PSYCHOLOG
Szanowny Rodzicu, Wychowawco, Nauczycielu !
Jeżeli w tych trudnych czasach znajdziesz chwilę, a pragniesz dowiedzieć się więcej o częstych problemach i trudnościach rozwojowych wieku przedszkolnego przeczytaj proponowaną pozycję książkową ,,Przedszkolak”, jest to praca zbiorowa, pod redakcją Wandy Papugowej, psychologa, ówczesnego dyrektora naszej placówki. Autorami są pracownicy Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym w Krakowie, praktykujący psychologowie, pedagodzy, logopedzi, terapeuci. Książka, ma charakter poradnika, artykuły są krótkie i rzeczowe, napisane przystępnym językiem. Obejmują one istotne problemy dotyczące wychowania, roli rodzica w tym procesie, dostarczają wiedzy o komunikacji z dzieckiem, możliwości pomocy mediacyjnej rodzinie. Pełnią funkcję edukacyjną i mogą inspirować do podejmowania działań przygotowujących dziecko do podjęcia nauki w szkole, współpracy z nauczycielami. Wnoszą informacje dotyczące adaptacji dziecka do przedszkola i wreszcie cenne uwagi o istotnych trudnościach rozwojowych, zachowaniach agresywnych, onaniźmie dziecięcym, zaburzeniach płynności mowy (jąkanie), problemach dotyczących odmowy jedzenia przez dzieci. Informują o symptomach przemocy wobec dziecka. Znajdziecie tam Państwo przykłady ćwiczeń wspierających i wspomagających prawidłowy rozwój mowy i przygotowujących do nauki w szkole.
Zachęcam...
Marta Kosiecka -Nowak psycholog SPPP
Wydawca
CEBP 24.12 Sp. z o.o.
Ul. Kwiatowa 3
30-437 Kraków
bliżej przedszkola
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA DLA DZIECI DO PRACY W DOMU
Potrzebujesz wsparcia? Zadzwoń do poradni!
Szkoły i przedszkola w całej Polsce pozostają zamknięte od niemal miesiąca, a czas domowej izolacji i brak kontaktu z rówieśnikami wpływa niekorzystnie na kondycję psychiczną wielu uczniów. Wsparcia oczekują także niektórzy rodzice, dla których sytuacja związana z zapewnieniem dzieciom odpowiedniej opieki jest ogromnym wyzwaniem. Mogą oni skorzystać z różnego rodzaju telefonów wsparcia i bezpłatnych infolinii, w tym także tych proponowanych przez krakowskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
W całej Polsce działają telefoniczne centra wsparcia oraz telefony zaufania i infolinie dla osób w kryzysie emocjonalnym, w tym działające specjalnie z myślą o uczniach, rodzicach, nauczycielach i wychowawcach. Numery kontaktowe są dostępne m.in. na stronach internetowych kampanii społecznych Forum Przeciw Depresji oraz Twarze Depresji.
Ofertę instytucji funkcjonujących w całej Polsce uzupełniają krakowskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które z myślą o mieszkańcach Krakowa uruchomiły bezpłatne telefony wsparcia dla osób potrzebujących rozmowy.
- W Krakowie działa osiem poradni psychologiczno-pedagogicznych, które na co dzień udzielają wsparcia rodzicom i uczniom w zakresie ich edukacji oraz wychowania. W związku z pandemią wirusa SARS-CoV-2 wiele osób nie radzi sobie z aktualną sytuacją, dlatego specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych udzielają wsparcia telefonicznie. Każda osoba, która potrzebuje rozmowy i pomocy kogoś z zewnątrz, może skorzystać z tych telefonów wsparcia, które są dostępne dla mieszkańców także w godzinach wieczornych – mówi Ewa Całus, Dyrektorka Wydziału Edukacji i zachęca do kontaktu z poradniami oraz przekazywania informacji o takiej możliwości osobom, które potrzebują pomocy specjalistów.
Co zrobić, aby otrzymać wsparcie specjalisty z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Wystarczy skontaktować się z placówką telefonicznie, w niektórych przypadkach można to zrobić także poprzez Skype’a, a nawet za pośrednictwem dostępnego on-line czatu. Pracujący w nich specjaliści pozostają do dyspozycji rodziców i uczniów od poniedziałku do piątku, także w godzinach wieczornych.
Jak dodaje Małgorzata Niewodowska, dyrektorka Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie, ostatni czas jest trudny nie tylko dla uczniów, ale także dla rodziców i opiekunów: - Okres zamknięcia szkół to ogromne wyzwanie dla rodziców, którzy pracują jeszcze bardziej ciężko niż dotychczas. Oprócz codziennych obowiązków i spraw zawodowych zapewniają też opiekę i wspomagają swoje dzieci w nauce. To dla wielu z nich nowa sytuacja, gdyż z dnia na dzień musieli stać się ekspertami od matematyki, zajęć plastycznych czy wychowania fizycznego. Jak wszyscy, mają też dodatkowe zmartwienia – obawiają się o zdrowie swoich bliskich, a także o pracę – mówi Małgorzata Niewodowska i oprócz kontaktu telefonicznego, zachęca także do zapoznania się z kilkoma poradami przygotowanymi dla osób pozostającymi w domach.
Kilka porad na czas pozostania w domach:
- Dbajmy o swoje samopoczucie – każdy z nas ma indywidualne zasoby i możliwości niesienia pomocy. Jeśli je przekroczymy, sami będziemy czuć bezradność.
- Dajmy sobie pomagać – czasami, gdy pomoc niesie nam obca osoba, jest nam łatwiej. Jeśli potrzebujemy tej pomocy, dajmy sobie pomóc.
- Jasno się komunikujmy – zwracajmy uwagę na to, jaki ktoś jest i jakiego go znamy. Nie bierzmy pod uwagę w pierwszej kolejności tego, w jaki sposób się zachowuje.
- Pamiętajmy, że każdy z nas ma indywidualne sposoby reakcji na stres – jedni łatwo wówczas wpadają w gniew, inni zamykają się w skorupce ślimaka. Taka wiedza pomaga nam zrozumieć bliskich, zamiast ich oceniać.
- Dbajmy o zwyczajowe zachowania – zamiast upominać dzieci i od nich wymagać, spędźmy z nimi miło czas – upieczmy wspólnie ciasto, poukładajmy klocki, obejrzyjmy wspólnie ulubiony film.
- Najważniejsze – kiedyś ten trudny czas minie, a dzięki niemu możemy stać się bogatsi o nowe myślenie i rozwiązania.
Wykorzystywane ćwiczenia stymulacji rozwoju psychofizycznego dziecka wchodzące w skład programu-opracowanego przez psychologa Martę Kosiecką - Nowak-psycholog SPPP nauczyciela Bożenę Zaborowską-Samorządowe Przedszkole nr 115.
1. Ćwiczenia rozwijające sprawności manualne
- Ćwiczenia rozmachowe rozluźniające napięcia mięśni ramion i przedramienia
- zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (kartony, gazety, arkusze szarego papieru) dużym pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół,
- zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem,
- pogrubianie konturów dużych form geometrycznych dużych rysunków,
- malowanie dużych form kulistych, płynnym, ciągłym ruchem,
- malowanie dużych szlaczków.
- Ćwiczenia manualne czyli usprawniające małe ruchy: dłoni, nadgarstka i palców:
- montowanie konstrukcji z gotowych elementów (klocków, krążków itp.),
- układanki płaskie, klockowe, wtyczkowe z zachowaniem stopniowania trudności: na wzorze, według wzoru, bez wzoru,
- modelowanie z wykorzystaniem plasteliny lub modeliny: ugniatanie, robienie kulek, wałków, obwodzenie wałkami wzorów geometrycznych i innych figur, wypełnianie różnych powierzchni (domek, koło), tworzenie ornamentów i szlaczków (wg wzoru i z pamięci),
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach,
- wydzieranki i wypełnianie konturów figur geometrycznych, rysunków i cyfr,
- wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności: cięcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków,
- wycinanki-naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,
- łamanki papierowe (łódeczki, samoloty itp.),
- stemplowanie (stempelki konturowe zwierząt, kwiatów itp.).
- Ćwiczenia graficzne usprawniające drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu:
- pogrubianie konturów figur geometrycznych, szlaczków, konturów obrazków,
- rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym,
- rysowanie za pomocą szablonów (zewnętrznych i wewnętrznych) figur geometrycznych i prostych przedmiotów,
- kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
- zamalowywanie kredkami małych przestrzeni (obrazków z książeczek do malowania konturów, stempelków ),
- rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze: po wzorze, po kropkach, kończenie rozpoczętego wzoru i samodzielne kontynuowanie wzoru,
- rysunki dowolne markerami, kredkami świecowymi, kredkami ołówkowymi.
2. Ćwiczenia funkcji słuchowej:
1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej, koncentracja na bodźcu słuchowym, różnicowanie dźwięków, pamięć słuchowa:
- rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne oraz lokalizacja (skąd dźwięk dochodzi),
- ćwiczenia rytmiczne, usprawniające koncentrację na bodźcach słuchowych,
- odtwarzanie z klocków układów rytmicznych przez dziecko, które nauczyciel wystukuje (ważne jest zachowanie odpowiedniej ilości elementów oraz odstępów między nimi),
- odtwarzanie za nauczycielem określonego układu rytmicznego,
- wychwytywanie określonego dźwięku spośród wielu słyszanych, np. rozmaitych grzechotek , instrumentów, śpiewu ptaków, itp.),
- dobieranie rymujących się nazw obrazków zróżnicowanych dźwiękowo,
- opowiadanie treści obrazków, słyszanych opowiadań, przeprowadzenie rozmów sytuacyjnych,
- ćwiczenia pamięci słuchowej-bezpośredniej, powtarzanie różnych ciągów słownych, różnicowanie w nich wyrazów podobnie brzmiących,
- przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski,
- tworzenie sylaby dwuliterowej otwartej i zamkniętej ( b+a, p+a, g+a, itp.)
- usprawnianie czytania sylab i całych wyrazów dwusylabowych, czytanie ze śpiewem,
- analiza dźwiękowa wyrazów trzygłoskowych: wysłuchiwanie głosek w trzech pozycjach.
- gry i zabawy słuchowe.
3. Ćwiczenia orientacji przestrzennej.
- Nauka pojęcia: prawy, lewy,
- Wykonywanie poleceń: prawo, lewo,
- Nauka ruchów wykonywanych prawą i lewą stroną ciała,
- Nauka schematu ciała,
- Rozróżnianie pojęć: góra-dół, prawy górny- lewy dolny itp.
- Nauka orientacji w przestrzeni (połóż „nad”, „pod” itp.)
4. Ćwiczenia udoskonalające funkcje językowe:
- opowiadanie obrazka,
- nadawanie tytułu obrazkowi lub historyjce,
- opowiadanie historyjki obrazkowej wcześniej samodzielnie ułożonej,
- próby swobodnej rozmowy z dzieckiem na dowolny temat,
- zachęcanie do relacjonowania swoich przeżyć.
5. Doskonalenie umiejętności graficznej:
- zamalowywanie obrazka,
- uzupełnianie obrazka,
- rysowanie szlaczków dowolnych i literopodobnych,
- kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych,
- kreślenie ręką dużych liter w powietrzu, na piasku,
- wodzenie po wzorze,
- pisanie (malowanie) liter farbą na dużych arkuszach papieru,
- ułożenie kształtów liter z kolorowego drutu, ulepienie z plasteliny,
- dobieranie par liter małych i wielkich, drukowanych i pisanych.
Zalecenia do pracy z dziećmi nadpobudliwymi.
- stawianie zadań niezbyt odległych w czasie
- podział prac na małe odcinki – pojedyncze polecenia („teraz to ...”)
- nie należy dawać kilku poleceń równocześnie
- niezbędna jest kontrola działań
- przerwy w pracy, np. gimnastyka
- stosowanie powtórzeń (z uwagi na trudności w koncentracji uwagi)
- praca w małych grupach
- eliminowanie zbędnych bodźców (np. porządek wokół, na stole najniezbędniejsze rzeczy)
- stały rozkład dnia
- stałe miejsce pracy
- przy odpowiedziach – naprowadzanie na określony temat, skłanianie do finalizowania rozpoczętych działań
- spokojne, równe, konsekwentne traktowanie
- zapewnianie zaspokojenia potrzeby ruchliwości (rytmika, zajęcia sportowe, taneczne, itp. – zorganizowane, ukierunkowane)
- nie można zakazywać lub drastycznie ograniczać aktywności dziecka
- zachęta do pracy, częsta pochwała
- drobne prace na rzecz grupy (żeby dziecko miało wypełniony czas, aby się nie nudziło)
- niezbędny jest wypoczynek w czasie dnia
- eliminowanie sytuacji trudnych, podniecających – zwłaszcza pod koniec dnia
- zmienność zadań: spokojne – z elementami ruchu - - rozluźniające
- zachęcać i przeprowadzać ćw., które wymagają skupienia, koncentracji (np. zabawa w słowa, układanki, ćw. graficzne, ćw. z plasteliną, modeliną, etc.)
- zajęcia grupowe (w gronie dzieci) powinny odbywać się pod kontrolą (w celu wyeliminowania chaosu niekontrolowanych, nieskoordynowanych działań (ze względu na bezpieczeństwo dzieci, unikanie konfliktów)
- przy ćw. koncentrujących uwagę stopniowe wydłużanie czasu pracy (od 3 – 5 – 10 minut)
- w zabawie wprowadzanie elementów ruchu (przerywnik)
- troska o atrakcyjność zadań (zadanie powinno uwzględniać możliwość dziecka i jego zainteresowania)
- wydawanie pustych, krótkich poleceń ( nie rozkazów)
- w momencie pobudzenia dziecka, przy rozmowie ważne jest opanowanie własnych emocji
- nie należy „poddawać się”, ulegać emocjom dziecka (ważne jest by emocje dziecka, stan pobudzenia nie udzielały się dorosłym opiekunom)
- nie jest wskazane utrzymywanie dziecka w stanie napięcia emocjonalnego (np. groźba kary)
- wskazane jest aby w systemie wychowawczym przeważały nagrody, aby zauważać pozytywne zachowania, starania dziecka premiować je (pochwała słowna)
- eliminowanie zbyt długiego oglądania telewizji (gier komputerowych) – wskazana kontrola repertuaru (nie może być drastycznych scen, bajek, programów)
- niezbędna jest duża doza cierpliwości
- wskazane jest wdrażanie do codziennych drobnych obowiązków (niezbędna kontrola, wspieranie dziecka przy ich wykonywaniu).
1.M. Bogdanowicz: Leworęczność u dzieci. WSiP, Warszawa 1989.
- B. Sawa: Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP Warszawa 1987.
- K. Herda, J. Czajkowska: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne WSiP, Warszawa 1996.
A także ćwiczenia wg T. Gąskowskiej i Z. Stępkowskiej.
Opracowanie: Marta Kosiecka-Nowak
Psycholog SPPP