzu?

Jakie zwierzęta możemy spotkać w górach?

Obejrzyj zdjęcia zwierząt

https://www.e-horyzont.pl/blog/zwierzeta-w-gorach

 

Obejrzyj mapę Polski

 

Pokaż na mapie gdzie znajduje się morze i gdzie góry.

Narysuj na paskach papieru morze i góry.

Dla utrwalenia zaznacz na mapie morze i góry kładąc swoje rysunki  w odpowiednim miejscu.

 

,,Zozi – ważne sprawy – Bezpieczne wakacje”.

Posłuchaj piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

Już idzie lato

idą wakacje

Będzie zabawa

będą atrakcje

Będzie wspaniale

będzie bajecznie

Kiedy wakacje

miną bezpiecznie

 

Moja mama

musi wiedzieć

gdy wychodzę

z domu

Mam w pamięci

zawsze do niej,

numer telefonu

Zanim wyjde

to przez okno

Sprawdzam stan pogody

I ubieram się

dla zdrowia

No i dla wygody

 

Już idzie lato

idą wakacje

Będzie zabawa

będą atrakcje

Będzie wspaniale

będzie bajecznie

Kiedy wakacje

miną bezpiecznie.

 

Znam zasady

bezpiecznego 

ulic przechodzenia

Gdy mnie

nagle burza łapie

To szukam schronienia.

Choćby nie wiem

jakby był miły

z obcym nie pogadam

Dokąd idę i gdzie mieszkam

To nie jego sprawa

 

Już idzie lato

idą wakacje

Będzie zabawa

będą atrakcje

Będzie wspaniale

będzie bajecznie

Kiedy wakacje

miną bezpiecznie.

 

Na wycieczce

w samochodzie

muszę zapiąć pasy

A gdy słońce

mocno świeci

lubię głowę nakryć

Kiedy upał

jest ogromny

piję dla ochłody

Zły to pomysł

by na główkę

skakać dzieś

do wody.

 

Już idzie lato

idą wakacje

Będzie zabawa

będą atrakcje

Będzie wspaniale

będzie bajecznie

Kiedy wakacje

miną bezpiecznie.

Idzie lato

Idą wakacje

Idzie lato

Idą wakacje

 

 

 

Odpowiedz na pytania:

 

Wybierając się w góry:
O czym powinniśmy pamiętać?
Jak powinniśmy się ubrać?

Wypoczywając nad morzem
Jak powinniśmy się zachować w tak dużej grupie ludzi
Jak powinniśmy być ubrani?
 

Będąc na wycieczce w lesie
O czym powinniśmy pamiętać i czego nie wolno nam robić.
Co ze sobą należy zabrać?
 

Jesteśmy nad jeziorem
Czy możemy się sami bawić w wodzie
Jak powinniśmy być ubrani

Czego nie wolno nam robić

 

 

Obejrzyj film

Wakacje  – zasady bezpiecznego wypoczynku nad morzem

https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y

,,Ja lubię lato”.

Posłuchaj piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=O68bc4KW-d0

Ja lubię lato - powiedział Grześ -
Ja lubię lato, bo ciepło jest
Ja lubię lato, bo lody jem
Ja lubię lato, bo długi dzień
Ja lubię lato, lubię lato - powiedział Grześ
Ja lubię lato, lubię lato, choć pada deszcz

Lato zbudziło się rano
Gorące, upalne, zaspane
Umyło buzię w strumieniu
Siadło pod drzewem w cieniu
Chciało jak dzieci się bawić
I biegać po lesie na trawie
Jeść lody z budki na rzeką
I z dziećmi pić słodkie mleko

Ja lubię lato - powiedział Grześ -
Ja lubię lato, bo ciepło jest
Ja lubię lato, bo lody jem
Ja lubię lato, bo długi dzień
Ja lubię lato, lubię lato - powiedział Grześ
Ja lubię lato, lubię lato, choć pada deszcz

Nagle zagrzmiało na niebie
Zerwała się burza z ulewą
Płakało lato na deszczu
Przemokło, miało dreszcze
Lało na dworze i lało
A lato przespało dzień cały
Zbudziło lato gorące
Upalne lipcowe słońce

Ja lubię lato - powiedział Grześ -
Ja lubię lato, bo ciepło jest
Ja lubię lato, bo lody jem
Ja lubię lato, bo długi dzień
Ja lubię lato, lubię lato - powiedział Grześ
Ja lubię lato, lubię lato, choć pada deszcz

 

Zabawa dydaktyczna - zasady odpowiedniego zachowania się podczas wakacji

Przygotuj jeden kartonik koloru czerwonego i jeden kartonik koloru zielonego

 

Odpowiedz na pytania

TAK - podnieś kartonik zielony

NIE – podnieś kartonik koloru czerwonego


Czy w czasie burzy można chować się pod drzewem?
Czy można bawić się bezpiecznie na placu zabaw?
Czy można wybiegać za piłką na jezdnię?
Czy w czasie wakacji możemy brać słodycze od osób, których nie znamy?
Czy w czasie wakacji, spaceru można oddalać się od rodziców?
Czy w czasie wakacji można rozmawiać z nieznajomymi?
Czy możemy poprosić o pomoc policjanta, kiedy się zgubimy?
Czy w lesie można palić ognisko?
Czy na wakacjach możemy się kąpać w miejscach do tego wyznaczonych? ( Jak są one oznaczone?)

 

Obejrzyj film

Bezpiecznie w górach

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

 

NIECH ŻYJA WAKACJE

Posłuchaj piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=JiccUKhdkWs

 

Niech żyją wakacje
Jezioro,łąka,las
I niebo i słońce
W pogodny letni czas.

Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali.

Niech żyją wakacje
Jezioro,,łaka, las
I niebo i słońce
W pogodny letni czas.

Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy się bawili
od samiutkiego ranka.

Niech żyją wakacje
Jezioro, łąka, las
I niebo i słońce
W pogodny letni czas.

Zasady ruchu drogowego dotyczących pieszych:

Odpowiedz na pytania:


W jakim miejscu przechodzimy przez ulicę w mieście?
Co robimy, gdy na jezdni nie ma pasów?
Którą stroną poruszamy się po drodze, gdy nie ma chodników?
Czy znacie ten znak (znak przejścia dla pieszych). Co on oznacza?
 A czy znacie inne znaki drogowe? Rodzic pokaże ci podczas spaceru różne znaki drogowe a ty spróbuj nazwać ( ostrzegawcze- ostrzegają, zakazu- zabraniają, informujące- informują itd)
 

 

Zasady bezpieczeństwa na rowerze

https://www.youtube.com/watch?v=gSzVtcWBd_w

 

Mali artyści

„Wakacyjne życzenia”

Gdzie chciałbyś pojechać w wakacje z rodzicami?

Namaluj farbami plakatowymi swoje wakacyjne życzenia

 

Wakacyjny wypoczynek:

Przygotuj kartki kolorowego papieru lub kolorowe gazety, klej oraz kartkę A4

Wykonaj pracę  wydzierankę.

 

 

Zabawy matematyczne dla dzieci – pomysły na naukę matematyki

https://www.youtube.com/watch?v=R7LdKzYSncw

 

Liczenie- dodawanie na palcach dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=PSIZdjKSuu8

UBU poznaje świat – nauka liczenia do 10

https://www.youtube.com/watch?v=rBrLtZuj8LM

 

Jesteśmy bezpieczni:

Przed wyjazdem na wakacje utrwal z rodzicami numery alarmowe, które możemy tylko użyć w sytuacji zagrożenia.

 

Obejrzyj filmiki

Wzywanie pomocy -  straż pożarna

https://www.youtube.com/watch?v=fsCIZliVYYw

Pożar w lesie lub na łące 998

https://www.youtube.com/watch?v=j-MfAjQ2Jws

 

Pożar w domu lub szkole

https://www.youtube.com/watch?v=nSoLf3r93sE

 

Numery alarmowe

https://www.youtube.com/watch?v=kzMubL2dHAk

 

Karetka pogotowia

https://www.youtube.com/watch?v=kzMubL2dHAk

https://www.youtube.com/watch?v=vJFykFWgWsw

 

Halo, panie policjancie

https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc

 

 

Aktywny przedszkolak

 

Ćwiczenia do wykonania w domu razem z dzieckiem

https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA

 

ZdroweSprawneDzieci/videos/dzie%C5%84-13-%C4%87wiczymy-koordynacj%C4%99-wzrokowo-ruchow%C4%85-przej%C5%9Bcie-po-planszach-zgodnie-z-/1351936881658686/

Kilka pomysłów na zabawy  podczas  wakacyjnego wypoczynku

„Zabawy z mojego dzieciństwa(tytuły książek podane poniżej)

Klasy , Guma, Gąski , Baba Jaga patrzy, Piłka parzy

 

Berek jest wybierany przy pomocy specjalnej wyliczanki:

„Berek dwa kije

Kto się nie schowa

ten kryje”

 

Inne warjanty berka:

Berek zaczarowany – dziecko dotknięte przez berka zostaje “zaczarowane”, staje z szeroko rozstawionymi nogami i może zostać “oczarowane” przez inne dziecko, które pod nim przejdzie. Gra kończy się, kiedy berek zaczaruje wszystkie osoby, albo gdy dzieciaki znudzą się tym lataniem w kółko.


Berek kucany – jeśli dziecko uciekające przed berkiem zdąży kucnąć, jest uratowane.


Berek drewniany – analogicznie uratowane jest to dziecko, które zdąży dotknąć czegoś drewnianego (drzewa, ławki, płotu itd.).
 

Baba Jaga patrzy

Baba Jaga stoi plecami do dzieci, a w tym czasie reszta grupy biegnie w jej kierunku. Na słowa:raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy!Dziecko będące Babą Jagą odwraca się, a dzieci zastygają w bezruchu. Jeśli ktoś się poruszy, wraca na start. Wygrywa dziecko, które najszybciej dotrze do stanowiska Baby Jagi.

Gąski gąski do domu

Z grupy dzieci wybieramy mamę, wilka i gąski. Po wyznaczeniu obszaru gry z jednej strony staje mama, z drugiej gąski, a wilk z boku. Gąski biegną do mamy, a wilk próbuje je złapać – gra kończy się gdy upoluje wszystkie. Zanim gąski rozpoczną swój bieg, prowadzą z mamą dialog

-Gąski gąski do domu

-Boimy się

-Czego?

-Wilka złego.......

Zabawa w chowanego – tej zabawy chyba nie należy przypominać, wszyscy ją znają .

Piłka parzy

Dzieci ustawiają się w kręgu, wokół osoby, która rzuca do nich piłkę. Gdy znienacka krzyknie “Piłka parzy!” nie wolno jej złapać. Jeśli dziecko z kręgu nie złapie piłki, zajmuje miejsce w środku. Jeśli nie wykaże się refleksem i złapie piłkę, odpada z gry.

 

Kolory

Uczestnicy stoją w kręgu i rzucają piłkę, wypowiadając nazwy kolorów. Gdy padnie kolor czarny, osoba łapiąca nie powinna złapać piłki. Są za to określone kary: gracz kolejno klęka na jedno kolano, dwa kolana, siada, a potem odpada (może się “odczarować”, kiedy złapie piłkę).

 

Proponowane zabawy znajdziecie państwo w ksiażkach

,,GRY I ZABAWY Z DAWNYCH LAT”

Katarzyna Piętka
Wydawnictwo Nasza Księgarnia

 

„BRULION ZABAW PODWÓRKOWYCH DLA KAŻDEGO”

Grupa Wydawnicza Foksal

 

GRA MEMORY „ZABAWY PODWÓRKOWE”

Kapitan Nauka, Wydawnictwo Edgard

 

Miłej zabawy.

Zyczymy Wam słonecznych i bezpiecznych wakacji.

Do zobaczenia po wakacjach w przedszkolu

P. Basia P. Bożena

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 15.06.2020 - 19.06.2020

Ogłoszenie dla Rodziców grupy III

Drodzy Rodzice prosimy o odbiór z przedszkola rzeczy dzieci : Teczek z pracami plastycznymi, książek oraz innych rzeczy typu pantofle , ręcznik , kubek itp.

Prosimy również o odbiór zdjęć i umieszczenie odliczonej kwoty w kopercie              ( dotyczy rodziców , którzy zamawiali dodatkowe zdjęcia z balu)

Karol A 38 zł

Oliwia M 30zł

Natalia 8zł

Filip Pu 46zł

Dziękujemy i zapraszamy

 

Ziemia nasza planeta   

 

Oglądnij film – Układ słoneczny dla dzieci - 123 Edukacja  

( https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU  )

Odpowiedz na pytanie – jak nazywa się nasza planeta , a jak inne planety . Powtórz głośno każdy wyraz a następnie podziel go na sylaby

Układ słoneczny         U – kład sło – necz – ny

Merkury                      Mer – ku – ry

Ziemia                                    Zie – mia

Mars                            Mars

Jowisz                                     Jo – wisz

Saturn                         Sa – turn

Uran                            U – ran

Neptun                                    Ne – ptun

Planety                        Pla – ne – ty

 

Oglądnij – W układzie słonecznym  II Nutkosfera  II Piosenki dla dzieci)

( https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI   )

Posłuchaj uważnie piosenki i spróbuj zapamiętać jak najwięcej nazw planet

muzyka, głosy i tekst: CeZik

grafika: Adam Lapko

animacja: CeZik

głosy Wenus i Ziemii: Kasia Mercik

 

TEKST:

W Układzie Słonecznym wirują planety

Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce

Różnią się kolorem, masą i rozmiarem

Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

 

Merkury, to ja!

Jestem pierwszy i najmniejszy

Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery

Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody

W dzień jest mi gorąco

W nocy bardzo marznę, brrr

 

Mam na imię Wenus

Jestem druga w kolejności

U mnie nieustannie upał jest bezlitosny

Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę

I bardzo jasno świecę się na niebie

 

Tu Ziemia! Witam serdecznie! Czuję się świetnie

Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie

Jestem trzecią planetą od Słońca

Moja atmosfera jest cudna

Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij ochłodzić

 

Hej tu Mars, planeta numer cztery

Bardzo się czerwienię, jestem cały zardzewiały

Mam najwyższe góry i od groma pyłu

A! Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!

 

W Układzie Słonecznym wirują planety

Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce

Różnią się kolorem, masą i rozmiarem

Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

 

Joł, joł, Jowisz, największy olbrzym gazowy

Piąty od Słońca, na pewno nie przeoczysz

Choć moja masa jest potężna niezwykle

To z wszystkich planet kręcę się najszybciej

 

Siemanko tutaj Saturn, też się składam z gazów

Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu

Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu

Jestem szósty od Słońca, w głowie to zakoduj

 

Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran

Na mnie jest najniższa temperatura

Słynę z bladego, błękitnego koloru

Jestem siódmą planetą i wiruję na boku

 

Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę

Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam Słońce

Tworzę huragany co powalą wszystko

Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko

 

W Układzie Słonecznym wirują planety

Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce

Różnią się kolorem, masą i rozmiarem

Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

 

 

Przygotuj materiały plastyczne i narysuj planetę Ziemię . Możesz wykonać plakat „Nasza planeta Ziemia”. Inspiracją niech będzie film  : Jak narysować Ziemię – Szczęśliwa Ziemia z Mimi / Rysowanie i Kolorowanie dla dzieci

( https://www.youtube.com/watch?v=3gEf0iIx7kQ&t=192s  )  

 

Matematyczny świat przedszkolaka

Oglądnij : Bajki Gilusia | odcinek 33 | Proste działania matematyczne: dodawanie i odejmowanie

https://www.youtube.com/watch?v=xu8zcsTCimg&t=381s

- Powtarzamy cyfry

- Przeliczmy elementy

- Dodajemy i odejmujemy

 

MIŁEJ ZABAWY  

Życzą

P. Basia i P. Bożena

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 08.06.2020 – 12.06.2020

 

 

Spotkanie z książką

 

 

Posłuchaj opowiadania Magdaleny Zawadzkiej pt. ,,Strażnik książek”

 

 

 

         W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafi znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi,że jest najgłubszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić o pomoc. - Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak i wyruszył w drogę. Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę

  • Kto tam? - odezwał się jakiś głos.
  • To ja! Chcę wejść, wpuść mnie - zawołał się rybak
  • Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.

Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał,

  • Kto tam?
  • Proszę, wpuść mnie!

Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej, we własnej osobie.

  • Witaj, wejdź proszę i powiedz co cię sprowadza.

Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął  się  i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek

  • Oto rada na twój kłopot - powiedział czarodziej. Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek
  • Co ja mam zrobić? - zapytał przestraszony.
  • Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz  mądrzejszy ode mnie.
  • Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie,
  •  O nie! - zaprzeczył czarodziej
  • Tak myślę tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy.

Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi, a kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć

 

 

Odpowiedz na pytania:

 

  • Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?
  • Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?
  • Co zrobił rybak?
  • Jak zakończyła się ta historia?
  • Dlaczego powinno się czytać książki?
  • Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?
  • Do czego służą książki?

 

 

,,Pociąg do książki”- wysłuchaj piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=izhkHIz1q7Y

 

 

 

Jakie macie książki?

Zobacz jakie macie ksiązki w domu. Pokaż dziecku i krótko opisz czym się różnią korzystając z tych kategorii i na przykładach:

 

Atlasy, mapy, przewodniki – znajdziemy w nich mapy oraz informacje o ciekawych miejscach jakie warto zobaczyć.

 

Ksiązki historyczne – dzieki nim dowiadujemy się jak dawniej wyglądało życie, oraz poznajemy historię poszczególnych krajów.

 

Książki naukowe – z nich dowiadujemy się o zjawiskach fizycznych lub o doświadczeniach chemicznych.

 

Podręczniki – z nich uczymy się liter, cyfr, czytać, liczyć itp.

 

E-Book - to również książka tylko czytamy ją na tablecie, komputerze, telefonie, a różni się tym, że tekst nie jest drukowany na kartkach, tak jak w przypadku tradycyjnych książek.

 

Audiobook – jest to książka , którą słuchamy.

 

Posłuchaj wiersza Hanny Łochockiej ,,Książka czeka”:

 

Książka nas uczy, książka cieszy,

czasem zadziwi

nas niemało

albo po prostu tak rozśmieszy,

jakby się dobry

żart słyszało.

Książka też mądrze nam doradza,

różne wskazówki,

wzory daje.

Książka w szeroki świat wprowadza,

dalekie z nami

zwiedza kraje.

Lubimy książkę – przyjaciółkę.

Wiesz, co ci powiem?

Nie odwlekaj.

Masz trochę czasu? Spójrz na półkę,

sięgnij po książkę!

Książka czeka.

 

  • Co robi dla nas książka?
  • Jak inaczej możemy nazwać książkę?
  • Co daje nam czytanie książek?
  • Co to znaczy szanować książki?
  • Jak należy postępować z książkami, by były zawsze czyste i zadbane?

 

Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo - wysłuchaj piosenki w wykonaniu Fasolek:

https://www.youtube.com/watch?v=dpI1tJxJ1XQ

 

Prawda czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic mówi zdania, będące stwierdzeniami (np. Dzisiaj pada deszcz). Dziecko ocenia prawdziwość wypowiedzi, mówiąc: Prawda” lub Fałsz”.

 

Jak powstaje książka? Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

 

 Zakładka do książki” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.

Przygotuj  prostokąt o wymiarach ok. 5 x 20 cm, dziurkacz oraz tasiemkę lub sznurek.  Za pomocą dziurkacza zrób dziurki dookoła brzegów. Przez dziurki przewlec kolorową tasiemkę lub sznurek. Ozdób środek według własnego pomysłu

 

Koty - zakładka do książki- następna propozycja:

https://www.youtube.com/watch?v=ZNWqouU5BYw

 

,,Warto czytać”.

Obejrzyj filmik rodziny Treflików:

https://www.youtube.com/watch?v=jc-OfE8YI_4

 

„Kłótnia książek” Łukasz Bernady – posłuchaj opowiadania

W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły się między sobą.

 - Ja jestem najciekawsza - przechwalała się historia o piratach. - Opowiadam o niesamowitych przygodach!

 - Nieprawda! - odpowiedziała inna. - U mnie można przeczytać informacje o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów.

 - Nie macie racji! - krzyknęła następna. - Najciekawsze są nowe modele aut!

Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie poproszono mądrą księgę baśni.

 - Zanim odpowiem - rzekła - wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was w podróż po naszym miasteczku.

Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło, a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań. W jednym dzieci czytały historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach i wypiekach. Jeszcze w innym pan trzymał w rękach powieść.

 - Tam nie lecimy - oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek. - Tam nie ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć.

Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach, czy samochodach.

 - Czytelnicy lubią różne książki - uspokajała księga baśni. - A to oznacza, że każda z nas jest ważna.

 - Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.

 - Tak. Tylko dla kogoś innego.

W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka. Wkrótce przybyły również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki, jeden z chłopców powiedział:

 - Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek. Czy mogę wypożyczyć od razu trzy?

 - Oczywiście! A które byś chciał?

 - O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!

 

Odpowiedz na pytania:
- Jak się nazywa miejsce, w którym były książki?
- O co pokłóciły się książki?
- Kto pomógł rozwiązać problem?
- Co zrobiła księga z bajkami, by pogodzić książki?
- Co można robić w bibliotece?
- Jak należy zachować się w bibliotece?

 Skąd się biora ksiązki w bibliotece?:

https://www.youtube.com/watch?v=ge4pUIn1lrk


Jak nauczyć przedszkolaka matematyki inspiracje

www.babyboom.pl/przedszkolak/rozwoj/jak-nauczyc-przedszkolaka-matematyki

 

Skąd się biorą pomysły na książeczkę?

Obejrzyj filmik

https://www.youtube.com/watch?v=7be0eqPKs2M

 

 

Jak powstaje książka?:

https://www.youtube.com/watch?v=IsJD930hqgQ

 

Pomysłowy wnuczek w bibliotece:

https://www.youtube.com/watch?v=6D08tHNz2Ms

 

Nie zapomnijcie o wspólnych zabawach z rodzicami.

Propozycja 10 zabaw do wykorzystania w domu:

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/10-pomyslow-na-zabawy-ruchowe-w-domu.html

 

Miłej zabawy,

pozdrawiamy,

P. Basia P. Bożena

 

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 01.06.2020 - 05.06.2020

 

Święto Dziecka – Dzieci lubią zabawy   

 

Ćwiczenie z liczeniem w podskokach

Oglądnij – Lekcja 4 Ćwiczenia z liczeniem w podskokach

( https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg )

Posłuchaj uważnie do czego zaprasza muzyka . Wykonaj ćwiczenia według poleceń

Zaśpiewaj piosenkę „Pięć paluszków” pokazując odpowiednią ilość palców .

Jeden palec – jeden skok

Jeden buziak – jeden krok

Ta piosenka jest o cyfrach

Liczymy dalej – TERAZ DWA

 

Dwa paluszki i dwa skoki

Dwa buziaki i dwa kroki

Ta piosenka jest o cyfrach

Liczymy dalej – TERAZ TRZY 

 

Trzy paluszki i trzy skoki

…itd

To już koniec tej piosenki

Więc zrób ukłon wielki

 

Powtórz słowa głośno i wyraźnie a następnie podziel je na sylaby ; wyklaszcz i wytup odpowiednią ilość sylab :

- podskoki ,

- bieg ,

- obroty ,

- marsz ,

- stop ,

- klaskanie ,

- przysiady ,

- winda   

 

Mali artyści :

Narysuj (namaluj) swój portret i ozdób go według własnego pomysłu . Możesz użyć różnych materiałów plastycznych .

 

Oglądnij „Zadania dla małych bystrzaków – ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość

( https://www.youtube.com/watch?v=k-keE_Vd-EE )

Jakie zwierzęta zapamiętałeś na łące ?

Powiedz głośno : ślimak , kaczki , lis , motyle , bociany , żabki , żurawie

Czy udało Ci się odgadnąć zagadki – jeżeli nie , spróbuj jeszcze raz

 

Oglądnij  

( https://www.youtube.com/watch?v=-EYZExXkIFg )

WSZYSTKIEGO DOBREGO DLA WSZYSTKICH  DZIECIAKÓW

Życzą

P. Basia i P. Bożena

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 25. 05. 2020 - 29.05.2020          

    

 

                        W kolorach tęczy

 

Jutro  Święto Wszystkich Kochanych Mam

Pamiętajcie o złożeniu życzeń swojej kochanej Mamusi

 

Szczęścia, zdrowia, pomyślności, samych w życiu chwil radości

życzą panie z Tańczących Żabek

 

Posłuchaj opowiadania Heleny Bechlerowej Zajaczek z rozbitego lusterka     

(fragmenty z Razem w Przedszkolu)

 

Piotruś lubi słuchać opowiadań mamy.(...) A podczas choroby chciał tylko słuchać    o zajączku przez cały dzień. Mama opowiadała więc o nim ciągle nowe historie.

- Czy on mieszka w lesie? - dopytywał Piotruś

- Nie – mówi  mama. Przecież lis zobaczyłby z daleka jego tęczowe uszy

I jastrząb też.

Więc zajączek chowa się, jak umie. Kto wie, czy nie mieszka sobie gdzieś w jakimś kąciku?...

- A czy można go zobaczyć?- pyta jeszcze Piotruś.

- Myślę, że tak. Zajączek może wyskoczyć  ze swojego ukrycia, nie wiadomo kiedy - odpowiada mama. A Piotruś rozgląda się po całym pokoju.

- Mnie tak nudno leżeć w łóżku. Zawołaj go! Mama pokręciła głową

- On mnie nie usłucha. Sam wie kiedy ma przyjść

Mama wyszła z pokoju, a Piuotruś zajrzał pod łóżko.wysunął szufladkę stolika, odchylił firankę. Ale nigdzie nie było widać nawet koniuszka tęczowego ucha. Obejrzał  wszystkie kąty.

,,Nie ma . Na pewno mieszka sobie gdzie indziej, nie u nas”– pomyślał

Ledwo Piotruś wyzdrowiał, zachorowała jego siostra Basia. Mama siedziała teraz przy jej łóżeczku, tak jak przedtem przy łóżeczku Piotrusia. I tak samo opowiadała bajki

Piotruś natomiast w drugim pokoju wymyślił sobie zabawę, skakanie z krzesła

- Przestań , bo strącisz doniczkę! - ostrzegała mama

Doniczka z paprotką stała na  małej półeczce koło okna. Piotruś skoczył drugi raz      z szeroko rozłożonymi rękami

- Piotruś! - upomniała znowu mama zmęczonym głosem

Piotruś skoczył ponownie. Zawadził ręką o ścianę i ..trzask!

Paprotka ? Nie. To spadło ze ściany lusterko mamy. Ładne, okrągłe lusterko.      Miało wąską błyszczącą ramkę, a na samym jego brzegu można było zobaczyć kolorową tęczę.(...)

Mama spojrzała na rozbite lusterko i nie powiedziała nic.Zupełnie się nie gniewała. Potem wzięła z krzesła szal, zawołała :

 – Chodź Micek.  I wyszła. Piotruś słyszał , jak glośno zamknęły się drzwi. Pobiegł do tatusia. - Gdzie mama poszła? - zapytał cicho. Nie mógł pytać głośno, bo pewnie by się rozpłakał.(...)

Zamknął oczy i pomyślał:

,,Żeby przyszedł czarodziej i skleił lusterko! Żeby się ukazała wróżka!”                  Ale czarodziej nie przyszedł i dobra wróżka też się nie ukazała. Piotruś wyjął z ramki największy kawałek rozbitego lusterka. Na jego brzegu mrugnęła śliczna tęcza. Piotruś podszedł do okna i w słońcu poruszył lusterkiem. Na ścianie naprzeciw okna mignął jasny krążek. Za nim drugi mniejszy i jeszcze trzeci. Biegały po ścianie, tańczyły po suficie, wskakiwały na krzesełko, na półkę

I nagle... Ten największy, najjaśniejszy krążek szybko skoczył ze ściany na podłogę.

Piotruś spojrzał w to miejsce – słonecznego krążka nie było. Przed Piotrusiem stał zajączek. Stał na dwóch łapkach, uszy miał opuszczone, (...)

- Ty jesteś z opowiadania mamy, tak? Zajączek kiwnął głową, a jedno ucho błysnęło jak przed chwilą słoneczny krążek na ścianie. Piotruś podszedł jeszcze bliżej.             - Czy … czy możesz zrobić tak, żeby lusterko nie było rozbite? Zajączek poruszył głową w jedną i w drugą stronę, jakby chciał powiedzieć: nie                                       - To chodź ze mną poszukać mamy – powiedział Piotruś i mocno  ścisnął w ręku kawałek lusterka.(...)

Za łąką rósł brzozowy lasek. A tam, gdzie lasek się kończył, pod małą brzózką siedziała właśnie mama. Siedziała  na ściętym pniu, podparła brodę rękami i patrzyła przed siebie. Każda mama, kiedy jest bardzo zmartwiona, patrzy przed  siebie tak, jakby  nic nie widziała. Mucek leżał  obok na trawie, z nosem na łapach.            Widać i jemu nie było wesoło - Widzisz jest! powiedział Piotruś głośno do zajączka. Mucek podniósł łeb i szczeknął a mama nie zdążyła się obejrzeć. Piotrus już był przy niej, objął ją za szyję. Zaczął mówić prędko i o wszystkim, o lusterku, o zajączku, o tym, jak zrobiło się smutno , kiedy mama poszła.. Mama nic nie mogła zrozumieć.Zdjęła ręce Piotrusia ze swojej szyi. Już nie była zmartwiona. Uśmiechnęła się.

Sam mnie tu znalazłeś synku? - pyta – taki kawał drogi? - Nie sam, nie !        Zajączek mnie przyprowadził (..)

 

Odpowiedz na pytania

Jakiej bajki lubił słuchać Piotruś?

W jaki sposób zachowywał się Piotruś, kiedy zachorowała jego siostra?

Czym zmartwiła i zasmuciła się jego mama?

Co zrobił Piotruś i czy odnalazł swoją mamę?

Jak myślicie, co martwi, a co cieszy wasze mamy?

 

Portret mojej mamy

Przygotuj kredki ołówkowe lub świecowe

Wytnij 4 paski kolorowego papieru ( 2 dłuższe, 2 krótsze)-

Zamknij oczy i powiedz-

Jak mama wygląda?:( w co jest ubrana, jakiego koloru ma sukienkę itp)

Jaki ma kolor, oczu, włosów? itd

Za co kochasz swoją mamę

Co robisz aby mamie pomóc w codziennych pracach domowych

Narysuj portret swojej mamy

Po narysowaniu portretu przyklej ramkę z pasków papieru - ozdób wg własnego pomysłu.

 

Dla Mamy-  piosenka o Mamie

Wysłuchaj i naucz się refrenu piosenki .

https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY

 

Zaśpiewaj piosenkę dla mamy z pomocą taty lub rodzeństwa

 

Ta piosenka jest dla mamy

Nasze mamy uwielbiamy

Najwspanialsze są na  świecie

Dobrze o tym wszyscy wiecie

 

Ta piosenka jest o mamie

W Polsce, Indiach i Wietnamie

Cały świat mamusie kocha

Azja oraz Europa.

 

Dla mamusi dzięcioł stuka

Ryczy krowa, brzęczy mucha

Osioł skacze aż do nieba

Każdą mamę kochać trzeba

 

Dla mamusi dzięcioł stuka

Ryczy krowa, brzęczy mucha

Osioł skacze aż do nieba

 

Ta piosenka jest od dzieci

Wszystkich, które są na świecie

Małe, duże i średniaki

Wszystkim mamom ślą buziaki

 

Dla mamusi dzięcioł stuka

Ryczy krowa, brzęczy mucha

Osioł skacze aż do nieba

Każdą mamę kochać trzeba

 

Dla mamusi dzięcioł stuka

Ryczy krowa, brzęczy mucha

Osioł skacze aż do nieba

 

Złóż życzenia dla mamusi

Powiedz wierszyk, który już umiesz

 

Moja kochana mamusiu

to dla ciebie ten wierszyk,

Dla Ciebie słońce i chmury,

dla ciebie tęcza i wietrzyk.

Wiosną latem – kwiaty,

jesienią – liście jesienne

Bądź szczęśliwa mamusiu

dziś, jutro i  codziennie

 

Zabawa z Tęczą

 

Posłuchaj wiersza  pt ,,Tęcza”. M. Konopnickiej

https://www.youtube.com/watch?v=E0bOql955W4

 

-A kto ciebie śliczna tęczo

Siedmiobarwny pasie

Wymalował na tej chmurce

Jakby na atłasie

-Słoneczko mnie namalowało

Po deszczu po burzy

Pożyczyło sobie farby

Od tej polnej róży

Pożyczyło sobie farby

Od kwaiatków z ogroda

malowało tęczę na znak,

że  będzie pogoda!

 

Zabawy ze słowem

 

Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu:

 

- burza, - chmura, - deszcz,

- farby, -  tęcza,  - róża,

- ogród, -  znak, -  pogoda

 

Ułóż zdanie z w/w wyrazami

 

Obejrzyj prezentację multimedialną

Jak tworzy się tęcza

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

 

Zapamiętaj jakie  kolory występują w tęczy-  powtórz

 

1.czerwony

2 pomarańczowy

3.żółty

4.zielony

5.niebieski

6.indygo

7.fioletowy

 

Jak powstaje tęcza

https://www.youtube.com/watch?v=ijhT7mzit-Y

Dla utrwalenia wyglądu tęczy postępuj według instrukcji  podczas oglądanego filmiku

 

Powtórz na głos nazwy  kolorów z których składa  się tęcza, zacznij od  góry

Jaki kolor jest na dole ?.

Z ilu kolorów składa się tęcza (7)

 

Podziel wszystkie nazwy kolorów na sylaby

 

Domowy eksperyment

Przygotuj z rodzicami

szklankę wody wypełnioną w ok ¼ wysokości wody

małe lustereczko

Wykonuj polecenia według instrukcji znajdującej się na końcu nagrania

Tu znajdziecie także dokładny opis - wytłumaczenie jak powstaje tęcza.

Miłej zabawy podczas eksperymentu

https://dziecisawazne.pl/jak-powstaje-tecza/

 

Narysujemy obrazek dla mamy
Dyktando rysunkowe.

 

Poproś mamę aby na kartce papieru narysowała ci domek( bez okien i drzwi
 

Wykonuj polecenia wg instrukcji:
 

1. podpisz się w lewym górnym rogu kartki ( tak jak umiesz, możesz przy pomocy mamy lub taty napisać pierszą literę swojego imienia)
2. na dole kartki jest domek, dorysuj okno i drzwi
3. po prawej stronie domu narysuj drzewo
4. po lewej stronie domu narysuj płotek
5. nad domkiem narysuj słońce

6. dorysuj tęczę( pamiętaj aby tęcza miała wszystkie kolory
7. pokoloruj obrazek

 

 Zabawy z rytmami

 

Przygotuj kolorowe figury geometryczne (koła, kwadraty, trójkąty)

Kartkę z narysowanym układem rytmicznym, białe paski do rysowania, pisaki, klej, kolorowe nakrętki z butelek, patyczki itp.

 

Przyjrzyj się rytmowi narysowanemu na kartce papieru (przygotowane przez rodzica)

 2 żółte koła, 3 czerwone trójkąty, 1 niebieski prostokąt

Zasłoń oczy zapamiętaj

-  ułóż zapamiętany rytm z figur geometrycznych na białych paskach papieru

Ułożony rytm otwarzaj ruchem ciała

2 razy podskok – 3 klaśnięcia – 1 tupnięcie itp.

Pokazany ruchem ciała rytm układaj według własnych pomysłów

np  z zakrętek, patyczków itp

 2 klaśniecia o uda – 1 raz tupnięcie – 2 razy podskoki

Posłuchaj (mama wygra ci rytm na jakimś instrumencie )

np. 3 uderzenia w talerz – 1 raz łyżką o stolik – 2 uderzenia w pustą butelkę po wodzie

Narysuj na białym pasku papieru wysłuchany rytm

Utwórz sam rytm z figur geometrycznych i  przyklej na kartce papieu

postaraj się aby rytm był inny niż poprzednie

 

Posłuchaj wiersza ,,Tęczowa tancerka”

 

W teczową niedzielę

na łące pod tęczą,

tańczyła tancerka

z tęczową obręczą.

Tańczyła tancerka

z obręczą tęczową

raz miała ją w dłoniach,

raz w górze nad głową

I nagle zobaczcie!

Już nie ma obręczy!

Uciekła tancerce!

Zawisła na tęczy.

 

Odpowiedz na pytania

 

Kto tańczył na łące

Co trzymała w ręku tancerka?

Z jakimi kolorami kojarzy ci się wiersz?

Dlaczego na tęczy nie widać obręczy?

 

Dlaczego nie widać obręczy? wykonaj doświadczenie razem z rodzicami, które wyjaśni ci , dlaczego nie było widać obręczy

Pomoce :karton i sylwety kwiatów w kolorach -  czerwonym,pomarańczowym,żółtym,zielonym i niebieskim

 

Pokaż dowolne wycięte z kolorowych kartonów sylwety kwiatów, najpierw pojedynczo, potem na tle kolorowych kartonów, na koniec na kartonie w kolorze sylwety kwiatka

 

Oceń, na którym tle najlepiej było widać sylwetę, na którym gorzej a na którym w ogóle nie było jej widać.

 

Na końcu dochodzimy do wniosku, że sylwety nie widać zawsze wtedy, gdy tło jest w takim samym kolorze jak sylweta. Dlatego też na tęczy nie było widać tęczowej obręczy

 

Zabawa z rozpływającymi się barwami

Obserwowanie mieszania się barw

 

Przygotuj kartkę papieru z bloku technicznego, gruby pędzel , pojemnik    z wodą i cukrem pudrem oraz farby

 

Pokryj kartkę z bloku technicznego roztworem wody i cukru pudru za pomocą pędzla

Nakładaj barwne plamy, patrząc, jak kolory rozpływają się i łączą ze sobą

 

Posłuchaj piosenki  Tęcza -   cza cza

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

 

Nie zapominajcie o spacerach i o ruchu na świeżym powietrzu.

 

Miłej zabawy,

Pozdrawiamy 

Barbara Iwicka     biwicka@interia.pl 

Bożena Zaborowska boza1@op.pl

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 18. 05. 2020 - 22.05.2020          

    

MOJA MAMA  

Posłuchaj opowiadania „Czar dla mamy” Joanny Papuzińskiej   

CZAR DLA MAMY

Od rana do wieczora gospodarowaliśmy w kuchni, a mama odpoczywała. Były to jej imieniny, a u nas w dodatku jest taki zwyczaj, że tego dnia mama nie może nawet dotknąć się żadnej roboty. Usiedliśmy do kolacji przy odświętnie nakrytym stole. Czekaliśmy na tatę, który znów na kilka dni wyjechał i właśnie dziś wieczorem miał wrócić. Opowiadaliśmy sobie różne historie. Najwięcej mówił, jak zawsze, nasz najstarszy brat. Wyczytywał on z gazet wszystko o nowych wynalazkach i maszynach, a potem opowiadał nam to.-

Czy słyszeliście o poduszkowcach? - zapytał. Nie słyszeliśmy o tym nigdy, więc nasz najstarszy brat opowiedział nam o nowych latających pojazdach ,które tak właśnie się nazywają. Naszej mamie najbardziej podobało się to, że poduszkowce latają nisko nad ziemią, nie tak jak samoloty.

-Wyobrażacie sobie? Toby dopiero było przyjemnie przelecieć się nad samym miastem w taki piękny wieczór jak dzisiejszy! Zobaczyć je z góry, jakby się było gołębiem lub jaskółką! Chciałabym, żeby nam się coś takiego zdarzyło. Nie musiałby to nawet być poduszkowiec, wystarczyłaby zwykła poduszka! W tej samej chwili, gdy mama wypowiedziała to życzenie, nasz tapczan jęknął, stęknął. Wieko podniosło się. Wyskoczyły z niego po kolei nasze poduszki i zawisły w powietrzu.

-Szalona okazja! -ucieszyła się mama. -Widać to jakiś prezent imieninowy dla mnie. Siadajmy! Lecz nim wdrapaliśmy się na poduszki, w drzwiach stanął tata. A trzeba powiedzieć, że nasz tata nigdy nie przepadał specjalnie za czarami.

-Co tu się dzieje? -zawołał. -Co znowu wyrabiacie?-Wybieramy się na spacer! -krzyknął nasz najmłodszy brat. -Siadaj z nami!

-O, nie! Macie coraz bardziej szalone pomysły! Co powiedzą ludzie, gdy zobaczą cię, Marysiu, fruwającą nad rynkiem? Tymczasem z tapczanu wyskoczyła już piąta poduszka i leciała prosto na tatę.-Nic z tego! -powiedział tata. -Zresztą będzie mi potem dokuczał reumatyzm, jak mnie za bardzo przewieje. Lećcie sobie sami, skoro już musicie .Cztery nasze poduszki, gdyśmy tylko na nich siedli, wypłynęły przez okno na dwór. Wyminęliśmy krzaki jaśminu, kwitnące w ogródku, i zaczęliśmy wznosić się do góry. Gdy byliśmy na wysokości czubków topoli, coś nagle zafurczało za nami. To doganiał nas tatuś na swojej poduszce.

-Niech tam, ja z wami! Przecież dziś imieniny mamy! I dalej polecieliśmy już wszyscy. Naokoło była ciemna, ciepła, pachnąca noc. Poszewki i falbanki furkotały na wietrze, tak jakby każda poduszka miała swój motorek. Tuż, tuż pod nami migotało światełkami nasze miasto. Widać było w mroku domy, dzwonnicę, park, naokoło -pola, a dalej czarne plamy lasów.

-Patrzcie, dopiero teraz widać, że mieszkamy naprawdę w małym miasteczku -powiedziała mama.-Patrzcie, tymi poduszkami można sterować! -zawołał tata.

 -Kiedy rozpinam marynarkę, wiatr stawia większy opór i leci się wolniej. Kiedy zapinam -to szybciej! Zaczęliśmy wszyscy próbować. W ten sposób okrążyliśmy rynek.

-Uwaga! -krzyknął tata. -Musimy już wracać! Poduszki opadają! Rzeczywiście nasze pojazdy opuszczały się coraz niżej. Ledwo, ledwo udało nam się dojechać na nich do ogródka. Dotykaliśmy nogami ziemi. Potem musieliśmy już wziąć poduszki pod pachę i wejść z nimi po schodach.

-Nic nie szkodzi! -rzekł tata do mamy. -Uważam, że była to całkiem niezła przejażdżka. Udał ci się, Marysiu, ten czar!

-Kiedy to nie ja czarowałam! -sprzeciwiła się mama.-Ja się nie znam na takich wynalazkach. Całą drogę właśnie zastanawiam się, kto to? Mama przyjrzała się nam po kolei.

-No, który i jak to zrobił? -zapytała, jak wtedy, gdyśmy coś przeskrobali.-Ja -przyznał się nasz najstarszy brat.

 –Pamiętacie baloniki, które kupowaliśmy na defiladzie? Te, co same leciały do góry? Wypuściłem z nich gaz i napompowałem nim poduszki. Tylko za bardzo się śpieszyłem, nie zaszyłem dobrze poduszek i dlatego gaz zbyt wcześnie uciekł. Chciałem zdążyć przed powrotem taty, ale mi się nie udało.

-Właśnie, że ci się udało -powiedziała mama. –Nie widzisz, że tata nareszcie przekonał się do naszych czarów?

 

Odpowiedz na pytania :

  • co wydarzyło się pewnego dnia w rodzinie z opowiadania ?
  • jaki spacer odbyła rodzina (czy jest to możliwe) ?
  • powiedz co lata w powietrzu (jakie maszyny , zwierzęta) ?
  • co ty chciałbyś wyczarować dla swojej mamy , aby jej sprawić przyjemność ?

 

Inne opowiadania J. Papozińskiej „Nasza mama czarodziejka”

( https://www.youtube.com/watch?v=i-hbBKSv_uE )

 

Zabawy ze słowem

Podziel wyrazy na sylaby

  • mama              ma – ma
  • tata                 ta – ta
  • księżyc            księ – życ
  • poduszka        po – dusz – ka
  • kwiaty            kwia – ty
  • łąka                 łą – ka
  • podarunek      po – da – ru – nek
  • prezent            pre – zent 

Ułóż z nimi zdania

 

Oglądnij bajkę „Króliczek ALILO – Dzień Mamy”  

( https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU )

Wymień nazwy zwierzątek , które wystąpiły w bajce . Czy pamiętasz w jakiej kolejności występowały zwierzęta ?

Opowiedz co się wydarzyło, występ których zwierzątek podobał Ci się najbardziej

Wymyśl życzenia dla swojej mamusi

 

Naucz się wiersza na pamięć

„Dla mamy”
Moja kochana mamusiu

to dla Ciebie ten wierszyk,
Dla Ciebie słońce i chmury,

dla Ciebie tęcza i wietrzyk.
 

Wiosną i latem – kwiaty ,

jesienią – liście jesienne .
Bądź szczęśliwa mamusiu

dziś, jutro, codziennie.

 

Wymyśl swój wierszyk dla Mamusi

 

Piosenka do śpiewania „W zieleni łąka majowa”  

( https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg )

W zieleni łąka majowa,
gdzieś w trawie świerszczyk się chowa.
Nastroił skrzypce maleńkie,
gra zielone piosenki.
 

ref. Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.

W kolorach łąka majowa,
już od stokrotek różowa.
A od bławatków błękitna,
bo wszystkie kwiaty zakwitły.
 

ref. Dla mamy zakwitły dla mamy…

 

Przedszkolak artystą :

Pamiętasz przedszkolne zabawy z kółeczkami – możesz przygotować kółeczka z kolorowego papieru , zielone łodygi , listki i wykonać piękny kwiatowy obrazek dla mamy

Aby wspomóc inspirację zapraszamy do oglądnięcia filmu „Laurki – proste kwiaty z kółek”

( https://www.youtube.com/watch?v=otjMhpZvKQ0  )

 

Inspiracje dla rodziców – Jak się bawić w domu aby wyćwiczyć kompetencje   matematyczne dziecka

( https://www.youtube.com/watch?v=QTJCtYQOME4 )

 

Miłej zabawy

Barbara Iwicka

Bożena Zaborowska

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 11. 05. 2020 - 15.05.2020              

                   

                     Majowa łąka i jej mieszkańcy

 

Oglądnij  film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=jFIm5X7xS-U

 

Odpowiedz na pytania:

- wymień po kolei nazwy owadów występujących w filmie

- omów ich wygląd ( kolory )

 

Na łące - rozwiąż zagadki

 

Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.
(żaby)

Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce
(biedronka)

Rośnie nad wodą ten mały kwiat,
niebieskim oczkiem patrzy na świat
i szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie.
( niezapominajka)

Na zielonej łące rosną ich tysiące,
W swej nazwie „sto” mają
Jak się nazywają?
(stokrotka)

Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka?
(konik polny)

Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył.
(pszczoła)

 

Pracowite, małe
budują wspaniałe
kopczyki, pałace.
Szanujmy ich pracę.
(mrówki)

Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w kropeczki
(motyl)
 

Ma dwa różki, choć nie bodzie
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój, jak sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie.
(ślimak)

Czerwone ma nogi
biało-czarne piórka, ,
do wody przed nim
żaby dają nurka.
(bocian)

 

 

Podziel wyrazy ( rozwiązania zagadek) na sylaby - klaszcząc

 

motyl – mo – tyl

biedronka – bie-dron – ka

żaba – ża – ba itd.

 

 

Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu:

 

skowronek, motyl, ślimak, żaba, pająk, mucha,świerszcze itd. ( utrwalamy nazwy owadów )

Pobaw się z rodzicami w tworzenie zagadek  dotyczących  w/w tematu

 

 

Powiedz jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu

 

osa, trawa, konik, kolor, żabki, bociek, niebo, traktor,

 

 

Zabawa wyrazami

 

- Ułóż zdanie  z wyrazem:

mrówka, łąka, motyle, biedronka, woda, deszcz, słońce, pogoda, kolor  itd.

 

Dokończ zadanie

 

Na łące wiosną,,,,,,,,,,,,

Lubię oglądać na łące......... itd

 

 

Zabawa -  Skojarzenia

Powiedz dowolny wyraz i odpowiedz z czym ci się kojarzy.

np bocian- żaba,

motyl- kwiatek

pszczoła- miód itp.

 

Zabaw się z rodzicami – kto wymyśli więcej skojarzeń do podanego wyrazu Ustalcie zasady zbierania punktów,

Możecie zliczać punkty(  mogą to być kwiatki namalowane lub wycięte,które  wykorzystacie do prac plastycznych lub do działań matematycznych

 

Muzyczny świat przedszkolaka

 

,,Żabie kroki” - oglądnij filmik z nagraną piosenką-

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

 

1. To nie lada, lada gratka,
Kiedy z boćkiem tańczy żabka
Bociek żabce patrzy w oczy,
Raźnym krokiem za nią kroczy
Bociek żabce patrzy w oczy,
Raźnym krokiem za nią kroczy

Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!

2 Żabka w koło podskakuje,
Bociek nogą wymachuje
Wciąż się kłania małej pannie
W lewo, w prawo, nieustannie
Wciąż się kłania małej pannie
W lewo, w prawo, nieustannie

Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!

3 Bocianowi wciąż za mało,
Jeszcze tańczyć mu się chciało
Złapał żabkę za dwa boczki,
W przód, do tyłu robią kroczki
Złapał żabkę za dwa boczki,
W przód, do tyłu robią kroczki

Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!

4 Kiedy sobie tak tańczyli
Do stawiku się zbliżyli,
Żabka do wody wskoczyła
I zabawa się skończyła
Żabka do wody wskoczyła
I zabawa się skończyła

Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!

 

Zaproś do wspólnego tańca rodziców lub rodzeństwo

Naucz się piosenki- powtarzaj refren razem z rodzicami

 

Zabawy plastyczne

 

Skacząca żabka – technika origami krok po kroku

https://www.youtube.com/watch?v=2hEtWuWQiso

 

Przygotuj razem z rodzicem zieloną kartkę papieru A4

Wykonuj polecenia krok po kroku według instrukcji na filmiku

Poproś rodzica do pomocy- wykonajcie żabkę wspólnie

 

Wykorzystaj wykonaną żabkę do zabawy

Jeśli ci się spodobało wykonaj drugą żabkę – propozycja poniżej

 

Papierowa żabka z papieru

https://www.youtube.com/watch?v=rz2xebB52vM

Oglądnij filmik

Zapamiętaj co należy robić krok po kroku

Przygotuj kartkę papieru, nożyczki oraz klej

Razem z mamą lub tatą wykonajcie żabkę.

 

Matematyka na wesoło

 

Zabawa w liczenie 

 

Przygotuj patyczki, wykałaczki lub  paseczki papieru ( 10 sztuk) itp
 

Ile patyczków mam? Policzę je zaraz sam.
 

Przelicz patyczki ( 10).
 

A teraz ułóż 5 i dodaj jeszcze 5.,
Na przeliczenie mam znowu chęć.
 

Policz dodane patyczki.
 

Patyczki teraz się rozsypały,
obok kartki pospadały.
 

Przechyl lekko kartkę tak, aby spadło kilka patyczków.

Przelicz ile zostało, ile spadło, ile było.
 

Ułóż coś ładnego z patyczków i opowiedz co ułożyłeś

 

 

Geometryczne marzenia

Narysuj figury geometryczne następnie wytnij

Powtórz nazwy figur geometrycznych

Pogrupuj je wg jednej cechy np. koloru , wielkości, rodzaju

Policz których jest więcej a których mniej a może tyle samo

Ułóż na kartce papieru swoje figury i zaprojektuj swoją kompozycję - obrazek  i przyklej

Opowiedz co ułożyłeś

 

 ,, Łąka”.

Oglądnij film Wędrówki Skrzata Borówki

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

 

Powtórz jakie wystąpiły w filmie owady, zwierzęta

Co najbardziej ci się podobało  i dlaczego -  opowiedz mamie ,tacie

 lub rodzeństwu.

 

Przygotuj kolorowy papier, karton, paski tektury falistej, kolorową bibułę oraz nożyczki. Wykonaj obrazek według propozycji Skrzata.

Możesz wykonać obrazek z materiałów którymi dysponujesz w domu np. farby, kredki, , plastelina itp)

 

Mrówka i konik polny

Oglądnij film

https://www.youtube.com/watch?v=OBhotEiXca0

 

Miłej zabawy 

Do zobaczenia wkrótce. Pozdrawiamy

Barbara Iwicka   biwicka@interia.pl

Bożena Zaborowska boza1@op.pl

 

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 04. 05. 2020 - 08.05.2020

 

W poszukiwaniu piękna - MOTYLE

Zabawa w teatrzyk   

Przygotuj : karton , pisaki lub kredki , patyczki . Narysuj sylwety , które będą Ci potrzebne , zwróć uwagę na odpowiedni kolor , namaluj łąkę , zrób przedstawienie dla całej rodziny .

Inscenizacja „Cztery motylki” według opowiadania W. Badalskiej 

Narrator: Na zielonej pachnącej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.

Jeden był biały jak kwiatek rumianku.

Drugi – żółty jak kwiatek dziewanny.

Trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii.

A czwarty?

Czwarty był jeszcze inny. Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora topoli rosnącej pod lasem.

 

Przyleciała wrona. Co to będzie, co to będzie?

 

Wrona: Jestem głodną wroną.

Z daleka widzę motylki i mam wielką na nie ochotę.

 

Narrator: Motylki zobaczyły niebezpieczeństwo.

Przez chwilkę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.

 

Motylki: Co my teraz zrobimy? Schowajmy się.

 

Biały motylek: Gdzie by tu się skryć?

 

Błękitny motylek: A na łące pełno kwiatów.

 

Biały motylek: Usiądę na białym rumianku nie będzie mnie widać.

 

Żółty motylek: A ja wtulę się w kwiatuszek dziewanny, który jest żółty jak moje piękne skrzydełka.

 

Błękitny motylek: A ja błękitny motylek przycupnę na kwiatuszku cykorii, co nad rowem rośnie.

 

Narrator: A ten czwarty, szarobrązowy, długo fruwał nad łąką.

Przerażony był bardzo, bo wrona była tuż, tuż!

 

Szarobrązowy motylek: co ja teraz zrobię, co ja zrobię?

Już wiem usiądę prędziutko na pniu topoli, przytulę się do szarobrązowej kory już mnie nie będzie widać.

 

Narrator: Jak powiedział tak zrobił. A tym czasem przyleciała wrona nad łąkę. Rozgląda się.

 

Wrona: Co się stało? Gdzie podziały się cztery motylki? Moje przysmaki?

Przecież fruwały tu przed chwilą. Jaka jestem zła i głodna.

Przechytrzyły mnie motylki, ja im jeszcze pokażę.

 

Żółty motylek: Nie ma już niebezpieczeństwa możemy już fruwać. Trzy, cztery start.

 

Narrator: Motylki zerwały się z gościnnych kwiatków i znów beztrosko fruwały nad pachnącą łąką. A wrona ze złości odleciała do lasu. Mówię Wam jaka była wściekła. I ba...rdzo zdziwiona. A minę miała taką - O!.....

Odpowiedz na pytania :

  • ile motylków fruwało na łące ?
  • jakiego były koloru ?
  • jakie nazwy kwiatów zapamiętałeś ?
  • jakiego koloru były kwiaty ?
  • jaki ptak pojawił się na łące ?

 

Podziel następujące wyrazy na sylaby (wyklaszcz )  . Powiedz ile mają sylab ? Powtórz wymienione wyrazy głośno i wyraźnie .

  • motyle
  • motylek
  • łąka
  • wrona
  • kora
  • kwiatek
  • kwiatki
  • rumianek
  • dziewanna
  • cykoria
  • drzewo

 

Powiedz jaką głoskę słychać na początku wyrazu :

- osa , Ola , Ala , autobus , Europa , Ela , egzamin , ul , urlop ,

Powiedz jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu :

- hak , burak , kwiatek

- mak , ziemniak , kaktus

 

Znajdź w domu trzy przedmioty na głoskę K i narysuj je .   

 

Muzyczny świat przedszkolaka 

Posłuchaj piosenki „Motyle”

( https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4 )

Wymyśl ruch do piosenki , pamiętaj żeby poruszać się delikatnie jak motyl .

 

Zabawy plastyczne  „Rysowane wierszyki MOTYLEK”

Przygotuj ołówek , kredki lub pisaki . Posłuchaj wiersza i narysuj motylka https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw ) . Pokoloruj go według własnego pomysłu . Możesz go również wyciąć .

Przyszło lato .

Słońce wstało

i motylka nam przysłało .

Jak wyglądał

patrzcie sami .

Rysowanie zaczynamy .

Cienki owal to jest brzuszek .

Na nim kreski dodać muszę .

Nad tym brzuszkiem małe kółko

to motylka będzie główką .

Z kropek oczka ,

uśmiech miły ,

czułki z kresek dwóch robimy .

Teraz sprawa najważniejsza

dwa skrzydełka w kształcie serca .

Oba lekko rozpłaszczone ,

każde po przeciwnej stronie .

W skrzydłach kółka dla ozdoby

i motylek jest gotowy

 

 

Matematyczny świat przedszkolaka  

Liczymy i utrwalamy cyfry

Otwórz : ( https://szaloneliczby.pl/policz-kropki )

Będąc na spacerze poszukaj cyfr widocznych na blokach oraz innych budynkach .

Odrysuj swoją dłoń na kartce . Przy każdym paluszku narysuj motylka. Ile motyli narysowałeś ?

Policz i powiedz głośno.

Na podstawie zaprezentowanych zabaw zapraszamy Rodziców do wymyślania własnych , zachęcając dziecko do zabaw słownych , matematycznych oraz rozwijających sprawność manualną .

Barbara Iwicka   biwicka@interia.pl   

Bożena Zaborowska   boza1@op.pl

 

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 27.04.2020 - 30.04.2020

 

W świecie przyrody – PSZCZOŁY  

 

Zabawy rozwijające mowę i myślenie  

Oglądnij film edukacyjny o pszczołach ( https://www.youtube.com/watch?v=X8vcbuR1HmU ) – pierwszy fragment filmu

Odpowiedz na pytania :

  • gdzie mogą mieszkać pszczoły , jak nazywamy ich dom ?
  • jakie znasz rośliny miododajne , czy zapamiętałeś nazwy ? Powiedz głośno nazwy roślin .
  • kto opiekuje się pszczołami , które mieszkają w ulach ?
  • co „produkują pszczoły”?
  • dlaczego miód jest zdrowy?

Podziel następujące wyrazy na sylaby

  • pszczoła
  • pszczelarz
  • ul
  • śnieżynka
  • przebiśnieg
  • krokus
  • podbiał
  • bławatek
  • koniczyna

Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu

  • ul
  • Ola
  • osa
  • Ala
  • alarm
  • ekran
  • Ela

Znajdź w domu przedmioty zaczynające się na głoskę O i narysuj je .

 

Posłuchaj wierszy :

Jolanta Wybieralska „Na pięknej łące”

Na pięknej łące

pszczół jest tysiące.

Latają i nektar zbierają .
Po ciężkiej pracy wracają do ula ,

by złożyć nektar węzie.

Gdy miód dojrzeje , pszczelarz z rodziną ,

odbierze im to co zebrały.

A w zamian da im cukru do woli ,

po to , by zimę przetrwały.

I tak co roku pszczele rodziny ,

od wiosny znów zaczynają pracę.

By zebrać nektar , dać człowiekowi ,

by mógł się najeść do woli .

 

Powtórz za dorosłym następujące słowa : nektar , miód , pszczelarz .

Ułóż przynajmniej trzy zdania o pszczołach np. „Pszczoły mieszkają w ulu …”

 

Jolanta Wybieralska „Pszczoły”

 

W marcu nad rośliną .

W kwietniu każdy kwiat zapylą .

W maju nektar już zbierają .

Głośno bzyczą i fruwają .

Zbiorą z sadów i rzepaków ,

z każdej łąki , z wielu kwiatów .

W czerwcu pszczoły czerw składają

i akacje nazbierają .

W lipcu leją nektar z lipy .

W sierpniu z gryki i gorczycy .

Wrzesień – wrzos i nawłoć zbiorą .

W październiku nic nie biorą .

W listopadzie miód zjadają .

W grudniu ramki pomniejszają .

W styczniu tworzą czarną kulę ,

bo gdy zimno to się tulą .

W lutym oblot robią w koło ,

gdy słonecznie jest wokoło .

Tak co roku nasze pszczółki ,

by móc latać na pożytek ,

ten rytuał powtarzają .

Bo są bardzo pracowite .

 

Przypomnij sobie i powiedz :

  • jak nazywają się dni tygodnia ?
  • wymień cztery pory roku ,
  • jaką porę roku mamy teraz ?
  • powtórz głośno nazwy miesięcy występujące w wierszu . Jaki mamy teraz miesiąc ?

Powiedz – co robią pszczoły (w oparciu o wiersz) – (zbierają , składają , zjadają , tulą się , latają w koło , pracują).  

 

 

 

Zabawy plastyczne

Przygotuj karton i materiały plastyczne . Narysuj , namaluj lub wytnij kwiaty o różnych kształtach i kolorach . Dorysuj pszczoły (więcej niż trzy) . Ile pszczółek dorysowałeś ? policz . pokaż tyle palców ile dorysowałeś pszczół .  

Zaprojektuj ul (domek dla pszczół ). Możesz go narysować lub wykonać z materiałów takich jak karton , pudełka słoik itd. .

Muzyczny świat przedszkolaka  

Oglądnij film „Pszczółka Maja – taniec Mai”

( https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8 )

Zaśpiewaj i zatańcz z pszczółką Mają . Zaproś do zabawy całą rodzinę

Kiedy będziesz na spacerze obserwuj czy w okolicy nie fruwają pszczoły . Pamiętaj żeby im nie przeszkadzać w zbieraniu nektaru  

 

Miłej zabawy

 

Barbara Iwicka

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 20.04.2020 - 24.04.2020

 

Dbajmy o nasze drzewa

„Co to jest las?” –   

Film przyrodniczo – edukacyjny dla dzieci ( https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEilDVs )

Oglądnij film i powiedz :

  • za co lubimy las ?
  • co daje nam las ?
  • jakie zwierzęta żyją w lesie ?
  • jak należy się zachować w lesie ?
  • kto opowiadał o lesie ?

 

Mali artyści w działaniu  

Posłuchaj wiersza

Nasze drzewo (Natalia Usenko)

Stoi drzewo złociste pod lasem .

Oprócz słońca niewiele mu trzeba .

Czasem sobie na wietrze zatańczy ,

smukłe ręce wyciąga do nieba .

 

Czasem kogoś przed deszczem osłoni ,

ptaki na nim siadają przelotne .

To wiewiórka przybiegnie , to zając –

ono nigdy nie bywa samotne .

 

Przychodzimy do niego na spacer .

Pień sękaty ukradkiem głaszczemy .

Bo to drzewo to stary przyjaciel ,

choć wydaje się głuchy i niemy . . .

 

Ale przecież nas zna od dzieciństwa ,

więc lubimy odwiedzać je z bratem !

Ono zawsze nas wita z radością ,

wiosną ,

zimą ,

jesienią

i latem .

 

 

Odpowiedz na pytania :

  • gdzie stało drzewo ?
  • kto go odwiedzał ?
  • czy ty masz swoje ulubione drzewo ?
  • jak wygląda , jaki ma kolor , jakiej jest wielkości , jaki kształt mają liście ?
  • jak nazywa się to drzewo lub drzewa , które lubisz ?

 

Na spacerze obserwuj drzewa . Po powrocie namaluj  obrazek „Kwitnące drzewa”. Ułóż wierszyk lub opowiadanie o drzewie .

Muzyczny świat przedszkolaka

 

Posłuchaj piosenki pt. „Las” i oglądnij film

( https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4 )

Las" (sł: P. Brylski, muz. + śpiew B. Dzikowski)

Las jest strasznie stary,

żyje swoim życiem,

poskręcane drzew konary kryją tajemnicę.

 

W lesie nigdy nie wiem,

co się zaraz stanie.

Za kolejnym każdym drzewem czai się nieznane.

 

Ref. Las, straszny las,

czym zaskoczy dzisiaj nas?

Nie wiadomo, co przyniesie

Spacer po prastarym lesie. x2

 

Ciągle gdzieś w oddali

jakiś cień przemyka,

skrada się między drzewami, pojawia i znika.

 

Lecz ten potwór z lasu

nie zrobi nic złego,

chce się od czasu do czasu bawić w chowanego.

 

Refren x2

 

Kiedy nie wiadomo,

co się może zdarzyć,

może stać się to, co komu się tylko wymarzy.

 

Chcę po lesie biegać,

za drzewami chować

i się wcale lasu nie bać, bo las to przygoda!

 

Refren x4

 

Powiedz – jakie zwierzęta zauważyłeś ? Nazwij je .

Spróbuj zaśpiewać piosenkę  i wymyśl do niej taniec .

 

Zabawy słowne i rozwijające słuch fonemowy

Podziel wyrazy na sylaby . Wyklaszcz i powiedz ile jest sylab w wyrazie :

Las

Zając

Sowa

Wiewiórka

Niedźwiedź

Dzik

Lis

Przyroda

Przygoda

Ptaki

Spacer

 

 

Relaks dla rodziny – wspólna zabawa

Wysłuchaj ( https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w  ) – „Gimnastyka rączek” , piosenka którą znamy i lubimy .

Zapraszam do zabawy całą rodzinę .

 

Miłej zabawy

 

Barbara Iwicka

 

Propozycje zajęć i zabaw 14.04.2020 - 17.04.2020

 

                                       Wiosenne zabawy przedszkolaka

 

Muzyczny świat przedszkolaka

Posłuchaj piosenki „Maszeruje wiosna” ( https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw )

Tam daleko gdzie wysoka sosna

maszeruje drogą , mała wiosna .

Ma spódniczkę mini , sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki .

 

ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło ,

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna , w ręku trzyma kwiat

Gdy go w górę wznosi , zielenieje świat .

 

Nosi wiosna dżinsowa kurteczkę ,

na ramieniu małą torebeczkę .

Chętnie żuje gumę i robi balony

a z nich każdy jest zielony .

 

ref.

 

Wiosno , wiosno , nie zapomnij o nas ,

każda trawka chce być już zielona .

Gdybyś zapomniała , inną drogą poszła ,

Zima by została groźna .

 

ref.

 

 

Naucz się jej .

Narysuj wiosnę z piosenki . Namaluj lub narysuj wiosenne drzewo – może widzisz je przez okno ?

 

Zabawy słowne i rozwijające słuch fonemowy

Posłuchaj wiersza

Słoń nadepnął mi na ucho ooo

A ja słonie , bęc poduchą ąąą

Słoń pokazał wielkie kły yyy

Ze zdziwienia głową kręcę ęęę

Znów poduchę trzymam w ręce eee

Co to mi się wydarzyło ooo

Nie wiem bo to mi się tylko śniło ooo

 

Powtórz wyrazy na końcu wiersza

Powtórz poszczególne zdania

Powtórz cały wiersz

Podziel na sylaby wyrazy :

u – cho

słoń  

po – du – cha

gło – wa

wio – sna

 

Ile sylab mają te wyrazy ? Ułóż z nimi zdania .

 

Matematyczny świat przedszkolaka

Posłuchaj wiersza

Kwadrat to dziwna jest figura.

Nie wiadomo gdzie dół a gdzie góra.

Do góry głową , czy na dół głową ,

zawsze wygląda jednakowo

 

Ma równe kąty i równe boki

Tak samo długi jest , jak i szeroki

 

Narysuj kwadraty , wytnij je i pokoloruj

Ułóż z nich ciekawy obrazek

Znajdź w domu kwadratowe przedmioty i narysuj je

Naucz się wiersza na pamięć .

 

Relaks dla rodziny – wspólna zabawa

Przygotujcie kartony , gazety , kolorowy papier , kolorowe obrazki , klej , kredki  , pisaki , nożyczki itp.

Każdy z członków rodziny niech wybierze sobie kartkę i stworzy wyspę marzeń .

Co chciałbyś aby znalazło się na tej wyspie ?

Opowiedz o niej .

Na zakończenie stwórzcie Archipelag Wysp Szczęśliwych

 

Miłej zabawy

 

Barbara Iwicka

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 06.04.2020 - 10.04.2020

Zwierzęta na wiejskim podwórku

 

Oglądnij film „Gdzie ja mieszkam” ( https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA)     

- Opowiedz jakie zwierzęta spotkał piesek , nazwij je oraz ich domy

- Podziel nazwy zwierząt i ich domów na sylaby , określ ile sylab mają wyrazy (sylaby możesz wyklaskać lub wytupać )

 

Zabawy plastyczne : Narysuj wybrane zwierzęta z gospodarstwa domowego . Rysunek możesz ozdobić wycinankami z kolorowego papieru .

 

Matematyczny świat przedszkolakaOglądnij film  „Pięć małych szczeniąt?”

https://www.youtube.com/watch?v=kyV3vzDiJuw )

- Narysuj 5 piesków . Pokoloruj je w dowolny sposób

- Policz duże łyżki w domu a następnie małe łyżeczki . Których jest więcej , których jest mniej , a może tyle samo ?

- Znajdź w domu przedmioty okrągłe , wybierz trzy z nich , nazwij je i narysuj .

 

Piosenka i ruch . Oglądnij film „Śpiewające brzdące – My jesteśmy żabki”  

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s )    

Zaśpiewaj piosenkę i ćwicz wspólnie z żabkami : skoki w bok , w przód i w tył . Zaproś do wspólnego ćwiczenia rodziców i rodzeństwo

 

Świąteczny czas w domu

 

Posłuchaj wiersza „Zniosła mi kura”

Zniosła mi kura

jajek sześć .

Pytam więc kury

– czy mogą zjeść ?

 

Ko… Ko… Ko…

zaprzecza hardo

– ani sadzonych ,

ani na twardo .

 

I jajecznicy – nie .

I na miękko – nie !

Nie dam !

Choćbym miała pęknąć !

 

Więc pytam grzecznie

kury – czy mogę

utrzeć te jajka

na kogel – mogel ?

 

Spojrzała na mnie

… jak na osła …

i zagdakała , wielce wyniosła ,

że jaja … na pisanki zniosła !

 

Odpowiedz na pytania :

- jakie potrawy występują w wierszu ?

- do jakich potraw potrzebne są jajka ?

- po co kura zniosła jajka ?

- ile jajek zniosła kura ?

Pokaż tyle samo palców , ile jajek zniosła kura

Wytnij tyle samo papierowych jajek . Ozdób je według własnego pomysłu . Możesz je nakleić na kartkę , narysować rysunek , lub powiesić w pokoju tworząc świąteczna atmosferę .

 

Muzyczny świat przedszkolaka 

Naucz się piosenki „Pisanki , pisanki” ( https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY )

Pisanki , pisanki , jajka malowane .

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek .

 

Pisanki , pisanki , jaka kolorowe .

Na nich malowane bajki pisankowe .

Na jednej kogucik a na drugiej słońce .

Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące .

 

Na czwartej kwiatuszki a na piątej gwiazdki .

Na każdej pisance piękne opowiastki .

 

Powiedz ile było pisanek ?

Wytnij 5 jajek z papieru i narysuj na każdej z nich to , o czym mówi piosenka . Powiedz , co jest na pierwszej pisance , drugiej , itd.

Wymyśl świąteczne życzenia dla swojej rodziny

 

Zdrowych i spokojnych Świąt życzy Barbara Iwicka

Miłej zabawy -Wiosenne pozdrowienia dla całej rodzinki

Barbara Iwicka  biwicka@interia.pl   

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 25.03.2020 -3.04.2020

 

 Zabawy plastyczne . Namaluj marcowe słoneczko –naucz się wiersza na pamięć . Narysuj kredkami –Co widzi marcowe słoneczko , co widzisz ty przez okno

 

Marcowe słoneczko”,  Cz.Janczarski


Jakie dziś jest niebo?
Błękitne...
Różowe...
Kto je tak maluje?
Słonko marcowe.

Kapie
z sopli woda
i śnieg
znika z łąki.
Słońce
dzisiaj robi
wiosenne porządki.

 

Piosenka do nauki Witaminki –Piosenki dla dzieci bajubaju.tv

 

Doskonalimy mowę ,przykłady zabaw .

Ćwiczenia ortofoniczne

Ćwiczenia kształtujące narządy artykulacyjne

 

Cel – wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka , warg i podniebienia .

 

W tym celu najpierw prowadzimy gimnastykę narządów artykulacyjnych .

 

Przykłady ćwiczeń :

Języczek wędrowniczek

-Wysuwamy język do przodu , do tyłu , w lewo , w prawo – usta szeroko otwarte

-Język do góry , na dół , dotykanie zębów po kolei , oblizywanie warg,

mlaskanie , konik .

 

Ćwiczenia warg

-Otwieranie i zamykanie

-Wysuwanie do przodu jak przy samogłosce u

-Rozchylanie warg jak przy samogłosce e

-Wykładanie wargi jedną na drugą

-Parskanie

-Cmokanie

-Dmuchanie przez złączone warg (chłodzenie gorącej zupy na talerzu ,dmuchanie na ręce , zabawa w pociąg ) 

-Mówienie na zmianę u – i , u – i

-Wciąganie powietrza ustami ściśniętymi

-Zamknąć usta i przesunąć je w prawo a następnie w lewo

 

 

-Wymawianie samogłosek –(cel – ustawienie głosu , różnicowanie głosek i sylab )

 a , ą , e , ę , i , o , u , y

 

Wymawianie głosek i sylab

M , mi , b , Bi , p , pi

F , fi , w , wi 

Ś , ć , ź , dź , ń

K , g , ki , gi 

 

Łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami

Ma ,me , Mo , mu , mi , my

Na , Ne , no , nu , ni

 

am , em , om , um , im , ym

an , en , on , un , in , yn

 

Ćwiczenia oddechowe

Cel – pogłębienie oddechu , rozruszanie przepony, wydłużanie fazy wydechowej, zapobieganie arytmii oddechowej, kolizji pomiędzy rytmem oddychania a struktura wypowiedzi.

 

-dmuchanie ( zabawa w pociąg )

-wybrzmiewanie spółgłosek na jednym wydechu

 

 w , f , s, z , sz, ź

za, zo , ze , zu , zy ,

 

-powtarzanie zdań szeptem

 

-rozruszanie przepony poprzez powtarzanie sylab

He- He – He  ,hu – hu – hu 

Hi – hi – hi  , hu – hu – hu 

 

 

Matematyczny świat przedszkolaka : liczby porządkowe . Wytnij 6 kropek i sylwetę biedronki . Naucz się wiersza na pamięć

Jak biedronka kropki zgubiła

W poniedziałek

Bardzo rano

Pierwsza kropka

Wpadła w siano

 

Drugą kropką

Wiatr we wtorek

Grał w siatkówkę

Nad jeziorem

 

W środę kos dał

Swoim dzieciom

do zabawy

kropkę trzecią

 

W czwartek czwarta

z siedmiu kropek

w świat ruszyła

autostopem

 

Piąta kropka

W piątek rano

Wpadła w studnię

Cembrowaną

 

Szóstą kotek

Wziął w sobotę

I nie oddał jej z powrotem

 

 

Muzyczno –plastyczna relaksacja dla całej rodziny .

Przygotujcie duży karton , farby , gąbkę . Włączcie  ulubioną muzykę , zacznijcie malować jednym palcem  stopniowo dołączając pozostałe .Tak aby na koniec każdy malował przestrzeń kartonu wszystkimi palcami ..Wspólne dzieło umieszczamy w widocznym miejscu i niech posłuży za inspirację do zabaw słownych i muzycznych.

 

Barbara Iwicka       biwicka@interia.pl