Kontakt
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE NR 115

GR II BIEDRONKI

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 22.06.2020 - 30.06.2020

TEMAT: Wakacje tuż, tuż

Drogi Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem o kończącym się roku przedszkolnym:

  • Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci z tego roku, który minął?
  • Z kim najbardziej lubiłeś się bawić?
  • Czym lubiłeś się bawić?

 

1. Drogi rodzicu. przeczytaj dziecku wiersz i porozmawiaj o nim

 

"Letnie wakacje”.
Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje –

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem

Złociste promienie Słońca

Padają na ziemię,

Popatrz –

Rozwiały się chmury,

Baw się

I nie bądź ponury!

Morze –

Muszelki i piasek,

Lub łąka za lasem,

Warmia –

Czekają jeziora,

Lato –

Już wyjechać pora!


2. Rodzicu zadaj  pyta dziecku:

  • O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?
  • Co można robić, kiedy są wakacje?

 

3. Porozmawiajcie z dzieckiem o swoich planach wakacyjnych. Przeglądajcie wspólnie przewodniki, mapy i albumy  Polski. Pokażcie dziecku które miejsca odwiedzicie, wspólnie zaplanujcie ten czas. Podczas takich rozmów dziecko  wzbogaca swoje słownictwo, rozbudza w sobie ciekawość świata, zdobywa wiedzę.

  • Rodzicu zwróć uwagę na symbole znajdujące się na mapie (jeziora, szlaki, oznaczenia miast, terenów zielonych).
  • Wytłumacz  znaczenie słów: przewodnik, szlak,
  • Wyszukajcie z dzieckiem  najciekawsze  miejsca w Polsce, które warto odwiedzić podczas wakacyjnych podróży.
  • Odczytajcie opisy dotyczące tych miejsc.

 

4. Wakacyjne zagadki

Na małych krzaczkach
w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne
i czerwony kolor mają./truskawki/

 

Jakie to na drzewie
dojrzewają przysmaki,
które lubią jeść dzieci,
dorośli i szpaki. /czereśnie/

 

Babcia pestki z nich wydłubie

i sok słodki z nich wyciśnie,
albo kompot ugotuje,
lub do ciasta doda.../wiśnie/

 

W wodzie zawsze je zakładam,
Przez ręce, głowę.
Już się teraz nie utopię.
Bo mam koło /ratunkowe/.

 

Gdy słońce mocno świeci
To wtedy nam się marzy
By koc szybko rozłożyć
Na piaszczystej /plaży/.

 

Wody wcale się nie boi;
Lubi pływać po jeziorze.
Ale są potrzebne wiosła,
By nas fala lepiej niosła. /łódka/

 

5. Wakacyjne skojarzenia

Rodzicu poproś dziecko, aby powiedział z czym kojarzą mu się wakacje (słońce, lody, tęcza, okulary przeciwsłoneczne, strój kąpielowy itp.) poniższy link do kilku ilustracji . Poproś dziecko aby podzieliło wyrazy na sylaby, powiedziało jaką głoskę słyszy na początku wyrazu.

 

https://drive.google.com/file/d/0By9Caba9t7n-MXVDR045UFdKRnM/view

6. Piosenka " Tato już lato"

https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8

 

Wakacje to przede wszystkim czas zabawy i odpoczynku. Każdy z nas ma swój pomysł i sposób na spędzenie wolnego czasu. Ważne by w każdym miejscu pamiętać o bezpieczeństwie i zachowaniu odpowiedniej ostrożności. 

 

7. Piosenka "Bezpieczne wakacje"

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

Nad morzem

Morze to potężny żywioł, z którym trzeba się liczyć. Pamiętajmy zatem o kilku istotnych regułach:

 

  • Kąpiemy się tylko w miejscach dozwolonych i pod opieką dorosłych. Jeśli miejsca strzeże ratownik – zawsze stosujmy się do jego poleceń.
     
  • Miejsce na kąpiel musi być bezpieczne. Dlatego nie wolno się kąpać przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, zaporach, a także w brudnej wodzie i tam, gdzie są silne wiry i prądy.
     
  • Idąc na plażę, nie zapominajmy o kremie z filtrem UV. Ciało nasmarujmy już około 20–30 minut przed wyjściem na słońce, czynność tę powtarzając co 2–3 godziny i po każdym wyjściu z wody.
     
  • Chcąc uchronić się przed udarem, między godziną 11 a 16 ukryjmy się w cieniu.
     
  • Nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych i lekkim nakryciu głowy. 
     
  • Pamiętajmy, by zabrać ze sobą wodę oraz coś do jedzenia. 
     
  • Nie wchodźmy do morza podczas burzy, deszczu lub mgły.
     
  • Jeśli długo przebywaliśmy na słońcu – poczekajmy chwilę w cieniu, zanim wejdziemy do wody. Pozwoli nam to uniknąć szoku termicznego.
     
  • Pływajmy wyłącznie w obszarze wyznaczonym przez boje.
     
  • Skoki do wody wydają się świetną rozrywką, ale przy odrobinie pecha mogą skończyć się trwałym kalectwem. 
     
  • Wybierając się na kajaki, łódki czy rowery wodne, zawsze zakładajmy kapok. Pamiętajmy też, aby nie pływać wieczorem i po zmroku. To niebezpieczne .

W górach

Jednym z największych zagrożeń w górach jest zmieniająca się w szybkim tempie pogoda. Przed każdą górską wycieczką dowiedzmy się, jakie są przewidywane warunki atmosferyczne!
 

  • Zawsze pamiętajmy o naładowanej komórce z numerem GOPR – 601 100 300.
     
  • Najlepiej wyruszajmy już wczesnym rankiem. 
     
  • Zaplanujmy trasę, uwzględniając swoje umiejętności, pogodę oraz godzinę zachodu słońca. 
     
  • Sprawdźmy, czy na wybranym przez nas szlaku są jakieś schroniska, szałasy, leśniczówki itp., w których można się schronić, jeśli nagle zmieni się pogoda. 
     
  • Przed górską wędrówką spakujmy do plecaka mapę. 
     
  • Zabierzmy ze sobą: zapasowe skarpetki, czapkę, koszulę lub inne okrycie z długim rękawem, pelerynę, kurtkę lub płaszcz przeciwdeszczowy.
     
  • Pamiętajmy o prowiancie – polecamy produkty z dużą zawartością węglowodanów, np. czekoladę lub baton energetyczny.
     
  • Nie zapominajmy o  okularach przeciwsłonecznych.
     
  • Przed wyjściem w góry poinformujmy kogoś, gdzie się wybieramy, jakim szlakiem i o jakiej porze planujemy wrócić. 

W razie nagłej zmiany pogody, szukajmy podstawowych oznaczeń szlaku turystycznego. Jest to prostokątny znak – kolorowy pasek, oznaczający kolor szlaku, pomiędzy dwoma białymi paskami. W Polsce mamy 5 kolorów szlaków: 

 

  • czerwony - szlak główny dla danych gór, zwykle prowadzi przez najwyższe i najciekawsze szczyty pasma;
     
  • niebieski – trasy dalekobieżne, warto planować nimi wyprawy, gdy nie chcemy schodzić z gór i planujemy nocować w schronisku;
     
  • zielony żółty – krótkie szlaki, które zwykle krzyżują się z innymi szlakami;
     
  • czarny – krótkie szlaki dojściowe.

Spacer do lasu lub na łąkę

Wchodząc do lasu, poruszajmy się po wydeptanych ścieżkach. Każde miejsce wygląda podobnie, więc łatwo się zgubić, chodząc na przełaj. Jeśli dostrzeżemy dzikie zwierzę, nie zbliżajmy się do niego. Jeśli to ono idzie w naszym kierunku, zatrzymajmy się i poczekajmy lub zróbmy powoli kilka kroków do tyłu. Nie rzucajmy się do ucieczki (zwierzę może ruszyć w pościg), nie patrzmy zwierzęciu w oczy ani nie pokazujmy mu zębów (odczyta to jako przejaw agresji).

 

  • Nie dokarmiajmy dzikich zwierząt! To dla nich niezdrowe.
     
  • Stosujmy preparaty przeciw komarom, kleszczom, szerszeniom oraz osom.
     
  • Nie rozpalajmy ognisk w lesie i jego pobliżu.
     
  • Jeśli zauważymy pożar – dzwońmy po straż pożarną. Nie podchodźmy do ognia.

Wyprawa rowerowa
 

  • Zawsze zakładaj  kask.
     
  • Miejmy przy sobie apteczkę. 
     
  • Sygnalizujmy ręką kierunek, w którym chcemy jechać. 
     
  • Zwalniajmy na krętych drogach. 
     
  • Słuchajmy i obserwujmy, czy nie zbliża się do nas inny pojazd, czy nie nadjeżdża pociąg lub tramwaj.

Gdziekolwiek planujemy się wybrać, pamiętajmy o naładowaniu przed wyjściem telefonu lub noszeniu ze sobą przenośnej ładowarki  – tym bardziej, jeśli planujemy dłuższą wędrówkę, spacer, podróż. Dodatkowo zawsze miejmy w telefonie zapisane numery alarmowe, a także w odpowiedni sposób zapisane numery bliskich osób. Przed imieniem bliskiej osoby powinno znaleźć się słowo „ICE”. Jest to znak dla ratowników medycznych, kogo poinformować w razie wypadku.

 

Dziękujemy wszystkim Rodzicom za wspólnie spędzony rok,

za pomoc, zrozumienie i wspaniałą współpracę.

Elżbieta Czyszek

Małgorzata Pomykała

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 15.06.2020 - 19.06.2020

 

Temat : KOLORY  LATA

Zachęcamy państwa do rozmowy z dziećmi na temat zbliżającego się lata , zapoznajcie dzieci z charakterystycznymi cechami letniej pogody;  zwróćcie uwagę  na wysoką temperaturę i odpowiednie zabezpieczenie się przed słońcem  i na  zbliżające się wakacje .

ŻÓŁTY

-Proponujemy zabawy słownikowe pobudzające wyobraźnię i myślenie aktywizujące dzieci do wypowiedzi np.:

Jakie owoce mają żółty kolor?

Co w naszym domowym otoczeniu ma żółty kolor?

Dlaczego lato ma żółty kolor?

Co jest żółte?

-„Słoneczko” namalujcie żółty obrazek farbą plakatową

-Nauczcie się piosenki pt. „Słoneczko”

 

https://www.youtube.com/watch?v=ic2Bjr7xsC0

-Zróbcie latawiec z papieru , możecie go ozdobić wyciętymi elementami z papieru kolorowego i bibuły a następnie wykorzystać do zabawy na powietrzu.

ZIELONY

-Co jest zielone , zabawa słownikowa, pytania jak wyżej.

-„Zielone smoki”- zabawy plastyczne : można ulepić z zielonej plasteliny smoka , narysować lub wykonać wyklejankę z zielonego papieru.

-Posłuchajcie piosenki pt. „Znam kolory ”

https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk

 

Posłuchajcie bajki  pt. „Nauka kolorów” :

 

https://www.youtube.com/watch?v=N_L0HUjaBXU

CZERWONY

- Drodzy rodzice zapytajcie dzieci :

Do czego potrzebna jest nam  znajomość kolorów?

-Utrwalcie z dziećmi kolory na sygnalizatorze świetlnym i przypomnijcie dzieciom o zasadach przestrzegania znaków w ruchu drogowym

-Nauczcie się piosenki pt. „Czerwone światło stój”

https://www.youtube.com/watch?v=C65JYDOl-Vs

 

-Co ma kolor czerwony ? Zabawa słownikowa , zapytajcie dzieci co ma kolor czerwony.

-Czerwony jak „Biedronka” .Namalujcie obrazek wykorzystując kolor czerwony

-Pobawcie się balonem lub piłką

NIEBIESKI

-Co jest niebieskie ? Zabawa słownikowa

-„Morze nasze morze” -niebieski rysunek – namalujcie obrazek o tematyce wakacyjnej .

 

TĘCZOWY ŚWIAT

-Drodzy rodzice pokarzcie dzieciom obrazek przedstawiający tęczę , wytłumaczcie swoim pociechą : jak powstaje takie zjawisko.

-„Jak powstaje tęcza” –krótki filmik , polecamy!

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

 

-Pokolorujcie  tęczę , lub narysujcie

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=obrazki+do+kolorowania+tecza

 

-Pobawcie się kolorowymi klockami , zbudujcie ciekawe budowle .

-Proponujemy jeszcze zabawę „Kolory” z wykorzystaniem piłki.

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY .

Pomykała Małgorzata

Czyszek Elżbieta

 

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘC 08.06.2020 - 12.06.2020

 

Kochani Rodzice, Kochane Biedroneczki w tym tygodniu proponujemy temat

" Znamy te baśnie".

 

Drodzy rodzice upewnijcie się, że wasze pociechy znają te baśnie: "Czerwony Kapturek", "Jaś i Małgosia", "Kot w butach", "Calineczka", "Brzydkie kaczątko",  "Dziewczynka z zapałkami", "Kopciuszek". Jeśli dziecko ich nie zna poświęćcie trochę czasu na nadrobienie zaległości.

 

Zaczynamy od "Rytmicznej rozgrzewki"

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

1. Wysłuchanie wiersza Marii Brody-Bajak „W świecie baśni”

 

 

Za bramami sennych marzeń,

W świecie baśni i bajeczek,

spotkasz elfy, gnomy, skrzaty,

Jest tu także stwór kudłaty.

 

Kto do świata baśni wejdzie,

Ten nieprędko zechce wrócić.

Jest możliwe wszystko tutaj –

 Czary-mary i kot w butach.

 

Więc gdy dosyć masz już nudy,

masz dziś chęć, by fantazjować –

przymknij oczy i posłuchaj,

 co baśń szepcze ci do ucha…

 

Drogi rodzicu wyjaśnij dziecku pojęcie MORAŁ

Morał - uwaga, nauka, puenta końcowa o charakterze pouczającym, objaśniająca symbolikę zdarzeń przedstawionych w utworze literackim, zwykle w bajce. Ma postać  zakazu lub nakazu.

 

2. Jeśli dziecko zna wyżej wymienione baśnie, możecie pobawić się w rozpoznawania bajki po krótkim jej fragmencie.

Żyła sobie raz samotna kobieta. Nie miała dzieci, a bardzo chciała mieć córeczkę. Pewnego dnia samotność dokuczyła jej tak mocno, że postanowiła udać się po pomoc do czarownicy. Ta dała jej zaczarowane ziarenko. Kiedy kobieta zasadziła je w doniczce, wyrósł z niego duży kwiat. Gdy rozchylił płatki, kobieta ujrzała w jego wnętrzu maleńką dziewczynkę. Miała cal wzrostu, więc dostała na imię... „Calineczka”

 

Wtedy starsze łabędzie pochyliły przed nim głowy, a młody łabędź poczuł się zmieszany i ze wstydu schował głowę pod skrzydło. Czuł się naprawdę błogo, ale nie był dumny, ponieważ dobre serce nie jest ogarnięte pychą. Myślał o tym, ile musiał się nacierpieć, jak go prześladowano i wyszydzano zanim usłyszał, że jest najpiękniejszym z wszystkich pięknych ptaków. Słońce grzało mocno, a jego promienie pieściły smukłą szyję ptaka. W głębi serca łabędź pomyślał: „Nawet nie marzyłem o takim szczęściu, kiedy byłem jeszcze...

„Brzydkie kaczątko”

Zziębnięte ręce skostniały jej prawie, nie ma siły utrzymać w nich paczki zapałek. A gdyby zapaliła jedną dla rozgrzania? Tylko jedną zapałkę. Na wspomnienie ciepła już nie ma siły oprzeć się pokusie. Jedna zapałka tylko. Wyjmuje ostrożnie, trzask... i płonie! Cóż za wesołe światło, jasne i ciepłe, ach jak grzeje w ręce! Cudowny płomyk! Wydało się jej nagle, że siedzi przed ciepłym, żelaznym piecem na świecących nóżkach, z mosiężnymi drzwiczkami. Ach, jak ciepło! Jak grzeje duży, jasny płomień, jak wesoło się pali! Wyciągnęła nóżki spod cienkiej sukienki, aby je ogrzać także, lecz w tej samej chwili – zapałka zgasła. „Dziewczynka z zapałkami”

Książę stanął przed gankiem domu wdowca, macocha wybiegła mu naprzeciw, zapraszając uprzejmie. Dwie córki, stroją minki, usiadły na krzesłach i wyciągnęły przed siebie nogi. Książę zaczął mierzyć pantofelek,  który nie pasował na żadną z nich.  „Kopciuszek”

Chrrr…, chrrr… – słychać było głośne chrapanie wilka. Do chatki weszła mała dziewczynka w czerwonej czapeczce. Zbliżyła się do łóżka i zapytała: Babciu a dlaczego masz takie wielkie oczy....."  „Czerwony Kapturek”

 Za górami, za lasami, za rzekami? sam nie wiem za iloma... za siedmioma a może za dziewięcioma? żył pewien młynarz z trzema synami. Młynarz był już stary i przed śmiercią obdzielił synów majątkiem. Najstarszemu dał młyn, średniemu podarował konia i wóz a najmłodszemu? czarnego kota.

„Kot w butach”

3. Drogie dzieci spróbujcie wykonać postać z bajki techniką origami z kół. Tak wygląda Czerwony Kapturek z kół. Spróbujcie samodzielnie wyciąć poszczególne elementy.

https://pl.pinterest.com/pin/333055334924496792/

4. Zabawa "Magiczny woreczek, magiczne pudełko"

Zadaniem dzieci będzie podanie nazw przedmiotów, związanych z postaciami z bajek np. but, pierniczek, pantofelek dla lali itp.) bez podglądania ich.

    W tym przypadku dziecko wykorzysta wyłącznie zmysł dotyku. Poproś żeby dziecko włożyło rękę do  woreczka, wybrało dowolny przedmiot w nim się znajdujący i powiedziało co to jest. Wyjmijcie przedmiot i  sprawdźcie, czy faktycznie detektyw go prawidłowo odgadł.

 

5. Posłuchajcie piosenki "Witajcie w naszej bajce"

https://www.youtube.com/watch?v=U4ltU2tUdOM

Podziel wyrazy na sylaby (wyklaszcz) powiedz ile mają sylab?

Bajka

Pinokio

Książka

Morał

Zabawa

 

Jaką głoskę słychać na początku wyrazu:

 

Kaczka

Buty

Pantofelek

Jaś

Małgosia

Calineczka

 

 Zasady korzystania z książek

https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

 

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY ORAZ NIEZAPOMNIANYCH CHWIL Z KSĄŻKĄ :)

Ela Czyszek

Gosia Pomykała

 

Propozycje zabaw i zajęć 01.06-05.06.2020r 

 

MIESZKAŃCY ZOO

 

Na początek proponujemy nauczyć się piosenki „Idziemy do ZOO” .

Zachęcamy rodziców do zabawy z dzieckiem.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

Pooglądajcie  ilustracje  przedstawiające  zwierzęta mieszkające w ZOO na pewno zainteresują się dzieci wyglądem i ciekawostkami na temat dzikich zwierząt.

 

Porozmawiajcie na temat  zwierząt opiszcie ich wygląd zwróćcie uwagę na ich charakterystyczne cechy .

Proponujemy zwrócić uwagę na żyrafę, zebrę, słonia, lwa, małpę, kangura,  tygrysa, wielbłąda.

 

Wykonajcie pracę plastyczną na temat : „Ulubione zwierzątko” –proponujemy  malowanie farbami plakatowymi na dużych kartkach . Praca może być wykonana z pomocą rodziców.

 

Drodzy rodzice zapoznajcie  dzieci z wierszem J. Brzechwy „ZOO” i porozmawiajcie   na temat treści wiersza i zwierząt o których mowa w wierszu .

https://www.youtube.com/watch?v=az9YXmm_xmU

 

Zoo
Jan Brzechwa

ZOO
Matołek raz zwiedzał Zoo
I wołał co chwila: „O-o!”
„Jaka brzydka papuga!”
„Żyrafa jest za długa!”
„Słoń za wysoki!”
„A po co komu te foki?”
„Zebra
Ma farbowane żebra!” 

Tygrys
Chętnie by mnie stąd wygryzł!”
„No, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw - tuś, bratku, tuś!”
„A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek -
Struś!”
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważnie mu się przygląda
I powiada wskazując na niego przez kraty:
„Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!”

TYGRYS
„Co słychać, panie tygrysie?”
„A nic. Nudzi mi się”.
„Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?”
„Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł”.

STRUŚ
Struś ze strachu
Ciągle głowę chowa w piachu,
Więc ma opinię mazgaja.
A nadto znosi jaja wielkości strusiego jaja.

PAPUGA
„Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko”.
„Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz”.

LIS
Rudy ojciec, rudy dziadek,
Rudy ogon to mój spadek,
A ja jestem rudy lis.
Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

WILK
Powiem ci w słowach kilku,
Co myślę o tym wilku:
Gdyby nie był na obrazku,
Zaraz by cię zjadł, głuptasku.

ŻÓŁW
Żółw chciał pojechać koleją,
Lecz koleje nie tanieją.
Żółwiowi szkoda pieniędzy:
„Pójdę pieszo, będę prędzej”.

ZEBRA
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?

KANGUR
Jakie pan ma stopy duże,
Panie kangurze!
Wiadomo, dlatego kangury
W skarpetkach robią dziury.

ŻUBR
Pozwólcie przedstawić sobie:
Pan żubr we własnej osobie.
No, pokaż się, żubrze. Zróbże
Minę uprzejmą, żubrze.

DZIK
Dzik jest dziki, dzik jest zły,
Dzik ma bardzo ostre kły.
Kto spotyka w lesie dzika,
Ten na drzewo szybko zmyka.

RENIFER
Przyszły dwie panie do renifera.
Renifer na nie spoziera
I rzecze z galanterią: „Bardzo mi przyjemnie,
Że będą panie miały rękawiczki ze mnie”.

MAŁPA
Małpy skaczą niedościgle,
Małpy robią małpie figle,
Niech pan spojrzy na pawiana:
Co za małpa, proszę pana!

 

KROKODYL
„Skąd ty jesteś, krokodylu?”
„Ja? Znad Nilu.
Wypuść mnie na kilka chwil,
To zawiozę cię nad Nil”.

ŻYRAFA
Żyrafa tym głównie żyje,
Że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
Ja nie potrafię.

LEW
Lew ma, wiadomo, pazur lwi,
Lew sobie z wszystkich wrogów drwi.
Bo jak lew tylko ryknie,
To wróg natychmiast zniknie.

NIEDŹWIEDŹ
Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś,
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda.

PANTERA
Pantera jest cała w cętki,
A przy tym ma bieg taki prędki,
Że chociaż tego nie lubi,
Biegnąc - własne cętki gubi.

SŁOŃ
Ten słoń nazywa się Bombi.
Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.
Dlaczego? Nie bądź ciekawy,
To jego prywatne sprawy.

WIELBŁĄD
Wielbłąd dźwiga swe dwa garby
Niczym dwa największe skarby
I jest w bardzo złym humorze,
Że trzeciego mieć nie może.

 

Wybierzcie się na wycieczkę do ZOO

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zoo+w+krakowie

 

Pokolorujcie  obrazki  przedstawiające egzotyczne zwierzęta ,

Możecie dorysować dowolne elementy obrazka .

 

 https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=obrazki+do+kolorowania+zwierz%C4%99ta+egzotyczne

 

Ulepcie  z plasteliny ulubione zwierzątko egzotyczne , np. SŁONIA , LWA

Pobawcie się w kalambury  o zwierzętach

 

 Proponujemy aby rodzice pokazywali charakterystyczne ruchy zwierząt egzotycznych , a dzieci odgadywały  a  następnie  zachęcamy do zmiany  ról.

Można też bawić się w kalambury rysunkowe .

 

ŻYCZYMY MIEŁEJ  ZABAWY.

Pomykała Małgorzata

Czyszek Elżbieta

 

 

Propozycje zabaw i zajęć 25.05. 2020 -29.05.2020 

Drodzy rodzice bardzo prosimy o odbieranie z przedszkola teczek   z pracami dzieci oraz przybory higieniczne.  Prosimy również o zwrot książek do Biblioteki Przedszkolaka.

 

Temat : MOJA RODZINA

Piosenka na dobry początek

https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0

 

Wiersz „JADĄ GOŚCIE” – M. Lechowska, D. Raczyoska

Wreszcie nadeszło to upragnione,

 To wyczekane i wyśnione,

Moje marzenie o 6 świeczkach.

 Dzisiaj zostanie spełnione.

 

W domu wielka wrzawa od rana;

Mama nie wyspana, ale roześmiana.

Duży stół nakrywa tata,

Bo zawita tu pół świata.

 

Już wybiła ta godzina,

Właśnie schodzi się rodzina –

Dzwonią do drzwi: dziadek, babcia,

Wujek Krzysio, ciocia Sabcia.

 

Dziadka Tadka też witamy,

 To jest tata mojej mamy.

Coraz więcej jest radości,

 

 

Coraz więcej wchodzi gości.

Wszyscy już przy stole siedzą,

Tort urodzinowy jedzą.

 

Drodzy rodzice : porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści wiersza:

  • o czym mowa w wiersz?
  • kto przyjechał na urodziny?
  • na które urodziny przyjechali goście?
  • jaka atmosfera panowała w domu?

Porozmawiajcie również z dzieckiem na temat:

  • kto jest członkiem mojej najbliższej rodziny, (mama, tata, siostra, brat)
  • jak mają na imię rodzice mamy, rodzice taty,
  • jak ma na imię siostra( mamy, taty) i jak na taką osobę mówimy (ciocia)
  • jak ma na imię brat (mamy, taty) i jak na taką osobę mówimy (wujek)

Zabawa w imiona

Wspólnie z dzieckiem napiszcie imiona członków rodziny (w 2 egzemplarzach). Poproś dziecko, aby poszukało 2 takich samych imion. Poproś, aby dziecko wymieniło i pokazało litery które zna. Poproś, aby dziecko przesylabowało każde imię i powiedziało z ilu sylab się składa.

Zawody

Każde dziecko bardzo lubi opowiadać o swoim domu o rodzicach. Drodzy rodzice porozmawiajcie z dzieckiem o tym co robicie w pracy, jaki zawód wykonujecie. Opowiedzcie również o zawodach Dziadków.

 

 

Zabawa" rodzinna pantomima"

Naśladowanie czynności charakterystycznych dla danego członka rodziny. Dziecko odgaduje, o kogo chodzi (np. mama zmywa naczynia, babcia robi na drutach, brat odrabia lekcje, tata czyta gazetę, siostra bawi się lalką itp).

Pomocne dłonie

Drodzy rodzice, każde dziecko lubi być w centrum zainteresowania, brać udział w dyskusjach, lubi gdy pyta się go o zdanie. Zastanówcie się w jaki sposób dziecko jest angażowane w życie domowe, jakie ma obowiązki. Jeśli jeszcze ich nie ma, to najwyższa pora to zmienić. Pomyślcie,  jaką czynność dziecko jest wstanie wykonać samodzielnie. Jest to bardzo ważne w kształtowaniu poczucia odpowiedzialności, w zdobywaniu nowych umiejętności, dostrzeganiu potrzeb innych.

ZABAWA: odrysujcie swoje dłonie w każdej narysujcie jakie czynności wykonuje dana osoba (niech to będzie tylko symbol np dłoń mamy - na niej talerz (gotuje obiad), dłoń taty - na niej śrubokręt (naprawia ) dłoń dziecka - na niej skarpety (segreguje pranie) itp. Zobaczcie których dłoni jest najwięcej, być może okaże się, że jedna osoba wykonuje większość obowiązków w domu          i trzeba jej pomóc.

Kończenie zdania

Drodzy rodzice proponujemy, żeby dziecko dokończyło zdania dotyczące  rodziny np.

W mojej rodzinie najbardziej lubię ....................................................

Wspólnie z rodzicami    ....................................................................

Rodzina jest dla mnie .........................................................................

W mojej rodzinie podoba mi się ......................................................

W mojej rodzinie nie lubię gdy.........................................................

Aby w rodzinie była radość należy...................................................

 

Zabawa matematyczna „Rodzina” - tworzymy zbiory

Drogi rodzicu, do plastikowego pudełka włóż owoce , warzywa, klocki, samochody, itp. poproś dziecko aby odpowiednio je posegregowało. Gdy zadanie zostanie wykonane, poproś, aby wszystkie przedmioty były nazwane, policzone. Zapytajcie których przedmiotów jest najwięcej których jest najmniej. Spróbujcie ułożyć zadanie z tekstem np. Madzia  miała 3 owoce dała Uli 2 ile jej zostało?

 Gdzie mieszkamy?

Zapytajcie dziecka czy zna swój adres zamieszkania, jeśli nie utrwalajcie z nim te wiadomości. Bardzo ważne jest tutaj zwrócenie uwagi dziecku, że nie każdemu wolno mówić, gdzie mieszka. Adres zamieszkania podajemy               w szczególnych okolicznościach – straży pożarnej, pogotowiu, policji. Przypomnijcie dziecku również numery alarmowe (999 - pogotowie ratunkowe, 998 - straż pożarna 997 - policja oraz nr 112)

Praca plastyczna "Moja Rodzina"

Zachęcamy każde dziecko do wykonania pracy plastycznej  rodziny. Pamiętajcie aby umieścić w swojej pracy zwierzęta które z Wami mieszkają (pies, kot, chomik)

26.05 To szczególna data - DZIEŃ MAMY

Kochane dzieci pamiętajcie, aby w tym dniu uściskać i wręczyć swojej Mamie zrobioną przez Siebie laurkę.

  Piosenka "Dziękuję  Mamo, Dziękuję Tato - Naucz się refrenu na pamięć

i często śpiewaj go swoim Rodzicom

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

 

ŻYCZYMY MIEŁEJ  ZABAWY.

Czyszek Elżbieta

Pomykała Małgorzata

 

Propozycje zabaw i zajęć 18.05-22.05.2020r 

 

MOJA MAMA

 

Drodzy TATUSIOWIE w tym tygodniu chciałybyśmy aby dzieci  z pomocą Waszą porozmawiały  o mamie i przygotowały dla mamy NIESPODZIANKĘ z okazji zbliżającego się ŚWIĘTA  które przypada na  26.05.2020r 

 

Na początek porozmawiajcie z dziećmi na temat Mamy : niech dzieci swoimi słowami opowiedzą :

 

Jak mama ma na imię?

Jak mama wygląda?

Co robi w domu?

Czym się zajmuje w pracy ?

Dlaczego dzieci lubią być z mamą ?

  

 Następnie powiedzcie dzieciom o zbliżającym się Święcie Mamy.

Zastanówcie się :

Jak możecie  podziękować  mamie  za jej trud?                                           

 

 

Uświadomcie dzieci że takie święto jest potrzebne, aby mama w tym dniu poczuła się wyjątkowo .

 

 Przygotujcie w tym dniu dla mamy jakąś NIESPODZIANKĘ ( może ulubione danie, zaproponujcie spacer, posprzątajcie pokój z zabawkami , lub …. sami wiecie najlepiej z czego mamy cieszą się najbardziej.

 

 

„Portret mamy ” – namalujcie  farbami plakatowymi lub narysujcie kredkami swoja mamę . Wykonana praca będzie jednym z prezentów jakie mamy nadzieję przygotujecie dla mamy.

 

Nauczcie się piosenki pt.”Pomogę mamusi”

 zaśpiewajcie ją mamie w dniu jej święta , na pewno będzie zadowolona.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jgrIjV-HaJ8
 

Przygotujcie „ Laurkę  dla mamy–można złożoną na pół kolorową lub białą kartkę z bloku  ozdobić wyciętymi elementami z papieru kolorowego lub kupić gotowe ozdoby do naklejania , można też narysować dowolny obrazek na laurce.

 

 

 

„Kwiaty dla mamy – namalujcie (może być z pomocą taty )piękne kolorowe kwiaty na dużym arkuszu papieru , powieście pracę w widocznym dla mamy miejscu.

 

 

Piosenka do słuchania dla mamy

 

https://www.youtube.com/watch?v=sYP9x9bUKcg

 

 

Nauczcie się dowolnego wiersza  na pamięć .

 

 Będzie również wielką niespodzianką dla mamy wraz z piosenką , laurką i obrazkami które mamy nadzieję wykonacie.

 

 

„Dla mamy”


Moja kochana mamusiu to dla Ciebie ten wierszyk,
Dla Ciebie słońce i chmury, dla Ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną i latem- kwiaty, jesienią- liście jesienne.
Bądź szczęśliwa mamusiu dziś, jutro, codziennie.
 

 


„Laurka”


Wymaluję na laurce czerwone serduszko,
Ptaka, co ma złote piórko i kwiaty w dzbanuszku.
Żyj mamusiu moja miła sto lat albo dłużej!
Bądź wesoła i szczęśliwa, zdrowie niech Ci służy!

 

 

 

 

 

Zagadka dla mamy.

                                   

Pewien chochlik pozabierał literki z wierszyka. 

                               

1. Jakie "pałki" się zapala?

2. Jakie "korki" karmi Ala?

3. Jakie "raki" w polu rosną?

4. Jakie "sanki" kwitną wiosną?

5. Jaka "osa" ścina zboże?

6. Jaki "port" uprawiać możesz?

 

Zagadki dla Was kochane dzieciaki.

 

Zagadka o liściu

Wiosną na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni.

Zagadka o kukułce

Wiosną słyszysz jej kukanie.
Je gąsienice na śniadanie.

Zagadka o tulipanie

Jak ten kwiatek się nazywa,
co słowo „pan” w nazwie ukrywa

Zagadki  o wiośnie

Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną,
a tę porę zwiemy … .

 

Jak się nazywa ta pora roku.
Co ścieli dywan zielony wokół?

 

Lubimy ją wszyscy
za ładną pogodę.
Co po długiej zimie
ożywia przyrodę.

 

Jeszcze piosenka do posłuchania

https://www.youtube.com/watch?v=JperH-I6LaM

 

Prosimy rodziców o odbieranie z przedszkola teczek z pracami plastycznym .

 

ŻYCZYMY MIEŁEJ  ZABAWY.

Pomykała Małgorzata

Czyszek Elżbieta

 

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 11. 05. 2020 - 15.05.2020

 

Temat : MALI  STRAŻNICY  PRZYRODY

 

Witamy Was Kochane Dzieci i drodzy Rodzice. Bardzo dziękujemy za wszystkie prace jakie do nas przysyłacie, są przepiękne. W tym tygodniu również czekamy na Wasze arcydzieła.

Zachęcamy Rodziców by pomimo dużej ilości pracy, znaleźli czas na spacer do parku czy lasu. Jest to wspaniały relaks zarówno dla dziecka jak i dla rodzica.

LEŚNE ZABAWY

  • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych "Rzucamy szyszki" (dzieci spacerując po lesie , co pewien czas podnoszą : szyszki, patyki, kamyczki i rzucają z dużym zamachem jak najdalej)
  • "Leśny berek" ( dzieci uwielbiają  ruch, wspólne bieganie pomiędzy drzewami daje wiele radości)
  • "Piłujemy drzewo" Ćwiczenia ramion i tułowia (rodzic z dzieckiem podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu            z równoczesnym pochyleniem i odchyleniem tułowia - naśladują piłowanie drzewa.
  • "Wracamy z lasu" ćwiczenia uspokajające - ważne jest skupienie się na oddychaniu (wdech nosem, wydech ustami) można dodać ręce (góra - wdech, dół- wydech)

Po powrocie ze spaceru zachęcamy do rozmowy na temat przeżyć związanych w wycieczką do lasu, parku: (co dziecko słyszało, jaki zapach czuło, co się najbardziej podobało, co widziało: jakie zwierzęta, owady, rośliny, po czym dziecko chodziło itp)

TEATRZYK SYLWET "Kłopoty leśnego krasnala" (zachęcamy do wspólnego  wykonania  sylwet do teatrzyku. Dzieci uwielbiają,  jeśli w przedstawieniu biorą udział ich wytwory plastyczne ). Na Wasze prace czekamy z niecierpliwością :)

Krasnal : Co za hałas, bolą uszy , zając z sarną  musieli uciec.

czy nie wiedzą dzieci że nie krzyczy się w lesie, nie śmieci?

Trawa wszędzie wygnieciona. Tu papier, tam puszka rzucona.

Pszczoła : Nie wolno w lesie krzyczeć. Mogłaby lipa bez powodu odmówić pszczołom miodu.

Drzewo: Mogłaby osika ze strachu dostać bzika.

Mak: MY też przyszłyśmy ze skargą na ludzi: i na tych małych i całkiem dużych.

Dzwonek: Zrywają nas i niszczą.

Konwalia: Przecież świat byłby brzydki, gdyby nie my - kwiatki.

Żabka: Żadna żabka, kąpać się nie może, bo brudna jest woda w jeziorze.

Krasnal: Dlaczego?

Żabka: Dzieci tam śmieci wrzuciły i wodę zabrudziły.

Krasnal: ojejej, ojejej, co my tera zrobimy?

Dziecko 1: nie smuć się krasnalu miły, nie wszystkie dzieci rozrzucają śmieci.

Dziecko 2 : Zaraz wszystko posprzątamy, a śmieciarzom do lasu wejść nie damy.

Dzieci razem: Kochane dzieci na całym świecie! Nie depczcie trawy, nie róbcie wrzawy. Gałęzi nie łamcie, śmieci do kosza wrzucajcie.

Zając z sarenką: Te prośby do was zanosimy i o spełnienie ich prosimy.

Drogi Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem o przedstawieniu (zwróć uwagę na zachowanie dzieci, lęki leśnych zwierząt i kwiatów oraz sposób naprawiania szkód. Podkreśl w jaki sposób trzeba zachowywać się w lesie).

Podziel wyrazy na sylaby (wyklaszcz) powiedz ile mają sylab?

  • drzewo
  • krasnal
  • sarenka
  • zajączek
  • las
  • woda
  • śmieci
  • żaba

Jaką głoskę słychać na początku wyrazu:

 

  • Ula
  • Ela
  • osa
  • igła
  • Ala

 

Leśne zagadki:

 

W piórka ozdobne, śpiewają,
w gałęziach drzew ich igraszki.
Ty już wiesz, że są to... (ptaszki)

 

Mam dzieci w paski, ale nie jestem zebrą.
Ryję w ziemi, ale nie jestem ryjówką.
Mieszkam w lesie, a moim przysmakiem są żołędzie. (dzik)

 

Zasypiam na zimę w kopcach liści.
Latem śpię w dzień, a w nocy buszuję.
Gdy się bronię, zwijam się w kolczastą kulkę.(jeż)

 

Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę (wiewiórka)

 

Nie chodzą, lecz skaczą, Nad stawem mieszkają. Gdy wieczór zapadnie na głosy śpiewają.(żaby)

 

Co za zwierz po lesie chodzi I rudą kitą liście zamiata? Gdy noc ciemna zapada cichutko do kurników się skrada (lis)

 

Zachęcamy do posłuchania piosenki "Ziemia zielona wyspa" https://www.youtube.com/watch?v=TfZMOODfkgI

 

 

ZABAWY MATEMATYCZNE - Orientacja w przestrzeni

 

Zarówno cztero- jak i pięciolatki są gotowe do zabawy z mapami. w tym wieku nic tak nie motywuje do zabawy jak chęć uczestniczenia w domowej rywalizacji czy nagrody za przejście trasy. Dlatego poświęć chwilkę i przygotuj mapy, które pomogą dziecku coś odnaleźć.

 

DOMOWY TOR PRZESZKÓD

 

Ustaw wspólnie z dzieckiem tor przeszkód z krzeseł, poduszek, koców, foteli.A teraz poproś dziecko, aby stanęło na starcie i wykonywało Twoje polecenia, np " idź przed siebie, skręć w prawo, przejdź 2 kroki do przodu, kucnij, przejdź pod krzesłem itp.

 

DYKTOWANY RYSUNEK

 

Daj dzieckukartkę papieru i poproś , aby rysowało to co słyszy. Twoja opowieść może wyglądać np tak: na dole pośrodku kartki narysuj domek . Domek ma jedno okno po prawej stronie a drzwi po lewej. W lewym górnym rogu świeci słoneczko. Nad domem lata ptaszek.

 

Taki opowiadany rysunek to wyższa szkoła umiejętności . Dyskretnie kontroluj to co robi dziecko. Pamiętaj że to ma być zabawa.

 

                             OPOWIEDZ CO WIDZISZ

Inna wersja takiej zabawy polega na tym, że dziecko opisuje to, co widzi na obrazku, który Ty narysowałeś i mówi gdzie znajdują się poszczególne elementy.

 

STARE DOBRE PODCHODY

 

Zabawa stara jak świat, nie wymaga wiele - wystarczy wyobraźnia, kawałek papieru i coś do pisania. W każdej zagadce ukryj wskazówkędo dalszej drogi. Nie zapomnij by na końcu drogi czekała na dziecko nagroda :)

 

ORIENTUJ SIĘ, CZYLI ZAKUPY W DUŻYM SKLEPIE

 

Orientację w przestrzeni możesz doskonalić z dzieckiem wszędzie, choćby w sklepie. Zachęcaj dziecko by poruszało się w określonym kierunku (w prawo w lewo). Poproś dziecko, aby podało coś z półki (trzeci od lewej stoi słoik z dżemem truskawkowym). W sklepie zawsze coś jest za, obok itd. wykorzystujcie te okazje by się wspólnie uczyć.

 

DZIECIĘCE MASAŻYKI - To idealne zabawy na zakończenie dnia

Pisze Pani na maszynie

,,Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję)’’

 

 

Kanapka

,,Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),
Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy),
Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),
Pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),
I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
Żeby wszystko było lepsze (masujemy).
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa’’

Pizza

,,Najpierw  sypiemy mąkę (Przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni)
i zgarniamy ją (brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające),
lejemy oliwę (rysujemy palcem falistą linię),
dodajemy szczyptę soli (lekko je szczypiemy)..
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto (z wyczuciem ugniatamy boki dziecka),
wałkujemy (wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół),
wygładzamy placek (gładzimy plecy) i na wierzchu kładziemy:
pomidory (delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki),
krążki cebuli (rysujemy koła),
oliwki (naciskamy palcem w kilku miejscach),
później … (dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy),
posypujemy serem (szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni)
i… buch! do pieca (Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji).
Wyjmujemy i kroimy: (Kroimy plecy brzegiem dłoni)
dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy).
Polewamy keczupem (kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami)
i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.’’

 

Placek Babci

,,Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)
wyciskała, wałkowała. (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie)
raz na prawo, raz na lewo. (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)
Potem trochę w przód i w tył,
żeby placek równy był.
Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem)
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony (głaszczemy dziecko po plecach)
każdy brzuch zadowolony.’’

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY :)

Czyszek Elżbieta  (ela_janus@wp.pl)

Pomykała Małgorzata  (goska410@onet.eu)

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 04. 05. 2020 - 08.05.2020

 

Temat : W zieleni łąka majowa

 

W tym tygodniu zachęcamy państwa do spacerów z dzieckiem wybierzcie się do  parku można tam obserwować przyrodę , a ta na wiosnę zachwyca swą urodą . Zaobserwujcie jak wygląda majowa „łąka” ( skwer w parku) jakie rośliny można tam spotkać i jakie owady.

 

-Porozmawiajcie  na temat owadów i roślin zamieszkujących łąkę, zwróćcie uwagę na znaczenie owadów w przyrodzie, na ich wygląd – niech dzieci same mówią co widzą .

 

Motylek

 

-Proponujemy porozmawiać szczególnie o motylach  zapoznać  dzieci z wyglądem różnorodnych motyli oraz ze stadiami jego rozwoju  (gąsienica, kokon , motyl )można opowiadanie poprzeć ilustracjami.

 

 

- Przeczytajcie dzieciom opowiadanie pt. „Nikt mnie więcej nie zobaczy” –  następnie porozmawiajcie  na jego temat ,zadawajcie dzieciom pytania i zachęcajcie do  swobodnych  wypowiedzi .

 


NIKT MNIE WIĘCEJ NIE ZOBACZY
W. Kozłowski

Gąsienica uważa się za bardzo piękna i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.
- Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki.
- Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi!
Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek.
Dziewczynka spostrzegła ją i powiedziała:
- Co to za brzydactwo!
- Ach tak! – syknęła obrażona gąsienica.
- Wobec tego nikt, nigdy, nigdzie, za nic na świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! Daję na to słowo honoru, uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo honoru – należy go dotrzymać, zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą. I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, trzeci, dziesiąty, setny... i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.
- Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła – ale owinęłam się znakomicie. W kokonie było ciepło... i nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała.
Obudziła się wreszcie – widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo w końcu upał był nieznośny.
- Muszę przewietrzyć trochę mój domek! – postanowiła i wyskrobała małe okienko w kokonie.
- Ach, jak pięknie pachną kwiaty, gąsienica wychyliła się nieco – nikt mnie tu wśród listków nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza – pomyślała.
Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i... wypadła ze swojej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię uniosła się do góry.
I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę – co za wstyd – pomyślała – że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie więcej nie zobaczy i słowa nie dotrzymałam.
Hańba! - Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:
- Ach, jaki piękny!
- Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica – zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak a jutro zupełnie inaczej. Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropli rosy.
- Cóż to takiego? W lusterku ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami.
Wygięła grzbiet. Na grzbiecie są dwa piękne, kolorowe skrzydła!
- Patrzcie, patrzcie stał się cud – jestem motylem!
I kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.

 

 

- „Motyle” –  samodzielne  rysowanie kredkami motylków

 

 

- Proponujemy wyciąć dzieciom dużego motyla z kartki bloku rysunkowego i zaproponować  ozdabianie takiej sylwety pociętymi wcześniej kawałkami papierów kolorowych lub kolorowych gazet. Można też zrobić z dzieckiem  wydzierankę , ( przynieście swoje prace do przedszkola jak już będzie to możliwe).

 

 

- Nauczcie się piosenki pt. „W zieleni łąka majowa”

https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

 

Biedronka

 

- Można również porozmawiać o biedronce  opisać jej  wygląd  i zwrócić uwagę  na jej znaczenie w przyrodzie.

 

-Narysujcie z dziećmi biedronkę korzystając z Internetu i linku „Rysowane wierszyki”-  rysowanie biedronki:

 

https://www.youtube.com/watch?v=bTypDkh-nEc

 

 

-Posłuchajcie piosenki pt.  „Rosną sobie kwiatki na łące”

 

https://www.youtube.com/watch?v=9L4RS3kS9qc

 

ŻYCZYMY MIEŁEJ  ZABAWY.

 

Pomykała Małgorzata     (goska410@onet.eu)

Czyszek Elżbieta               (ela_janus@wp.pl)

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 27.04.2020 - 30.04.2020

 

"Kto Ty jesteś, Polak mały"

Drogi Rodzicu w tym tygodniu proponujemy zabawy i zadania kształtujące poczucie przynależności narodowej. Proponujemy, aby wspólnie z dzieckiem obejrzeć mapę Polski. Odnaleźć kilka dużych miast (Kraków, Warszawa, Gdańsk) śledzić palcem po mapie Wisłę (pokazać gdzie ma początek, dokąd płynie).

Po zabawie z mapą proponujemy opowiadanie:

Trzej bracia  ( opowiadania o trzech braciach, inspirowanego legendą „O Lechu, Czechu i Rusie” (I. Walaszek, [w:] „Książki dla małych i dużych LEGENDY POLSKI cz. 1”, Wydawnictwo WILGA SA, Warszawa 2011).

Wiele lat temu w pięknej krainie na wzgórzu żyło trzech braci: Lech, Rus i Czech. Pewnego razu zauważyli, że żyje im się trudniej niż zwykle… – Jest coraz ciaśniej… – westchnął Lech. – Brakuje już ryb w rzekach i zwierząt w puszczy coraz mniej… – powiedział Czech. – Dzisiaj z drzewa spadło ostatnie jabłko… – zauważył Rus. – Musimy znaleźć sobie inne miejsce do życia – oznajmili bracia. Zabrali cały swój lud i wyruszyli w długą drogę. Szli i szli, wiele dni i wiele nocy, ale niestety nie udało im się znaleźć miejsca, w którym mogliby się osiedlić  z całym ludem. – Musimy się rozdzielić – stwierdził w końcu Lech. – Każdy z nas niech zabierze ze sobą część ludzi i znajdzie miejsce, gdzie będzie mógł żyć szczęśliwie przez wiele lat. Tak też zrobili. Pierwszy odłączył się Rus. Pożegnał się z braćmi i poszedł szukać miejsca, gdzie przed wrogiem jego lud będą chronić góry i gdzie w lasach nie zabraknie ani jagód, ani dzikiej zwierzyny. Lech i Czech szli dalej. W końcu Czech zobaczył gęste lasy i szeroką rzekę. – Tak! – krzyknął. – Oto miejsce, w którym ja i mój lud będziemy szczęśliwi. Zostaniemy tutaj, bracie! Żegnaj! I tak Lech został sam ze swoim ludem. Zbliżał się już wieczór, a Lech ciągle nie umiał się zdecydować, gdzie osiąść na stałe. Nagle jego oczom ukazał się wspaniały ptak siedzący w gnieździe na wielkim dębie. Był to orzeł, który dumnie spoglądał w dal. – Tu zostaniemy! – postanowił Lech. – Miejsce, gdzie mieszka taki ptak, musi być wspaniałe! Naszym znakiem odtąd niech będzie biały orzeł na czerwonym tle, a wokół dębu, na którym siedzi ptak, zbudujemy miasto i nazwiemy je Gniezno. I w taki oto sposób powstała pierwsza stolica Polski.

2. Rozmowa inspirowana treścią legendy:

 Rodzic zadaje pytania:

  • O czym opowiada ta legenda?
  •  Czego szukali trzej bracia?
  • W tej legendzie była mowa o naszym godle państwowym –  jak wygląda godło Polski?
  • Co jeszcze jest naszym symbolem narodowym, oprócz godła?
  • Jak wygląda flaga Polski?

 

 

 

 

3. Praca plastyczna : Proszę, aby każdy z Was wspólnie z Rodzicami wykonał flagę Polski lub kotylion. Zachęcam do doskonalenia umiejętności posługiwania się nożyczkami  Na Wasze prace czekamy z niecierpliwością. Możecie również przysłać nam zdjęcia podczas waszych zabaw w domu. Będzie nam bardzo miło :)

4. Wiersz "Barwy ojczyste" Cz. Janczarskiego

(Spróbujcie nauczyć się tego wiersza na pamięć)

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

 

Czerwień - to miłość,

biel - serce czyste...

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

 

5. Ruch to zdrowie : proponujemy Wam, zabawyz "Kołem fortuny"

https://wordwall.net/pl/resource/946502/lekcja-wf

6. Zabawy Matematyczne - Drodzy Rodzice w tym tygodniu proponujemy  kilka zabaw, które pomogą dzieciom w organizacji przestrzeni i czasu. Dzięki zabawom          w rytmy dzieci z łatwością przyswajają tematy związane z określaniem pór roku, miesięcy, dni tygodnia, określaniem pór dnia (rano, południe, wieczór, noc) stosowaniem określeń wczoraj, dzisiaj, jutro itd. Zachęcam do wspólnych zabaw.

UKŁADANKOWE RYTMY

Poproś dziecko, by ułożyło rytmzgodnie z prostą zasadą: klocek - miś, klocek - miś.... Potem wariant trudniejszy, trzyelementowy: klocek - miś - piłka, klocek - miś - piłka...

W tej zabawie stopniujemy trudność i dostosowujemy ją do możliwości dziecka.

KOLOROWE RYTMY Z PATYCZKÓW

Wykorzystaj kolorowe patyczki tzw. liczmany. Nie kosztują dużo, są kolorowe i można je wykorzystywać do różnych zabaw. Z kolorowych patyczków możesz na początku budować z dzieckiem proste rytmy:

  • żółty patyczek - zielony patyczek....itd (pamiętaj że ogranicza Cię tylko wyobraźnia)
  • X - z dwóch zielonych patyczków, X - z dwóch niebieskich patyczków, X - z dwóch żółtych patyczków....
  • kwadrat z zielonych patyczków, trójkąt z żółtych patyczków, prostokąt                         z brązowych patyczków itd....

PRZEKŁADANIE RYTMÓW

Rytmy można narysować, ułożyć z drobnych elementów, to już za wami.Teraz czas na "przekładanie" rytmów na dźwięki, ruchy, gesty. Pamiętaj że to wspólnie ustalacie  z jakich elementów składa się Wasza rytmiczna układanka, decydujcie również o jej długości np klocek to klaśnięcie, miś to podskok, piłka to tupnięcie.

  • klocek - miś (klaśnij - tupnij) im dłuższy układ tym więcej klaskania i tupania.

RYSUJEMY RYTMY

Warto też spróbować odwrotnie, niech dziecko narysuje rytm. Ustalcie tylko jakie znaki przyporządkujecie danej czynności np( klaśnięcie to zielona kropka, tupnięcie - niebieska kropka, machanie - żółta kropka itd)

CZY RYTMY SĄ NA ULICY?

Podczas spacerów poszukajcie rytmów, które się ukrywają w najbliższym otoczeniu. może znajdziecie je na kwiatowych rabatach w parku?

RYTM DLA SPIESZĄCYCH SIĘ

Jeśli się gdzieś spieszysz, umów się z dzieckiem że teraz pobawicie się w rytmiczne chodzenie. odliczanie wspólnie do trzech i maszerujcie w rytm.

PORZĄDKUJEMY ZABAWKI

Zaproponuj dziecku, aby zabawki w swoim pokoju poukładało rytmicznie np:  miś - lalka - samochodzik.....

FLAGI ŚWIATA

niemal każde dziecko przechodzi okres fascynacji flagami państw świata. To świetna okazja, by wyszukiwać z dzieckiem rytmy na flagach Grecji, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych itd.

 

CZYTAMY MIESIĄCE Z PIĄSTEK

To stary sposób na to, aby szybko sprawdzić, ile dni ma każdy miesiąc. Poproś, aby dziecko zacisnęło dłonie w pięści. Liczenie zaczynamy od kostki małego palca lewej ręki. Jeżeli dany miesiąc wypada na kostce, to  znaczy, że ma  31 dni, jeśli na dołku między kostkami - to ma 30 dni. (uwaga na luty).

DZIEŃ I NOC

To także rytm. Porozmawiaj o tym z dzieckiem a potem poproś, by wykonało rysunek dnia      i nocy - oczywiście rytmiczny. podpowiedz dziecku, że dzień kojarzy się z żółtym kolorem,     a noc z granatowym. Teraz rodzic naszkicuje koło na kartce papieru, a potem dziecko paluszkiem umoczonym w farbie odbija wokół koła kolejno paluszkowe stempelki: żółty - dzień, granatowy - noc, żółty - dzień, granatowy - noc.....

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY :)

Czyszek Elżbieta  (ela_janus@wp.pl)

Pomykała Małgorzata  (goska410@onet.eu)

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 20.04.2020 - 24.04.2020

 

 

TEMAT: DBAMY O NASZE ZDROWIE

 

 

Proponujemy aby państwo porozmawiali z dziećmi na temat zdrowia zwłaszcza teraz w dobie ogólnoświatowej pandemii   jest to temat na czasie.

 

-Posłuchajcie i nauczcie dzieci piosenki pt.”Przegoń wirusa”

 

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

 

Drodzy rodzice spróbujcie własnymi słowami wytłumaczyć dzieciom  co trzeba robić aby być zdrowym , zachęcamy do wywołania dyskusji z dziećmi na ten temat ,pobudzajcie je do wypowiedzi i wzbogacajcie ich wiedzę własnymi doświadczeniami oraz  literaturą można też wykorzystać bajkę  pt: „Kubuś -witaminka”

 

https://www.youtube.com/watch?v=oQSUMQRqOeg

 

 

Zwróćcie  uwagę na:

 

 

  • odpowiednie odżywianie dzieci , pokarzcie dzieciom piramidę zdrowego żywienia ( znajdziecie ją w Internecie) dzieci już cos wiedza na ten temat ,ale warto go utrwalać
  •  higieniczny tryb życia : mycie zębów , mycie rąk po powrocie do domu i  przed jedzeniem, dbanie o higienę całego ciała , dbanie o czyste i schludne ubranie
  • ruch na świeżym powietrzu

 

 

 

-Rozmowa z dziećmi na temat zdrowego odżywiania , zwrócenie uwagi na spożywanie nabiału , picie mleka oraz na zjadanie warzyw i owoców gdyż zawierają one witaminki ,oglądanie ilustracji przedstawiających zdrową żywność .

 

 

 

-Nauka piosenki pt. „Witaminki”                                                                     

 

https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ

 

 

- Zapoznanie dzieci z treścią wiersza pt. „Witaminki”

 

Usiądź misiu przy stoliczku

Zobacz, co jest w tym koszyczku

Ananasek ma czuprynkę                         

A cytrynka kwaśną minkę

Mandarynka się uśmiecha

 

Dzisiaj jemy witaminki

Chociaż kuszą nas landrynki

Kalafiorek, kalarepkę

I fasolkę i marchewkę

I buraczki spróbujemy

Co jest zdrowe przecież wiemy.

 

Usiadł misiu przy stoliczku

Nie grymasi dzisiaj wcale

Zjada grzecznie wszystkie dania

Które dziś zrobiła Hania

Wie, co dobre jest i zdrowe                      

Żeby rosnąć, nie chorować.

 

Soczki, zupki i surówki                                                                             

Wiodą dzisiaj prym na stole

Wszystko zjemy, co jest zdrowe

Gotowane i surowe

Potem troszkę się zdrzemniemy

Bo, gdy śpimy, to rośniemy

 

-Rozmowa na temat treści wiersza

 

  • Co znajdowało się w koszyczku misia?
  • Jakie owoce znajdowały się w koszyku?
  • Czy te owoce rosną w naszym kraju?
  • Jakie warzywa znajdowały się w koszyku?
  • Czy miś zjadł owoce i warzywa?
  • Co jest również ważne, aby zachować zdrowie?

 

- „Sałatka owocowa”- proponujemy zrobić wraz z dzieckiem sałatkę owocową z owoców które mamy w domu …SMACZNEGO.

 

-Praca plastyczna „Pomagamy misiowi zaplanować zdrowy posiłek”

 

Do tej pracy można wykorzystać papierowe talerzyki lub narysować na kartce koło i wyciąć je –niech dzieci same próbują wycinać koło.

Zadanie polega na narysowaniu na nim tego, co służy zdrowiu.

 

 

-„Owoce”– praca plastyczna , malowanie farbami plakatowymi na dużych kartkach

 

 

-Zachęcamy przybliżyć dzieciom zasady dbania o zęby poprzez pokaz odpowiedniego mycia zębów i doskonalenie techniki mycia zębów  ,przez wyrabianie nawyków częstego mycia zębów po dyskusje :

 

  • Co należy robić żeby zęby były zdrowe?
  • Co jeść , a czego nie jeść?
  • Jak dbać o zęby?

 

-Oglądanie przyborów do mycia zębów, opisywanie ich wyglądu własnymi słowami , mycie zębów

 

-„Mój kubeczek i szczoteczka”- praca plastyczna -wydzieranka z papieru kolorowego lub gazet , naklejanie i ozdabianie sylwety kubka

 

 

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY

 

Pomykała Małgorzata  (goska410@onet.eu)

Czyszek Elżbieta  (ela_janus@wp.pl)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Propozycje zajęć 14.04.2020 - 17.04.2020

Kochane BIEDRONECZKI

W tym tygodniu proponujemy wam temat "Kto wita wiosnę"

„Witaj panie bocianie”

1. Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie ,,Powrót bociana” A. Widzowskiej

 

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek.

– Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec.

– Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

-Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek.

– Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle

– Kle, kle, kle powtórzył Olek.

2. Pytania do tekstu:

– Dokąd pojechał Olek?

– Gdzie swoje gniazdo miał bocian?

– W jaki sposób na świat przychodzą bociany?

– Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

– Zapamiętałeś/aś nazwę innego ptaszka, który wraca wiosną do polski?

– Jakie oznaki wiosny widzisz na obrazku?

3. Wspólna zabawa przy piosence "Kle, kle boćku kle, kle

https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM

4.Jakie ptaki wracają z ciepłych krajów? - praca z obrazkiem (poznanie nazw ptaków wracających do   Polski, opisanie wyglądu, liczenie)

 

 

 

 

 

 

5. „Dzięcioł” – wiersz W. Rudzińskiego.

Dzięcioł w drzewo stuka

stuk, stuk, stuk.

I korników szuka

puk, puk, puk.

Patrzy, które drzewo chore

i zagląda mu pod korę.

Stuku puku, stuku puku.

dzięcioł to korników wróg.

Zjawił się na skrzydłach doktor

zrobił w korze mały otwór.

Wiem już co tam panią boli

W korze się zagnieździł kornik

Stuku puku, stuku puk.

6. Pytania do wiersza"

-  kim jest dzięcioł dla drzew?

-  dlaczego jest nazwany lekarzem drzew?

- jak nazywają się szkodniki drzew?

5.„Ptaki wokół nas” – mamo, tato posłuchaj ze mną jak śpiewają ptaki.

https://www.glosy-ptakow.pl/

 

7. Zagadki o ptakach:

1.Po pniach drzew on skacze.

Puka dziobem w korę.

Pewnie gdy są chore,

jest tych drzew doktorem. (dzięcioł)

 

2. Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach.

Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka (bocian)

 

3. Czarno-biały ptaszek lubi domy nasze.

Przy oknie, na ścianie muruje mieszkanie

z gliny, z własnej śliny, bez młotka i kielni,

jak ten murarz dzielny.(jaskółka)

4. On ma tę naturę, że wzlatując w górę,

śpiewa chwałę polom nad rolnika rolą.(skowronek)

 

 

8.Praca plastyczna "Bocian" Drogi Rodzicu wspólnie z dzieckiem wykonajcie w domu bociana (technika dowolna: (malowanie farbami, kolorowanie kredkami, wydzieranka, origami lub bocian  z materiałów dostępnych w domu)

Wszystkie prace przyniesiecie do przedszkola. Można też wysyłać zdjęcia gotowych prac na nasze e- maile .

9. Terapia ręki: zabawa mająca na celu koordynację wzrokowo-ruchową (Metoda Marii Montessori)

 

 

8. Propozycje zabaw MATEMATYCZNYCH

 

Drodzy rodzice zachęcamy do różnych zabaw mających na celu doskonalenie umiejętności liczenia, segregowania, tworzenia zbiorów, porównywania itp. Proponowane zabawy na ten tydzień to:

 

1. Zabawa w kodowanie (utrwalanie orientacji w przestrzeni : na 1 krześle usiądź jak miś, na 2 stań za krzesłem , na 3 wejdź  pod krzesło, na 4 stań z boku) jeśli dzieci znają określenia: prawa,  lewa strona można utrudnić zadanie. Zabawę można wykonać wykorzystując tylko 1 krzesło.

2. Połóż we właściwym miejscu (wg instrukcji )


 

3. Wspólne budowanie (Wg instrukcji)


KOCHANI życzymy miłej zabawy. Elżbieta Czyszek, Małgorzata Pomykała

Pomykała Małgorzata  (goska410@onet.eu)

Czyszek Elżbieta  (ela_janus@wp.pl)

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 06.04.2020 - 10.04.2020

 

Drodzy Rodzice kontynuując nasza  pracę przesyłamy propozycje zabaw i zajęć z dzieckiem na tydzień poprzedzający Święta wielkanocne .

 

WIELKANOCNE ZWYCZAJE

 

                                                     

 

 

Rozmowy z dziećmi na temat tradycji Świąt Wielkanocnych 

 

Wszystkie symbole wielkanocne mają związek z nadzieją i symbolizują nowe życie: jajka, gałązki drzew, malutkie kurczaki, baranek.

 

  •  Co robi się w czasie gdy zbliża się Wielkanoc?… (pisanki, kraszanki,
     kurczaki, kartki świąteczne, palmy Wielkanocne, przygotowuje się koszyczek wielkanocny).
  • proponujemy  przygotować wspólnie z dzieckiem koszyczek i zachęcać do    wypowiedzi. Co znajduje się w wielkanocnym koszyku ?

 

 

Zachęcamy do wykonania prac plastycznych związanych z Wielkanocą np.

  • „Świąteczny koszyczek” dzieci malują koszyczek farbami ( można dzieciom narysować lub zachęcić by zrobiły to same), następnie naklejają gotowe elementy związane z Wielkanocą , wycięte z gazet , opakowań lub  narysowane i wycięte itp.

 

  • „Wielkanocne pisanki” – ozdabianie elementami dekoracyjnymi papierowych sylwet pisanek ( proponujemy większe rozmiary)  w dowolny sposób , kredkami , pisakami, farbami ,plasteliną , kuleczkami z kolorowej bibuły, papierem kolorowym  itp.

Możemy także składaćsylwetę pisanki z „3”części lub więcej i naklejać na kartkę lub bawić się wielokrotnie.

 

  • „Kurczątka” – można wykonać dowolnie wg własnej wyobraźni : z waty , papieru itp. lub narysować

 

  • „Świąteczne kartki” pracę tę można wykonać również  w dowolny sposób ; naklejając wycięte elementy, rysując,   itp.

 

  • Kolorujemy obrazki o tematyce świątecznej( można wydrukować lub kolorować online) .

 

 

Uczymy się piosenki pt. „Pisanki”

 

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

 

   Rozwiązujemy wielkanocne zagadki 

1. Malowane, kraszone, ozdabiają święcone? (pisanki)
2. Jak się nazywa skorupka od jajek co na Wielkanoc się przydaje?
(wydmuszka)
3. Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare. Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec ?( bazie)
4. Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu? (koszyk)
5. Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą?(kurczątka)
6. Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne kolorowe, zrobione z żywych gałązek wierzby, bazi, bukszpanu, lub sztucznych kwiatów? (palma)
 

Słuchamy opowiadania  „Bajeczka wielkanocna”  A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Rozmawiamy na temat bajeczki zadając dzieciom pytania dotyczące treści:

-Kogo budziło słoneczko?

-Po co to robiło? Itp.

  • Proponujemy z dziećmi posiać rzeżuchę w pojemnikach wypełnionych watą , podlewać i obserwować a następnie wykorzystać do ozdoby wielkanocnego stołu itp.
  • Zabawa „Szukamy pisanek” (typu ciepło-  zimno) też umili wszystkim pobyt w domu.

 

 

 ŻYCZYMY ZDROWYCH WESOŁYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH !

Pomykała Małgorzata  (goska410@onet.eu)

Czyszek Elżbieta  (ela_janus@wp.pl)