GR III ŻABKI
PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 22.06.2020 – 30.06.2020
Wakacje tuż tuż
23 czerwca Świeto Taty
Nie zapomnijcie złozyć życzeń tatusiom z okazji ich święta
Zdrowia, szczęścia powodzenia i marzen spełnienia
życzą panie z Tańczących Żabek
Dla taty
Naucz się wierszyka na pamięć
Dla tatusia dzięcioł stuka,
ryczy krowa, brzęczy mucha,
osioł skacze aż do nieba,
zawsze tatę kochać trzeba!
Życzenia dla taty
Aby uczcić święto Twoje,
biegnę dziś po kwiaty moje,
chcę za wszystko podziękować
i Cię, tato, wycałować.
Dziękuję Ci tato za serca pogodę,
a kiedy dorosnę to cię
nie zawiodę.
Posłuchaj piosenki i naucz się refrenu
,,Daj mi rękę tato”
https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs
Daj mi rękę tato.
Już na dworze ciemno
a ja się nie boję
bo ty idziesz ze mną.
Nawet z nocnych strachów
nic sobie nie robię
Strachy uciekają
gdy jestem przy tobie.
Ref.: Tato, tato,
jak to dobrze, że
jesteś zawsze blisko,
i że kochasz mnie.
Tato, tato,
nigdy nie smuć się
i pamiętaj przecież,
ja też kocham cię.
Codziennie jesteśmy
na długim spacerze
Już mnie nauczyłeś
jeździć na rowerze.
I wiem, że mnie jeszcze
nauczysz wszystkiego
co mądre i dobre.
I cieszę się z tego.
Ref.: Tato, tato…
O moich marzeniach
nie powiem nikomu
Chciałabym mieć tatę
przez cały dzień w domu.
Żeby ważne sprawy
na później zostawił
i żeby się głośno
śmiał i ze mną bawił.
Ref.: Tato, tato…
Wykonaj laurkę dla taty
Przygotuj kartkę A4 oraz kartki kolorowego papieru
Odrysuj kółeczka różnej wielkości - od guzików (na kolorowych kartkach)
Wytnij kółeczka oraz łodygi i listki
Ułoż kwiatki na kartce - przyklej
Ozdób według własnego pomysłu.
Piosenka dla taty – posłuchaj razem z tatą
https://www.youtube.com/watch?v=mt0sB30wsh8
Wakacje tuż tuż
Przygotuj zdjęcia ze swoich wycieczek z rodzicami (widokówki, zdjęcia z gazet - przewodników- góry, morze, jeziora, rzeki)
Wysłuchaj wiersza pt: ,,Co to jest krajobraz?”
To widok pól zbożem pokrytych
zielonych łąk dookoła.
To szczyty wysokie, skaliste
i gładkie tafle jeziora.
To morza wzburzone fale,
plaże piaszczyste, szerokie.
Pagórki pokryte lasami,
szumiące rzeki głębokie.
Odpowiedz na pytania
Co morzna zobaczyć nad morzem?
Jakie zwierzęta żyją w polskim morzu?
Jakie zwierzęta możemy spotkać w górach?
Obejrzyj zdjęcia zwierząt
https://www.e-horyzont.pl/blog/zwierzeta-w-gorach
Obejrzyj mapę Polski
Pokaż na mapie gdzie znajduje się morze i gdzie góry.
Narysuj na paskach papieru morze i góry.
Dla utrwalenia zaznacz na mapie morze i góry kładąc swoje rysunki w odpowiednim miejscu.
,,Zozi – ważne sprawy – Bezpieczne wakacje”.
Posłuchaj piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
Już idzie lato
idą wakacje
Będzie zabawa
będą atrakcje
Będzie wspaniale
będzie bajecznie
Kiedy wakacje
miną bezpiecznie
Moja mama
musi wiedzieć
gdy wychodzę
z domu
Mam w pamięci
zawsze do niej,
numer telefonu
Zanim wyjde
to przez okno
Sprawdzam stan pogody
I ubieram się
dla zdrowia
No i dla wygody
Już idzie lato
idą wakacje
Będzie zabawa
będą atrakcje
Będzie wspaniale
będzie bajecznie
Kiedy wakacje
miną bezpiecznie.
Znam zasady
bezpiecznego
ulic przechodzenia
Gdy mnie
nagle burza łapie
To szukam schronienia.
Choćby nie wiem
jakby był miły
z obcym nie pogadam
Dokąd idę i gdzie mieszkam
To nie jego sprawa
Już idzie lato
idą wakacje
Będzie zabawa
będą atrakcje
Będzie wspaniale
będzie bajecznie
Kiedy wakacje
miną bezpiecznie.
Na wycieczce
w samochodzie
muszę zapiąć pasy
A gdy słońce
mocno świeci
lubię głowę nakryć
Kiedy upał
jest ogromny
piję dla ochłody
Zły to pomysł
by na główkę
skakać dzieś
do wody.
Już idzie lato
idą wakacje
Będzie zabawa
będą atrakcje
Będzie wspaniale
będzie bajecznie
Kiedy wakacje
miną bezpiecznie.
Idzie lato
Idą wakacje
Idzie lato
Idą wakacje
Odpowiedz na pytania:
Wybierając się w góry:
O czym powinniśmy pamiętać?
Jak powinniśmy się ubrać?
Wypoczywając nad morzem
Jak powinniśmy się zachować w tak dużej grupie ludzi
Jak powinniśmy być ubrani?
Będąc na wycieczce w lesie
O czym powinniśmy pamiętać i czego nie wolno nam robić.
Co ze sobą należy zabrać?
Jesteśmy nad jeziorem
Czy możemy się sami bawić w wodzie
Jak powinniśmy być ubrani
Czego nie wolno nam robić
Obejrzyj film
Wakacje – zasady bezpiecznego wypoczynku nad morzem
https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y
,,Ja lubię lato”.
Posłuchaj piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=O68bc4KW-d0
Ja lubię lato - powiedział Grześ -
Ja lubię lato, bo ciepło jest
Ja lubię lato, bo lody jem
Ja lubię lato, bo długi dzień
Ja lubię lato, lubię lato - powiedział Grześ
Ja lubię lato, lubię lato, choć pada deszcz
Lato zbudziło się rano
Gorące, upalne, zaspane
Umyło buzię w strumieniu
Siadło pod drzewem w cieniu
Chciało jak dzieci się bawić
I biegać po lesie na trawie
Jeść lody z budki na rzeką
I z dziećmi pić słodkie mleko
Ja lubię lato - powiedział Grześ -
Ja lubię lato, bo ciepło jest
Ja lubię lato, bo lody jem
Ja lubię lato, bo długi dzień
Ja lubię lato, lubię lato - powiedział Grześ
Ja lubię lato, lubię lato, choć pada deszcz
Nagle zagrzmiało na niebie
Zerwała się burza z ulewą
Płakało lato na deszczu
Przemokło, miało dreszcze
Lało na dworze i lało
A lato przespało dzień cały
Zbudziło lato gorące
Upalne lipcowe słońce
Ja lubię lato - powiedział Grześ -
Ja lubię lato, bo ciepło jest
Ja lubię lato, bo lody jem
Ja lubię lato, bo długi dzień
Ja lubię lato, lubię lato - powiedział Grześ
Ja lubię lato, lubię lato, choć pada deszcz
Zabawa dydaktyczna - zasady odpowiedniego zachowania się podczas wakacji
Przygotuj jeden kartonik koloru czerwonego i jeden kartonik koloru zielonego
Odpowiedz na pytania
TAK - podnieś kartonik zielony
NIE – podnieś kartonik koloru czerwonego
Czy w czasie burzy można chować się pod drzewem?
Czy można bawić się bezpiecznie na placu zabaw?
Czy można wybiegać za piłką na jezdnię?
Czy w czasie wakacji możemy brać słodycze od osób, których nie znamy?
Czy w czasie wakacji, spaceru można oddalać się od rodziców?
Czy w czasie wakacji można rozmawiać z nieznajomymi?
Czy możemy poprosić o pomoc policjanta, kiedy się zgubimy?
Czy w lesie można palić ognisko?
Czy na wakacjach możemy się kąpać w miejscach do tego wyznaczonych? ( Jak są one oznaczone?)
Obejrzyj film
Bezpiecznie w górach
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
NIECH ŻYJA WAKACJE
Posłuchaj piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=JiccUKhdkWs
Niech żyją wakacje
Jezioro,łąka,las
I niebo i słońce
W pogodny letni czas.
Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje
Jezioro,,łaka, las
I niebo i słońce
W pogodny letni czas.
Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy się bawili
od samiutkiego ranka.
Niech żyją wakacje
Jezioro, łąka, las
I niebo i słońce
W pogodny letni czas.
Zasady ruchu drogowego dotyczących pieszych:
Odpowiedz na pytania:
W jakim miejscu przechodzimy przez ulicę w mieście?
Co robimy, gdy na jezdni nie ma pasów?
Którą stroną poruszamy się po drodze, gdy nie ma chodników?
Czy znacie ten znak (znak przejścia dla pieszych). Co on oznacza?
A czy znacie inne znaki drogowe? Rodzic pokaże ci podczas spaceru różne znaki drogowe a ty spróbuj nazwać ( ostrzegawcze- ostrzegają, zakazu- zabraniają, informujące- informują itd)
Zasady bezpieczeństwa na rowerze
https://www.youtube.com/watch?v=gSzVtcWBd_w
Mali artyści
„Wakacyjne życzenia”
Gdzie chciałbyś pojechać w wakacje z rodzicami?
Namaluj farbami plakatowymi swoje wakacyjne życzenia
Wakacyjny wypoczynek:
Przygotuj kartki kolorowego papieru lub kolorowe gazety, klej oraz kartkę A4
Wykonaj pracę wydzierankę.
Zabawy matematyczne dla dzieci – pomysły na naukę matematyki
https://www.youtube.com/watch?v=R7LdKzYSncw
Liczenie- dodawanie na palcach dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=PSIZdjKSuu8
UBU poznaje świat – nauka liczenia do 10
https://www.youtube.com/watch?v=rBrLtZuj8LM
Jesteśmy bezpieczni:
Przed wyjazdem na wakacje utrwal z rodzicami numery alarmowe, które możemy tylko użyć w sytuacji zagrożenia.
Obejrzyj filmiki
Wzywanie pomocy - straż pożarna
https://www.youtube.com/watch?v=fsCIZliVYYw
Pożar w lesie lub na łące 998
https://www.youtube.com/watch?v=j-MfAjQ2Jws
Pożar w domu lub szkole
https://www.youtube.com/watch?v=nSoLf3r93sE
Numery alarmowe
https://www.youtube.com/watch?v=kzMubL2dHAk
Karetka pogotowia
https://www.youtube.com/watch?v=kzMubL2dHAk
https://www.youtube.com/watch?v=vJFykFWgWsw
Halo, panie policjancie
https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc
Aktywny przedszkolak
Ćwiczenia do wykonania w domu razem z dzieckiem
https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA
Kilka pomysłów na zabawy podczas wakacyjnego wypoczynku
„Zabawy z mojego dzieciństwa” (tytuły książek podane poniżej)
Klasy , Guma, Gąski , Baba Jaga patrzy, Piłka parzy
Berek jest wybierany przy pomocy specjalnej wyliczanki:
„Berek dwa kije
Kto się nie schowa
ten kryje”
Inne warjanty berka:
Berek zaczarowany – dziecko dotknięte przez berka zostaje “zaczarowane”, staje z szeroko rozstawionymi nogami i może zostać “oczarowane” przez inne dziecko, które pod nim przejdzie. Gra kończy się, kiedy berek zaczaruje wszystkie osoby, albo gdy dzieciaki znudzą się tym lataniem w kółko.
Berek kucany – jeśli dziecko uciekające przed berkiem zdąży kucnąć, jest uratowane.
Berek drewniany – analogicznie uratowane jest to dziecko, które zdąży dotknąć czegoś drewnianego (drzewa, ławki, płotu itd.).
Baba Jaga patrzy
Baba Jaga stoi plecami do dzieci, a w tym czasie reszta grupy biegnie w jej kierunku. Na słowa:raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy!Dziecko będące Babą Jagą odwraca się, a dzieci zastygają w bezruchu. Jeśli ktoś się poruszy, wraca na start. Wygrywa dziecko, które najszybciej dotrze do stanowiska Baby Jagi.
Gąski gąski do domu
Z grupy dzieci wybieramy mamę, wilka i gąski. Po wyznaczeniu obszaru gry z jednej strony staje mama, z drugiej gąski, a wilk z boku. Gąski biegną do mamy, a wilk próbuje je złapać – gra kończy się gdy upoluje wszystkie. Zanim gąski rozpoczną swój bieg, prowadzą z mamą dialog
-Gąski gąski do domu
-Boimy się
-Czego?
-Wilka złego.......
Zabawa w chowanego – tej zabawy chyba nie należy przypominać, wszyscy ją znają .
Piłka parzy
Dzieci ustawiają się w kręgu, wokół osoby, która rzuca do nich piłkę. Gdy znienacka krzyknie “Piłka parzy!” nie wolno jej złapać. Jeśli dziecko z kręgu nie złapie piłki, zajmuje miejsce w środku. Jeśli nie wykaże się refleksem i złapie piłkę, odpada z gry.
Kolory
Uczestnicy stoją w kręgu i rzucają piłkę, wypowiadając nazwy kolorów. Gdy padnie kolor czarny, osoba łapiąca nie powinna złapać piłki. Są za to określone kary: gracz kolejno klęka na jedno kolano, dwa kolana, siada, a potem odpada (może się “odczarować”, kiedy złapie piłkę).
Proponowane zabawy znajdziecie państwo w ksiażkach
,,GRY I ZABAWY Z DAWNYCH LAT”
Katarzyna Piętka
Wydawnictwo Nasza Księgarnia
„BRULION ZABAW PODWÓRKOWYCH DLA KAŻDEGO”
Grupa Wydawnicza Foksal
GRA MEMORY „ZABAWY PODWÓRKOWE”
Kapitan Nauka, Wydawnictwo Edgard
Miłej zabawy.
Zyczymy Wam słonecznych i bezpiecznych wakacji.
Do zobaczenia po wakacjach w przedszkolu
P. Basia P. Bożena
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 15.06.2020 - 19.06.2020
Ogłoszenie dla Rodziców grupy III
Drodzy Rodzice prosimy o odbiór z przedszkola rzeczy dzieci : Teczek z pracami plastycznymi, książek oraz innych rzeczy typu pantofle , ręcznik , kubek itp.
Prosimy również o odbiór zdjęć i umieszczenie odliczonej kwoty w kopercie ( dotyczy rodziców , którzy zamawiali dodatkowe zdjęcia z balu)
Karol A 38 zł
Oliwia M 30zł
Natalia 8zł
Filip Pu 46zł
Dziękujemy i zapraszamy
Ziemia nasza planeta
Oglądnij film – Układ słoneczny dla dzieci - 123 Edukacja
( https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU )
Odpowiedz na pytanie – jak nazywa się nasza planeta , a jak inne planety . Powtórz głośno każdy wyraz a następnie podziel go na sylaby
Układ słoneczny U – kład sło – necz – ny
Merkury Mer – ku – ry
Ziemia Zie – mia
Mars Mars
Jowisz Jo – wisz
Saturn Sa – turn
Uran U – ran
Neptun Ne – ptun
Planety Pla – ne – ty
Oglądnij – W układzie słonecznym II Nutkosfera II Piosenki dla dzieci)
( https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI )
Posłuchaj uważnie piosenki i spróbuj zapamiętać jak najwięcej nazw planet
muzyka, głosy i tekst: CeZik
grafika: Adam Lapko
animacja: CeZik
głosy Wenus i Ziemii: Kasia Mercik
TEKST:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale
Merkury, to ja!
Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco
W nocy bardzo marznę, brrr
Mam na imię Wenus
Jestem druga w kolejności
U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
I bardzo jasno świecę się na niebie
Tu Ziemia! Witam serdecznie! Czuję się świetnie
Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie
Jestem trzecią planetą od Słońca
Moja atmosfera jest cudna
Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij ochłodzić
Hej tu Mars, planeta numer cztery
Bardzo się czerwienię, jestem cały zardzewiały
Mam najwyższe góry i od groma pyłu
A! Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale
Joł, joł, Jowisz, największy olbrzym gazowy
Piąty od Słońca, na pewno nie przeoczysz
Choć moja masa jest potężna niezwykle
To z wszystkich planet kręcę się najszybciej
Siemanko tutaj Saturn, też się składam z gazów
Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu
Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu
Jestem szósty od Słońca, w głowie to zakoduj
Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran
Na mnie jest najniższa temperatura
Słynę z bladego, błękitnego koloru
Jestem siódmą planetą i wiruję na boku
Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę
Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam Słońce
Tworzę huragany co powalą wszystko
Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale
Przygotuj materiały plastyczne i narysuj planetę Ziemię . Możesz wykonać plakat „Nasza planeta Ziemia”. Inspiracją niech będzie film : Jak narysować Ziemię – Szczęśliwa Ziemia z Mimi / Rysowanie i Kolorowanie dla dzieci
( https://www.youtube.com/watch?v=3gEf0iIx7kQ&t=192s )
Matematyczny świat przedszkolaka
Oglądnij : Bajki Gilusia | odcinek 33 | Proste działania matematyczne: dodawanie i odejmowanie
https://www.youtube.com/watch?v=xu8zcsTCimg&t=381s
- Powtarzamy cyfry
- Przeliczmy elementy
- Dodajemy i odejmujemy
MIŁEJ ZABAWY
Życzą
P. Basia i P. Bożena
PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 08.06.2020 – 12.06.2020
Spotkanie z książką
Posłuchaj opowiadania Magdaleny Zawadzkiej pt. ,,Strażnik książek”
W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafi znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi,że jest najgłubszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić o pomoc. - Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak i wyruszył w drogę. Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę
- Kto tam? - odezwał się jakiś głos.
- To ja! Chcę wejść, wpuść mnie - zawołał się rybak
- Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.
Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał,
- Kto tam?
- Proszę, wpuść mnie!
Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej, we własnej osobie.
- Witaj, wejdź proszę i powiedz co cię sprowadza.
Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął się i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek
- Oto rada na twój kłopot - powiedział czarodziej. Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek
- Co ja mam zrobić? - zapytał przestraszony.
- Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.
- Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie,
- O nie! - zaprzeczył czarodziej
- Tak myślę tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy.
Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi, a kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć
Odpowiedz na pytania:
- Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?
- Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?
- Co zrobił rybak?
- Jak zakończyła się ta historia?
- Dlaczego powinno się czytać książki?
- Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?
- Do czego służą książki?
,,Pociąg do książki”- wysłuchaj piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=izhkHIz1q7Y
Jakie macie książki?
Zobacz jakie macie ksiązki w domu. Pokaż dziecku i krótko opisz czym się różnią korzystając z tych kategorii i na przykładach:
Atlasy, mapy, przewodniki – znajdziemy w nich mapy oraz informacje o ciekawych miejscach jakie warto zobaczyć.
Ksiązki historyczne – dzieki nim dowiadujemy się jak dawniej wyglądało życie, oraz poznajemy historię poszczególnych krajów.
Książki naukowe – z nich dowiadujemy się o zjawiskach fizycznych lub o doświadczeniach chemicznych.
Podręczniki – z nich uczymy się liter, cyfr, czytać, liczyć itp.
E-Book - to również książka tylko czytamy ją na tablecie, komputerze, telefonie, a różni się tym, że tekst nie jest drukowany na kartkach, tak jak w przypadku tradycyjnych książek.
Audiobook – jest to książka , którą słuchamy.
Posłuchaj wiersza Hanny Łochockiej ,,Książka czeka”:
Książka nas uczy, książka cieszy,
czasem zadziwi
nas niemało
albo po prostu tak rozśmieszy,
jakby się dobry
żart słyszało.
Książka też mądrze nam doradza,
różne wskazówki,
wzory daje.
Książka w szeroki świat wprowadza,
dalekie z nami
zwiedza kraje.
Lubimy książkę – przyjaciółkę.
Wiesz, co ci powiem?
Nie odwlekaj.
Masz trochę czasu? Spójrz na półkę,
sięgnij po książkę!
Książka czeka.
- Co robi dla nas książka?
- Jak inaczej możemy nazwać książkę?
- Co daje nam czytanie książek?
- Co to znaczy szanować książki?
- Jak należy postępować z książkami, by były zawsze czyste i zadbane?
Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo - wysłuchaj piosenki w wykonaniu Fasolek:
https://www.youtube.com/watch?v=dpI1tJxJ1XQ
„Prawda czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic mówi zdania, będące stwierdzeniami (np. Dzisiaj pada deszcz). Dziecko ocenia prawdziwość wypowiedzi, mówiąc: „Prawda” lub „Fałsz”.
Jak powstaje książka? Obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
„Zakładka do książki” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.
Przygotuj prostokąt o wymiarach ok. 5 x 20 cm, dziurkacz oraz tasiemkę lub sznurek. Za pomocą dziurkacza zrób dziurki dookoła brzegów. Przez dziurki przewlec kolorową tasiemkę lub sznurek. Ozdób środek według własnego pomysłu
Koty - zakładka do książki- następna propozycja:
https://www.youtube.com/watch?v=ZNWqouU5BYw
,,Warto czytać”.
Obejrzyj filmik rodziny Treflików:
https://www.youtube.com/watch?v=jc-OfE8YI_4
„Kłótnia książek” Łukasz Bernady – posłuchaj opowiadania
W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły się między sobą.
- Ja jestem najciekawsza - przechwalała się historia o piratach. - Opowiadam o niesamowitych przygodach!
- Nieprawda! - odpowiedziała inna. - U mnie można przeczytać informacje o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów.
- Nie macie racji! - krzyknęła następna. - Najciekawsze są nowe modele aut!
Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie poproszono mądrą księgę baśni.
- Zanim odpowiem - rzekła - wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was w podróż po naszym miasteczku.
Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło, a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań. W jednym dzieci czytały historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach i wypiekach. Jeszcze w innym pan trzymał w rękach powieść.
- Tam nie lecimy - oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek. - Tam nie ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć.
Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach, czy samochodach.
- Czytelnicy lubią różne książki - uspokajała księga baśni. - A to oznacza, że każda z nas jest ważna.
- Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.
- Tak. Tylko dla kogoś innego.
W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka. Wkrótce przybyły również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki, jeden z chłopców powiedział:
- Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek. Czy mogę wypożyczyć od razu trzy?
- Oczywiście! A które byś chciał?
- O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!
Odpowiedz na pytania:
- Jak się nazywa miejsce, w którym były książki?
- O co pokłóciły się książki?
- Kto pomógł rozwiązać problem?
- Co zrobiła księga z bajkami, by pogodzić książki?
- Co można robić w bibliotece?
- Jak należy zachować się w bibliotece?
Skąd się biora ksiązki w bibliotece?:
https://www.youtube.com/watch?v=ge4pUIn1lrk
Jak nauczyć przedszkolaka matematyki inspiracje
www.babyboom.pl/przedszkolak/rozwoj/jak-nauczyc-przedszkolaka-matematyki
Skąd się biorą pomysły na książeczkę?
Obejrzyj filmik
https://www.youtube.com/watch?v=7be0eqPKs2M
Jak powstaje książka?:
https://www.youtube.com/watch?v=IsJD930hqgQ
Pomysłowy wnuczek w bibliotece:
https://www.youtube.com/watch?v=6D08tHNz2Ms
Nie zapomnijcie o wspólnych zabawach z rodzicami.
Propozycja 10 zabaw do wykorzystania w domu:
https://www.mamawdomu.pl/2016/03/10-pomyslow-na-zabawy-ruchowe-w-domu.html
Miłej zabawy,
pozdrawiamy,
P. Basia P. Bożena
PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 01.06.2020 - 05.06.2020
Święto Dziecka – Dzieci lubią zabawy
Ćwiczenie z liczeniem w podskokach
Oglądnij – Lekcja 4 Ćwiczenia z liczeniem w podskokach
( https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg )
Posłuchaj uważnie do czego zaprasza muzyka . Wykonaj ćwiczenia według poleceń
Zaśpiewaj piosenkę „Pięć paluszków” pokazując odpowiednią ilość palców .
Jeden palec – jeden skok
Jeden buziak – jeden krok
Ta piosenka jest o cyfrach
Liczymy dalej – TERAZ DWA
Dwa paluszki i dwa skoki
Dwa buziaki i dwa kroki
Ta piosenka jest o cyfrach
Liczymy dalej – TERAZ TRZY
Trzy paluszki i trzy skoki
…itd
To już koniec tej piosenki
Więc zrób ukłon wielki
Powtórz słowa głośno i wyraźnie a następnie podziel je na sylaby ; wyklaszcz i wytup odpowiednią ilość sylab :
- podskoki ,
- bieg ,
- obroty ,
- marsz ,
- stop ,
- klaskanie ,
- przysiady ,
- winda
Mali artyści :
Narysuj (namaluj) swój portret i ozdób go według własnego pomysłu . Możesz użyć różnych materiałów plastycznych .
Oglądnij „Zadania dla małych bystrzaków – ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość”
( https://www.youtube.com/watch?v=k-keE_Vd-EE )
Jakie zwierzęta zapamiętałeś na łące ?
Powiedz głośno : ślimak , kaczki , lis , motyle , bociany , żabki , żurawie
Czy udało Ci się odgadnąć zagadki – jeżeli nie , spróbuj jeszcze raz
Oglądnij
( https://www.youtube.com/watch?v=-EYZExXkIFg )
WSZYSTKIEGO DOBREGO DLA WSZYSTKICH DZIECIAKÓW
Życzą
P. Basia i P. Bożena
Propozycje zajęć i zabaw 25. 05. 2020 - 29.05.2020
W kolorach tęczy
Jutro Święto Wszystkich Kochanych Mam
Pamiętajcie o złożeniu życzeń swojej kochanej Mamusi
Szczęścia, zdrowia, pomyślności, samych w życiu chwil radości
życzą panie z Tańczących Żabek
Posłuchaj opowiadania Heleny Bechlerowej Zajaczek z rozbitego lusterka
(fragmenty z Razem w Przedszkolu)
Piotruś lubi słuchać opowiadań mamy.(...) A podczas choroby chciał tylko słuchać o zajączku przez cały dzień. Mama opowiadała więc o nim ciągle nowe historie.
- Czy on mieszka w lesie? - dopytywał Piotruś
- Nie – mówi mama. Przecież lis zobaczyłby z daleka jego tęczowe uszy
I jastrząb też.
Więc zajączek chowa się, jak umie. Kto wie, czy nie mieszka sobie gdzieś w jakimś kąciku?...
- A czy można go zobaczyć?- pyta jeszcze Piotruś.
- Myślę, że tak. Zajączek może wyskoczyć ze swojego ukrycia, nie wiadomo kiedy - odpowiada mama. A Piotruś rozgląda się po całym pokoju.
- Mnie tak nudno leżeć w łóżku. Zawołaj go! Mama pokręciła głową
- On mnie nie usłucha. Sam wie kiedy ma przyjść
Mama wyszła z pokoju, a Piuotruś zajrzał pod łóżko.wysunął szufladkę stolika, odchylił firankę. Ale nigdzie nie było widać nawet koniuszka tęczowego ucha. Obejrzał wszystkie kąty.
,,Nie ma . Na pewno mieszka sobie gdzie indziej, nie u nas”– pomyślał
Ledwo Piotruś wyzdrowiał, zachorowała jego siostra Basia. Mama siedziała teraz przy jej łóżeczku, tak jak przedtem przy łóżeczku Piotrusia. I tak samo opowiadała bajki
Piotruś natomiast w drugim pokoju wymyślił sobie zabawę, skakanie z krzesła
- Przestań , bo strącisz doniczkę! - ostrzegała mama
Doniczka z paprotką stała na małej półeczce koło okna. Piotruś skoczył drugi raz z szeroko rozłożonymi rękami
- Piotruś! - upomniała znowu mama zmęczonym głosem
Piotruś skoczył ponownie. Zawadził ręką o ścianę i ..trzask!
Paprotka ? Nie. To spadło ze ściany lusterko mamy. Ładne, okrągłe lusterko. Miało wąską błyszczącą ramkę, a na samym jego brzegu można było zobaczyć kolorową tęczę.(...)
Mama spojrzała na rozbite lusterko i nie powiedziała nic.Zupełnie się nie gniewała. Potem wzięła z krzesła szal, zawołała :
– Chodź Micek. I wyszła. Piotruś słyszał , jak glośno zamknęły się drzwi. Pobiegł do tatusia. - Gdzie mama poszła? - zapytał cicho. Nie mógł pytać głośno, bo pewnie by się rozpłakał.(...)
Zamknął oczy i pomyślał:
,,Żeby przyszedł czarodziej i skleił lusterko! Żeby się ukazała wróżka!” Ale czarodziej nie przyszedł i dobra wróżka też się nie ukazała. Piotruś wyjął z ramki największy kawałek rozbitego lusterka. Na jego brzegu mrugnęła śliczna tęcza. Piotruś podszedł do okna i w słońcu poruszył lusterkiem. Na ścianie naprzeciw okna mignął jasny krążek. Za nim drugi mniejszy i jeszcze trzeci. Biegały po ścianie, tańczyły po suficie, wskakiwały na krzesełko, na półkę
I nagle... Ten największy, najjaśniejszy krążek szybko skoczył ze ściany na podłogę.
Piotruś spojrzał w to miejsce – słonecznego krążka nie było. Przed Piotrusiem stał zajączek. Stał na dwóch łapkach, uszy miał opuszczone, (...)
- Ty jesteś z opowiadania mamy, tak? Zajączek kiwnął głową, a jedno ucho błysnęło jak przed chwilą słoneczny krążek na ścianie. Piotruś podszedł jeszcze bliżej. - Czy … czy możesz zrobić tak, żeby lusterko nie było rozbite? Zajączek poruszył głową w jedną i w drugą stronę, jakby chciał powiedzieć: nie - To chodź ze mną poszukać mamy – powiedział Piotruś i mocno ścisnął w ręku kawałek lusterka.(...)
Za łąką rósł brzozowy lasek. A tam, gdzie lasek się kończył, pod małą brzózką siedziała właśnie mama. Siedziała na ściętym pniu, podparła brodę rękami i patrzyła przed siebie. Każda mama, kiedy jest bardzo zmartwiona, patrzy przed siebie tak, jakby nic nie widziała. Mucek leżał obok na trawie, z nosem na łapach. Widać i jemu nie było wesoło - Widzisz jest! powiedział Piotruś głośno do zajączka. Mucek podniósł łeb i szczeknął a mama nie zdążyła się obejrzeć. Piotrus już był przy niej, objął ją za szyję. Zaczął mówić prędko i o wszystkim, o lusterku, o zajączku, o tym, jak zrobiło się smutno , kiedy mama poszła.. Mama nic nie mogła zrozumieć.Zdjęła ręce Piotrusia ze swojej szyi. Już nie była zmartwiona. Uśmiechnęła się.
Sam mnie tu znalazłeś synku? - pyta – taki kawał drogi? - Nie sam, nie ! Zajączek mnie przyprowadził (..)
Odpowiedz na pytania
Jakiej bajki lubił słuchać Piotruś?
W jaki sposób zachowywał się Piotruś, kiedy zachorowała jego siostra?
Czym zmartwiła i zasmuciła się jego mama?
Co zrobił Piotruś i czy odnalazł swoją mamę?
Jak myślicie, co martwi, a co cieszy wasze mamy?
Portret mojej mamy
Przygotuj kredki ołówkowe lub świecowe
Wytnij 4 paski kolorowego papieru ( 2 dłuższe, 2 krótsze)-
Zamknij oczy i powiedz-
Jak mama wygląda?:( w co jest ubrana, jakiego koloru ma sukienkę itp)
Jaki ma kolor, oczu, włosów? itd
Za co kochasz swoją mamę
Co robisz aby mamie pomóc w codziennych pracach domowych
Narysuj portret swojej mamy
Po narysowaniu portretu przyklej ramkę z pasków papieru - ozdób wg własnego pomysłu.
Dla Mamy- piosenka o Mamie
Wysłuchaj i naucz się refrenu piosenki .
https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY
Zaśpiewaj piosenkę dla mamy z pomocą taty lub rodzeństwa
Ta piosenka jest dla mamy
Nasze mamy uwielbiamy
Najwspanialsze są na świecie
Dobrze o tym wszyscy wiecie
Ta piosenka jest o mamie
W Polsce, Indiach i Wietnamie
Cały świat mamusie kocha
Azja oraz Europa.
Dla mamusi dzięcioł stuka
Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba
Każdą mamę kochać trzeba
Dla mamusi dzięcioł stuka
Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba
Ta piosenka jest od dzieci
Wszystkich, które są na świecie
Małe, duże i średniaki
Wszystkim mamom ślą buziaki
Dla mamusi dzięcioł stuka
Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba
Każdą mamę kochać trzeba
Dla mamusi dzięcioł stuka
Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba
Złóż życzenia dla mamusi
Powiedz wierszyk, który już umiesz
Moja kochana mamusiu
to dla ciebie ten wierszyk,
Dla Ciebie słońce i chmury,
dla ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną latem – kwiaty,
jesienią – liście jesienne
Bądź szczęśliwa mamusiu
dziś, jutro i codziennie
Zabawa z Tęczą
Posłuchaj wiersza pt ,,Tęcza”. M. Konopnickiej
https://www.youtube.com/watch?v=E0bOql955W4
-A kto ciebie śliczna tęczo
Siedmiobarwny pasie
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie
-Słoneczko mnie namalowało
Po deszczu po burzy
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży
Pożyczyło sobie farby
Od kwaiatków z ogroda
malowało tęczę na znak,
że będzie pogoda!
Zabawy ze słowem
Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu:
- burza, - chmura, - deszcz,
- farby, - tęcza, - róża,
- ogród, - znak, - pogoda
Ułóż zdanie z w/w wyrazami
Obejrzyj prezentację multimedialną
Jak tworzy się tęcza
https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0
Zapamiętaj jakie kolory występują w tęczy- powtórz
1.czerwony
2 pomarańczowy
3.żółty
4.zielony
5.niebieski
6.indygo
7.fioletowy
Jak powstaje tęcza
https://www.youtube.com/watch?v=ijhT7mzit-Y
Dla utrwalenia wyglądu tęczy postępuj według instrukcji podczas oglądanego filmiku
Powtórz na głos nazwy kolorów z których składa się tęcza, zacznij od góry
Jaki kolor jest na dole ?.
Z ilu kolorów składa się tęcza (7)
Podziel wszystkie nazwy kolorów na sylaby
Domowy eksperyment
Przygotuj z rodzicami
szklankę wody wypełnioną w ok ¼ wysokości wody
małe lustereczko
Wykonuj polecenia według instrukcji znajdującej się na końcu nagrania
Tu znajdziecie także dokładny opis - wytłumaczenie jak powstaje tęcza.
Miłej zabawy podczas eksperymentu
https://dziecisawazne.pl/jak-powstaje-tecza/
Narysujemy obrazek dla mamy
Dyktando rysunkowe.
Poproś mamę aby na kartce papieru narysowała ci domek( bez okien i drzwi
Wykonuj polecenia wg instrukcji:
1. podpisz się w lewym górnym rogu kartki ( tak jak umiesz, możesz przy pomocy mamy lub taty napisać pierszą literę swojego imienia)
2. na dole kartki jest domek, dorysuj okno i drzwi
3. po prawej stronie domu narysuj drzewo
4. po lewej stronie domu narysuj płotek
5. nad domkiem narysuj słońce
6. dorysuj tęczę( pamiętaj aby tęcza miała wszystkie kolory
7. pokoloruj obrazek
Zabawy z rytmami
Przygotuj kolorowe figury geometryczne (koła, kwadraty, trójkąty)
Kartkę z narysowanym układem rytmicznym, białe paski do rysowania, pisaki, klej, kolorowe nakrętki z butelek, patyczki itp.
Przyjrzyj się rytmowi narysowanemu na kartce papieru (przygotowane przez rodzica)
2 żółte koła, 3 czerwone trójkąty, 1 niebieski prostokąt
Zasłoń oczy zapamiętaj
- ułóż zapamiętany rytm z figur geometrycznych na białych paskach papieru
Ułożony rytm otwarzaj ruchem ciała
2 razy podskok – 3 klaśnięcia – 1 tupnięcie itp.
Pokazany ruchem ciała rytm układaj według własnych pomysłów
np z zakrętek, patyczków itp
2 klaśniecia o uda – 1 raz tupnięcie – 2 razy podskoki
Posłuchaj (mama wygra ci rytm na jakimś instrumencie )
np. 3 uderzenia w talerz – 1 raz łyżką o stolik – 2 uderzenia w pustą butelkę po wodzie
Narysuj na białym pasku papieru wysłuchany rytm
Utwórz sam rytm z figur geometrycznych i przyklej na kartce papieu
postaraj się aby rytm był inny niż poprzednie
Posłuchaj wiersza ,,Tęczowa tancerka”
W teczową niedzielę
na łące pod tęczą,
tańczyła tancerka
z tęczową obręczą.
Tańczyła tancerka
z obręczą tęczową
raz miała ją w dłoniach,
raz w górze nad głową
I nagle zobaczcie!
Już nie ma obręczy!
Uciekła tancerce!
Zawisła na tęczy.
Odpowiedz na pytania
Kto tańczył na łące
Co trzymała w ręku tancerka?
Z jakimi kolorami kojarzy ci się wiersz?
Dlaczego na tęczy nie widać obręczy?
Dlaczego nie widać obręczy? – wykonaj doświadczenie razem z rodzicami, które wyjaśni ci , dlaczego nie było widać obręczy
Pomoce :karton i sylwety kwiatów w kolorach - czerwonym,pomarańczowym,żółtym,zielonym i niebieskim
Pokaż dowolne wycięte z kolorowych kartonów sylwety kwiatów, najpierw pojedynczo, potem na tle kolorowych kartonów, na koniec na kartonie w kolorze sylwety kwiatka
Oceń, na którym tle najlepiej było widać sylwetę, na którym gorzej a na którym w ogóle nie było jej widać.
Na końcu dochodzimy do wniosku, że sylwety nie widać zawsze wtedy, gdy tło jest w takim samym kolorze jak sylweta. Dlatego też na tęczy nie było widać tęczowej obręczy
Zabawa z rozpływającymi się barwami
Obserwowanie mieszania się barw
Przygotuj kartkę papieru z bloku technicznego, gruby pędzel , pojemnik z wodą i cukrem pudrem oraz farby
Pokryj kartkę z bloku technicznego roztworem wody i cukru pudru za pomocą pędzla
Nakładaj barwne plamy, patrząc, jak kolory rozpływają się i łączą ze sobą
Posłuchaj piosenki Tęcza - cza cza
https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4
Nie zapominajcie o spacerach i o ruchu na świeżym powietrzu.
Miłej zabawy,
Pozdrawiamy
Barbara Iwicka biwicka@interia.pl
Bożena Zaborowska boza1@op.pl
Propozycje zajęć i zabaw 18. 05. 2020 - 22.05.2020
MOJA MAMA
Posłuchaj opowiadania „Czar dla mamy” Joanny Papuzińskiej
CZAR DLA MAMY
Od rana do wieczora gospodarowaliśmy w kuchni, a mama odpoczywała. Były to jej imieniny, a u nas w dodatku jest taki zwyczaj, że tego dnia mama nie może nawet dotknąć się żadnej roboty. Usiedliśmy do kolacji przy odświętnie nakrytym stole. Czekaliśmy na tatę, który znów na kilka dni wyjechał i właśnie dziś wieczorem miał wrócić. Opowiadaliśmy sobie różne historie. Najwięcej mówił, jak zawsze, nasz najstarszy brat. Wyczytywał on z gazet wszystko o nowych wynalazkach i maszynach, a potem opowiadał nam to.-
Czy słyszeliście o poduszkowcach? - zapytał. Nie słyszeliśmy o tym nigdy, więc nasz najstarszy brat opowiedział nam o nowych latających pojazdach ,które tak właśnie się nazywają. Naszej mamie najbardziej podobało się to, że poduszkowce latają nisko nad ziemią, nie tak jak samoloty.
-Wyobrażacie sobie? Toby dopiero było przyjemnie przelecieć się nad samym miastem w taki piękny wieczór jak dzisiejszy! Zobaczyć je z góry, jakby się było gołębiem lub jaskółką! Chciałabym, żeby nam się coś takiego zdarzyło. Nie musiałby to nawet być poduszkowiec, wystarczyłaby zwykła poduszka! W tej samej chwili, gdy mama wypowiedziała to życzenie, nasz tapczan jęknął, stęknął. Wieko podniosło się. Wyskoczyły z niego po kolei nasze poduszki i zawisły w powietrzu.
-Szalona okazja! -ucieszyła się mama. -Widać to jakiś prezent imieninowy dla mnie. Siadajmy! Lecz nim wdrapaliśmy się na poduszki, w drzwiach stanął tata. A trzeba powiedzieć, że nasz tata nigdy nie przepadał specjalnie za czarami.
-Co tu się dzieje? -zawołał. -Co znowu wyrabiacie?-Wybieramy się na spacer! -krzyknął nasz najmłodszy brat. -Siadaj z nami!
-O, nie! Macie coraz bardziej szalone pomysły! Co powiedzą ludzie, gdy zobaczą cię, Marysiu, fruwającą nad rynkiem? Tymczasem z tapczanu wyskoczyła już piąta poduszka i leciała prosto na tatę.-Nic z tego! -powiedział tata. -Zresztą będzie mi potem dokuczał reumatyzm, jak mnie za bardzo przewieje. Lećcie sobie sami, skoro już musicie .Cztery nasze poduszki, gdyśmy tylko na nich siedli, wypłynęły przez okno na dwór. Wyminęliśmy krzaki jaśminu, kwitnące w ogródku, i zaczęliśmy wznosić się do góry. Gdy byliśmy na wysokości czubków topoli, coś nagle zafurczało za nami. To doganiał nas tatuś na swojej poduszce.
-Niech tam, ja z wami! Przecież dziś imieniny mamy! I dalej polecieliśmy już wszyscy. Naokoło była ciemna, ciepła, pachnąca noc. Poszewki i falbanki furkotały na wietrze, tak jakby każda poduszka miała swój motorek. Tuż, tuż pod nami migotało światełkami nasze miasto. Widać było w mroku domy, dzwonnicę, park, naokoło -pola, a dalej czarne plamy lasów.
-Patrzcie, dopiero teraz widać, że mieszkamy naprawdę w małym miasteczku -powiedziała mama.-Patrzcie, tymi poduszkami można sterować! -zawołał tata.
-Kiedy rozpinam marynarkę, wiatr stawia większy opór i leci się wolniej. Kiedy zapinam -to szybciej! Zaczęliśmy wszyscy próbować. W ten sposób okrążyliśmy rynek.
-Uwaga! -krzyknął tata. -Musimy już wracać! Poduszki opadają! Rzeczywiście nasze pojazdy opuszczały się coraz niżej. Ledwo, ledwo udało nam się dojechać na nich do ogródka. Dotykaliśmy nogami ziemi. Potem musieliśmy już wziąć poduszki pod pachę i wejść z nimi po schodach.
-Nic nie szkodzi! -rzekł tata do mamy. -Uważam, że była to całkiem niezła przejażdżka. Udał ci się, Marysiu, ten czar!
-Kiedy to nie ja czarowałam! -sprzeciwiła się mama.-Ja się nie znam na takich wynalazkach. Całą drogę właśnie zastanawiam się, kto to? Mama przyjrzała się nam po kolei.
-No, który i jak to zrobił? -zapytała, jak wtedy, gdyśmy coś przeskrobali.-Ja -przyznał się nasz najstarszy brat.
–Pamiętacie baloniki, które kupowaliśmy na defiladzie? Te, co same leciały do góry? Wypuściłem z nich gaz i napompowałem nim poduszki. Tylko za bardzo się śpieszyłem, nie zaszyłem dobrze poduszek i dlatego gaz zbyt wcześnie uciekł. Chciałem zdążyć przed powrotem taty, ale mi się nie udało.
-Właśnie, że ci się udało -powiedziała mama. –Nie widzisz, że tata nareszcie przekonał się do naszych czarów?
Odpowiedz na pytania :
- co wydarzyło się pewnego dnia w rodzinie z opowiadania ?
- jaki spacer odbyła rodzina (czy jest to możliwe) ?
- powiedz co lata w powietrzu (jakie maszyny , zwierzęta) ?
- co ty chciałbyś wyczarować dla swojej mamy , aby jej sprawić przyjemność ?
Inne opowiadania J. Papozińskiej „Nasza mama czarodziejka”
( https://www.youtube.com/watch?v=i-hbBKSv_uE )
Zabawy ze słowem
Podziel wyrazy na sylaby
- mama ma – ma
- tata ta – ta
- księżyc księ – życ
- poduszka po – dusz – ka
- kwiaty kwia – ty
- łąka łą – ka
- podarunek po – da – ru – nek
- prezent pre – zent
Ułóż z nimi zdania
Oglądnij bajkę „Króliczek ALILO – Dzień Mamy”
( https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU )
Wymień nazwy zwierzątek , które wystąpiły w bajce . Czy pamiętasz w jakiej kolejności występowały zwierzęta ?
Opowiedz co się wydarzyło, występ których zwierzątek podobał Ci się najbardziej
Wymyśl życzenia dla swojej mamusi
Naucz się wiersza na pamięć
„Dla mamy”
Moja kochana mamusiu
to dla Ciebie ten wierszyk,
Dla Ciebie słońce i chmury,
dla Ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną i latem – kwiaty ,
jesienią – liście jesienne .
Bądź szczęśliwa mamusiu
dziś, jutro, codziennie.
Wymyśl swój wierszyk dla Mamusi
Piosenka do śpiewania „W zieleni łąka majowa”
( https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg )
W zieleni łąka majowa,
gdzieś w trawie świerszczyk się chowa.
Nastroił skrzypce maleńkie,
gra zielone piosenki.
ref. Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.
W kolorach łąka majowa,
już od stokrotek różowa.
A od bławatków błękitna,
bo wszystkie kwiaty zakwitły.
ref. Dla mamy zakwitły dla mamy…
Przedszkolak artystą :
Pamiętasz przedszkolne zabawy z kółeczkami – możesz przygotować kółeczka z kolorowego papieru , zielone łodygi , listki i wykonać piękny kwiatowy obrazek dla mamy
Aby wspomóc inspirację zapraszamy do oglądnięcia filmu „Laurki – proste kwiaty z kółek”
( https://www.youtube.com/watch?v=otjMhpZvKQ0 )
Inspiracje dla rodziców – Jak się bawić w domu aby wyćwiczyć kompetencje matematyczne dziecka
( https://www.youtube.com/watch?v=QTJCtYQOME4 )
Miłej zabawy
Barbara Iwicka
Bożena Zaborowska
Propozycje zajęć i zabaw 11. 05. 2020 - 15.05.2020
Majowa łąka i jej mieszkańcy
Oglądnij film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=jFIm5X7xS-U
Odpowiedz na pytania:
- wymień po kolei nazwy owadów występujących w filmie
- omów ich wygląd ( kolory )
Na łące - rozwiąż zagadki
Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.
(żaby)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce
(biedronka)
Rośnie nad wodą ten mały kwiat,
niebieskim oczkiem patrzy na świat
i szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie.
( niezapominajka)
Na zielonej łące rosną ich tysiące,
W swej nazwie „sto” mają
Jak się nazywają?
(stokrotka)
Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka?
(konik polny)
Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył.
(pszczoła)
Pracowite, małe
budują wspaniałe
kopczyki, pałace.
Szanujmy ich pracę.
(mrówki)
Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w kropeczki
(motyl)
Ma dwa różki, choć nie bodzie
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój, jak sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie.
(ślimak)
Czerwone ma nogi
biało-czarne piórka, ,
do wody przed nim
żaby dają nurka.
(bocian)
Podziel wyrazy ( rozwiązania zagadek) na sylaby - klaszcząc
motyl – mo – tyl
biedronka – bie-dron – ka
żaba – ża – ba itd.
Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu:
skowronek, motyl, ślimak, żaba, pająk, mucha,świerszcze itd. ( utrwalamy nazwy owadów )
Pobaw się z rodzicami w tworzenie zagadek dotyczących w/w tematu
Powiedz jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu
osa, trawa, konik, kolor, żabki, bociek, niebo, traktor,
Zabawa wyrazami
- Ułóż zdanie z wyrazem:
mrówka, łąka, motyle, biedronka, woda, deszcz, słońce, pogoda, kolor itd.
Dokończ zadanie
Na łące wiosną,,,,,,,,,,,,
Lubię oglądać na łące......... itd
Zabawa - Skojarzenia
Powiedz dowolny wyraz i odpowiedz z czym ci się kojarzy.
np bocian- żaba,
motyl- kwiatek
pszczoła- miód itp.
Zabaw się z rodzicami – kto wymyśli więcej skojarzeń do podanego wyrazu Ustalcie zasady zbierania punktów,
Możecie zliczać punkty( mogą to być kwiatki namalowane lub wycięte,które wykorzystacie do prac plastycznych lub do działań matematycznych
Muzyczny świat przedszkolaka
,,Żabie kroki” - oglądnij filmik z nagraną piosenką-
https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg
1. To nie lada, lada gratka,
Kiedy z boćkiem tańczy żabka
Bociek żabce patrzy w oczy,
Raźnym krokiem za nią kroczy
Bociek żabce patrzy w oczy,
Raźnym krokiem za nią kroczy
Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
2 Żabka w koło podskakuje,
Bociek nogą wymachuje
Wciąż się kłania małej pannie
W lewo, w prawo, nieustannie
Wciąż się kłania małej pannie
W lewo, w prawo, nieustannie
Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
3 Bocianowi wciąż za mało,
Jeszcze tańczyć mu się chciało
Złapał żabkę za dwa boczki,
W przód, do tyłu robią kroczki
Złapał żabkę za dwa boczki,
W przód, do tyłu robią kroczki
Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
4 Kiedy sobie tak tańczyli
Do stawiku się zbliżyli,
Żabka do wody wskoczyła
I zabawa się skończyła
Żabka do wody wskoczyła
I zabawa się skończyła
Ref Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba,
Wzdycha bociek – co za żaba!
Zaproś do wspólnego tańca rodziców lub rodzeństwo
Naucz się piosenki- powtarzaj refren razem z rodzicami
Zabawy plastyczne
Skacząca żabka – technika origami krok po kroku
https://www.youtube.com/watch?v=2hEtWuWQiso
Przygotuj razem z rodzicem zieloną kartkę papieru A4
Wykonuj polecenia krok po kroku według instrukcji na filmiku
Poproś rodzica do pomocy- wykonajcie żabkę wspólnie
Wykorzystaj wykonaną żabkę do zabawy
Jeśli ci się spodobało wykonaj drugą żabkę – propozycja poniżej
Papierowa żabka z papieru
https://www.youtube.com/watch?v=rz2xebB52vM
Oglądnij filmik
Zapamiętaj co należy robić krok po kroku
Przygotuj kartkę papieru, nożyczki oraz klej
Razem z mamą lub tatą wykonajcie żabkę.
Matematyka na wesoło
Zabawa w liczenie
Przygotuj patyczki, wykałaczki lub paseczki papieru ( 10 sztuk) itp
Ile patyczków mam? Policzę je zaraz sam.
Przelicz patyczki ( 10).
A teraz ułóż 5 i dodaj jeszcze 5.,
Na przeliczenie mam znowu chęć.
Policz dodane patyczki.
Patyczki teraz się rozsypały,
obok kartki pospadały.
Przechyl lekko kartkę tak, aby spadło kilka patyczków.
Przelicz ile zostało, ile spadło, ile było.
Ułóż coś ładnego z patyczków i opowiedz co ułożyłeś
Geometryczne marzenia
Narysuj figury geometryczne następnie wytnij
Powtórz nazwy figur geometrycznych
Pogrupuj je wg jednej cechy np. koloru , wielkości, rodzaju
Policz których jest więcej a których mniej a może tyle samo
Ułóż na kartce papieru swoje figury i zaprojektuj swoją kompozycję - obrazek i przyklej
Opowiedz co ułożyłeś
,, Łąka”.
Oglądnij film Wędrówki Skrzata Borówki
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Powtórz jakie wystąpiły w filmie owady, zwierzęta
Co najbardziej ci się podobało i dlaczego - opowiedz mamie ,tacie
lub rodzeństwu.
Przygotuj kolorowy papier, karton, paski tektury falistej, kolorową bibułę oraz nożyczki. Wykonaj obrazek według propozycji Skrzata.
Możesz wykonać obrazek z materiałów którymi dysponujesz w domu np. farby, kredki, , plastelina itp)
Mrówka i konik polny
Oglądnij film
https://www.youtube.com/watch?v=OBhotEiXca0
Miłej zabawy
Do zobaczenia wkrótce. Pozdrawiamy
Barbara Iwicka biwicka@interia.pl
Bożena Zaborowska boza1@op.pl
Propozycje zajęć i zabaw 04. 05. 2020 - 08.05.2020
W poszukiwaniu piękna - MOTYLE
Zabawa w teatrzyk
Przygotuj : karton , pisaki lub kredki , patyczki . Narysuj sylwety , które będą Ci potrzebne , zwróć uwagę na odpowiedni kolor , namaluj łąkę , zrób przedstawienie dla całej rodziny .
Inscenizacja „Cztery motylki” według opowiadania W. Badalskiej
Narrator: Na zielonej pachnącej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.
Jeden był biały jak kwiatek rumianku.
Drugi – żółty jak kwiatek dziewanny.
Trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii.
A czwarty?
Czwarty był jeszcze inny. Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora topoli rosnącej pod lasem.
Przyleciała wrona. Co to będzie, co to będzie?
Wrona: Jestem głodną wroną.
Z daleka widzę motylki i mam wielką na nie ochotę.
Narrator: Motylki zobaczyły niebezpieczeństwo.
Przez chwilkę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.
Motylki: Co my teraz zrobimy? Schowajmy się.
Biały motylek: Gdzie by tu się skryć?
Błękitny motylek: A na łące pełno kwiatów.
Biały motylek: Usiądę na białym rumianku nie będzie mnie widać.
Żółty motylek: A ja wtulę się w kwiatuszek dziewanny, który jest żółty jak moje piękne skrzydełka.
Błękitny motylek: A ja błękitny motylek przycupnę na kwiatuszku cykorii, co nad rowem rośnie.
Narrator: A ten czwarty, szarobrązowy, długo fruwał nad łąką.
Przerażony był bardzo, bo wrona była tuż, tuż!
Szarobrązowy motylek: co ja teraz zrobię, co ja zrobię?
Już wiem usiądę prędziutko na pniu topoli, przytulę się do szarobrązowej kory już mnie nie będzie widać.
Narrator: Jak powiedział tak zrobił. A tym czasem przyleciała wrona nad łąkę. Rozgląda się.
Wrona: Co się stało? Gdzie podziały się cztery motylki? Moje przysmaki?
Przecież fruwały tu przed chwilą. Jaka jestem zła i głodna.
Przechytrzyły mnie motylki, ja im jeszcze pokażę.
Żółty motylek: Nie ma już niebezpieczeństwa możemy już fruwać. Trzy, cztery start.
Narrator: Motylki zerwały się z gościnnych kwiatków i znów beztrosko fruwały nad pachnącą łąką. A wrona ze złości odleciała do lasu. Mówię Wam jaka była wściekła. I ba...rdzo zdziwiona. A minę miała taką - O!.....
Odpowiedz na pytania :
- ile motylków fruwało na łące ?
- jakiego były koloru ?
- jakie nazwy kwiatów zapamiętałeś ?
- jakiego koloru były kwiaty ?
- jaki ptak pojawił się na łące ?
Podziel następujące wyrazy na sylaby (wyklaszcz ) . Powiedz ile mają sylab ? Powtórz wymienione wyrazy głośno i wyraźnie .
- motyle
- motylek
- łąka
- wrona
- kora
- kwiatek
- kwiatki
- rumianek
- dziewanna
- cykoria
- drzewo
Powiedz jaką głoskę słychać na początku wyrazu :
- osa , Ola , Ala , autobus , Europa , Ela , egzamin , ul , urlop ,
Powiedz jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu :
- hak , burak , kwiatek
- mak , ziemniak , kaktus
Znajdź w domu trzy przedmioty na głoskę K i narysuj je .
Muzyczny świat przedszkolaka
Posłuchaj piosenki „Motyle”
( https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4 )
Wymyśl ruch do piosenki , pamiętaj żeby poruszać się delikatnie jak motyl .
Zabawy plastyczne „Rysowane wierszyki MOTYLEK”
Przygotuj ołówek , kredki lub pisaki . Posłuchaj wiersza i narysuj motylka https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw ) . Pokoloruj go według własnego pomysłu . Możesz go również wyciąć .
Przyszło lato .
Słońce wstało
i motylka nam przysłało .
Jak wyglądał
patrzcie sami .
Rysowanie zaczynamy .
Cienki owal to jest brzuszek .
Na nim kreski dodać muszę .
Nad tym brzuszkiem małe kółko
to motylka będzie główką .
Z kropek oczka ,
uśmiech miły ,
czułki z kresek dwóch robimy .
Teraz sprawa najważniejsza
dwa skrzydełka w kształcie serca .
Oba lekko rozpłaszczone ,
każde po przeciwnej stronie .
W skrzydłach kółka dla ozdoby
i motylek jest gotowy
Matematyczny świat przedszkolaka
Liczymy i utrwalamy cyfry
Otwórz : ( https://szaloneliczby.pl/policz-kropki )
Będąc na spacerze poszukaj cyfr widocznych na blokach oraz innych budynkach .
Odrysuj swoją dłoń na kartce . Przy każdym paluszku narysuj motylka. Ile motyli narysowałeś ?
Policz i powiedz głośno.
Na podstawie zaprezentowanych zabaw zapraszamy Rodziców do wymyślania własnych , zachęcając dziecko do zabaw słownych , matematycznych oraz rozwijających sprawność manualną .
Barbara Iwicka biwicka@interia.pl
Bożena Zaborowska boza1@op.pl
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 27.04.2020 - 30.04.2020
W świecie przyrody – PSZCZOŁY
Zabawy rozwijające mowę i myślenie
Oglądnij film edukacyjny o pszczołach ( https://www.youtube.com/watch?v=X8vcbuR1HmU ) – pierwszy fragment filmu
Odpowiedz na pytania :
- gdzie mogą mieszkać pszczoły , jak nazywamy ich dom ?
- jakie znasz rośliny miododajne , czy zapamiętałeś nazwy ? Powiedz głośno nazwy roślin .
- kto opiekuje się pszczołami , które mieszkają w ulach ?
- co „produkują pszczoły”?
- dlaczego miód jest zdrowy?
Podziel następujące wyrazy na sylaby
- pszczoła
- pszczelarz
- ul
- śnieżynka
- przebiśnieg
- krokus
- podbiał
- bławatek
- koniczyna
Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu
- ul
- Ola
- osa
- Ala
- alarm
- ekran
- Ela
Znajdź w domu przedmioty zaczynające się na głoskę O i narysuj je .
Posłuchaj wierszy :
Jolanta Wybieralska „Na pięknej łące”
Na pięknej łące
pszczół jest tysiące.
Latają i nektar zbierają .
Po ciężkiej pracy wracają do ula ,
by złożyć nektar węzie.
Gdy miód dojrzeje , pszczelarz z rodziną ,
odbierze im to co zebrały.
A w zamian da im cukru do woli ,
po to , by zimę przetrwały.
I tak co roku pszczele rodziny ,
od wiosny znów zaczynają pracę.
By zebrać nektar , dać człowiekowi ,
by mógł się najeść do woli .
Powtórz za dorosłym następujące słowa : nektar , miód , pszczelarz .
Ułóż przynajmniej trzy zdania o pszczołach np. „Pszczoły mieszkają w ulu …”
Jolanta Wybieralska „Pszczoły”
W marcu nad rośliną .
W kwietniu każdy kwiat zapylą .
W maju nektar już zbierają .
Głośno bzyczą i fruwają .
Zbiorą z sadów i rzepaków ,
z każdej łąki , z wielu kwiatów .
W czerwcu pszczoły czerw składają
i akacje nazbierają .
W lipcu leją nektar z lipy .
W sierpniu z gryki i gorczycy .
Wrzesień – wrzos i nawłoć zbiorą .
W październiku nic nie biorą .
W listopadzie miód zjadają .
W grudniu ramki pomniejszają .
W styczniu tworzą czarną kulę ,
bo gdy zimno to się tulą .
W lutym oblot robią w koło ,
gdy słonecznie jest wokoło .
Tak co roku nasze pszczółki ,
by móc latać na pożytek ,
ten rytuał powtarzają .
Bo są bardzo pracowite .
Przypomnij sobie i powiedz :
- jak nazywają się dni tygodnia ?
- wymień cztery pory roku ,
- jaką porę roku mamy teraz ?
- powtórz głośno nazwy miesięcy występujące w wierszu . Jaki mamy teraz miesiąc ?
Powiedz – co robią pszczoły (w oparciu o wiersz) – (zbierają , składają , zjadają , tulą się , latają w koło , pracują).
Zabawy plastyczne
Przygotuj karton i materiały plastyczne . Narysuj , namaluj lub wytnij kwiaty o różnych kształtach i kolorach . Dorysuj pszczoły (więcej niż trzy) . Ile pszczółek dorysowałeś ? policz . pokaż tyle palców ile dorysowałeś pszczół .
Zaprojektuj ul (domek dla pszczół ). Możesz go narysować lub wykonać z materiałów takich jak karton , pudełka słoik itd. .
Muzyczny świat przedszkolaka
Oglądnij film „Pszczółka Maja – taniec Mai”
( https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8 )
Zaśpiewaj i zatańcz z pszczółką Mają . Zaproś do zabawy całą rodzinę
Kiedy będziesz na spacerze obserwuj czy w okolicy nie fruwają pszczoły . Pamiętaj żeby im nie przeszkadzać w zbieraniu nektaru
Miłej zabawy
Barbara Iwicka
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 20.04.2020 - 24.04.2020
Dbajmy o nasze drzewa
„Co to jest las?” –
Film przyrodniczo – edukacyjny dla dzieci ( https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEilDVs )
Oglądnij film i powiedz :
- za co lubimy las ?
- co daje nam las ?
- jakie zwierzęta żyją w lesie ?
- jak należy się zachować w lesie ?
- kto opowiadał o lesie ?
Mali artyści w działaniu
Posłuchaj wiersza
Nasze drzewo (Natalia Usenko)
Stoi drzewo złociste pod lasem .
Oprócz słońca niewiele mu trzeba .
Czasem sobie na wietrze zatańczy ,
smukłe ręce wyciąga do nieba .
Czasem kogoś przed deszczem osłoni ,
ptaki na nim siadają przelotne .
To wiewiórka przybiegnie , to zając –
ono nigdy nie bywa samotne .
Przychodzimy do niego na spacer .
Pień sękaty ukradkiem głaszczemy .
Bo to drzewo to stary przyjaciel ,
choć wydaje się głuchy i niemy . . .
Ale przecież nas zna od dzieciństwa ,
więc lubimy odwiedzać je z bratem !
Ono zawsze nas wita z radością ,
wiosną ,
zimą ,
jesienią
i latem .
Odpowiedz na pytania :
- gdzie stało drzewo ?
- kto go odwiedzał ?
- czy ty masz swoje ulubione drzewo ?
- jak wygląda , jaki ma kolor , jakiej jest wielkości , jaki kształt mają liście ?
- jak nazywa się to drzewo lub drzewa , które lubisz ?
Na spacerze obserwuj drzewa . Po powrocie namaluj obrazek „Kwitnące drzewa”. Ułóż wierszyk lub opowiadanie o drzewie .
Muzyczny świat przedszkolaka
Posłuchaj piosenki pt. „Las” i oglądnij film
( https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4 )
Las" (sł: P. Brylski, muz. + śpiew B. Dzikowski)
Las jest strasznie stary,
żyje swoim życiem,
poskręcane drzew konary kryją tajemnicę.
W lesie nigdy nie wiem,
co się zaraz stanie.
Za kolejnym każdym drzewem czai się nieznane.
Ref. Las, straszny las,
czym zaskoczy dzisiaj nas?
Nie wiadomo, co przyniesie
Spacer po prastarym lesie. x2
Ciągle gdzieś w oddali
jakiś cień przemyka,
skrada się między drzewami, pojawia i znika.
Lecz ten potwór z lasu
nie zrobi nic złego,
chce się od czasu do czasu bawić w chowanego.
Refren x2
Kiedy nie wiadomo,
co się może zdarzyć,
może stać się to, co komu się tylko wymarzy.
Chcę po lesie biegać,
za drzewami chować
i się wcale lasu nie bać, bo las to przygoda!
Refren x4
Powiedz – jakie zwierzęta zauważyłeś ? Nazwij je .
Spróbuj zaśpiewać piosenkę i wymyśl do niej taniec .
Zabawy słowne i rozwijające słuch fonemowy
Podziel wyrazy na sylaby . Wyklaszcz i powiedz ile jest sylab w wyrazie :
Las
Zając
Sowa
Wiewiórka
Niedźwiedź
Dzik
Lis
Przyroda
Przygoda
Ptaki
Spacer
Relaks dla rodziny – wspólna zabawa
Wysłuchaj ( https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w ) – „Gimnastyka rączek” , piosenka którą znamy i lubimy .
Zapraszam do zabawy całą rodzinę .
Miłej zabawy
Barbara Iwicka
Propozycje zajęć i zabaw 14.04.2020 - 17.04.2020
Wiosenne zabawy przedszkolaka
Muzyczny świat przedszkolaka
Posłuchaj piosenki „Maszeruje wiosna” ( https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw )
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą , mała wiosna .
Ma spódniczkę mini , sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki .
ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło ,
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna , w ręku trzyma kwiat
Gdy go w górę wznosi , zielenieje świat .
Nosi wiosna dżinsowa kurteczkę ,
na ramieniu małą torebeczkę .
Chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony .
ref.
Wiosno , wiosno , nie zapomnij o nas ,
każda trawka chce być już zielona .
Gdybyś zapomniała , inną drogą poszła ,
Zima by została groźna .
ref.
Naucz się jej .
Narysuj wiosnę z piosenki . Namaluj lub narysuj wiosenne drzewo – może widzisz je przez okno ?
Zabawy słowne i rozwijające słuch fonemowy
Posłuchaj wiersza
Słoń nadepnął mi na ucho ooo
A ja słonie , bęc poduchą ąąą
Słoń pokazał wielkie kły yyy
Ze zdziwienia głową kręcę ęęę
Znów poduchę trzymam w ręce eee
Co to mi się wydarzyło ooo
Nie wiem bo to mi się tylko śniło ooo
Powtórz wyrazy na końcu wiersza
Powtórz poszczególne zdania
Powtórz cały wiersz
Podziel na sylaby wyrazy :
u – cho
słoń
po – du – cha
gło – wa
wio – sna
Ile sylab mają te wyrazy ? Ułóż z nimi zdania .
Matematyczny świat przedszkolaka
Posłuchaj wiersza
Kwadrat to dziwna jest figura.
Nie wiadomo gdzie dół a gdzie góra.
Do góry głową , czy na dół głową ,
zawsze wygląda jednakowo
Ma równe kąty i równe boki
Tak samo długi jest , jak i szeroki
Narysuj kwadraty , wytnij je i pokoloruj
Ułóż z nich ciekawy obrazek
Znajdź w domu kwadratowe przedmioty i narysuj je
Naucz się wiersza na pamięć .
Relaks dla rodziny – wspólna zabawa
Przygotujcie kartony , gazety , kolorowy papier , kolorowe obrazki , klej , kredki , pisaki , nożyczki itp.
Każdy z członków rodziny niech wybierze sobie kartkę i stworzy wyspę marzeń .
Co chciałbyś aby znalazło się na tej wyspie ?
Opowiedz o niej .
Na zakończenie stwórzcie Archipelag Wysp Szczęśliwych
Miłej zabawy
Barbara Iwicka
PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 06.04.2020 - 10.04.2020
Zwierzęta na wiejskim podwórku
Oglądnij film „Gdzie ja mieszkam” ( https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA)
- Opowiedz jakie zwierzęta spotkał piesek , nazwij je oraz ich domy
- Podziel nazwy zwierząt i ich domów na sylaby , określ ile sylab mają wyrazy (sylaby możesz wyklaskać lub wytupać )
Zabawy plastyczne : Narysuj wybrane zwierzęta z gospodarstwa domowego . Rysunek możesz ozdobić wycinankami z kolorowego papieru .
Matematyczny świat przedszkolaka. Oglądnij film „Pięć małych szczeniąt?”
( https://www.youtube.com/watch?v=kyV3vzDiJuw )
- Narysuj 5 piesków . Pokoloruj je w dowolny sposób
- Policz duże łyżki w domu a następnie małe łyżeczki . Których jest więcej , których jest mniej , a może tyle samo ?
- Znajdź w domu przedmioty okrągłe , wybierz trzy z nich , nazwij je i narysuj .
Piosenka i ruch . Oglądnij film „Śpiewające brzdące – My jesteśmy żabki”
( https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s )
Zaśpiewaj piosenkę i ćwicz wspólnie z żabkami : skoki w bok , w przód i w tył . Zaproś do wspólnego ćwiczenia rodziców i rodzeństwo
Świąteczny czas w domu
Posłuchaj wiersza „Zniosła mi kura”
Zniosła mi kura
jajek sześć .
Pytam więc kury
– czy mogą zjeść ?
Ko… Ko… Ko…
zaprzecza hardo
– ani sadzonych ,
ani na twardo .
I jajecznicy – nie .
I na miękko – nie !
Nie dam !
Choćbym miała pęknąć !
Więc pytam grzecznie
kury – czy mogę
utrzeć te jajka
na kogel – mogel ?
Spojrzała na mnie
… jak na osła …
i zagdakała , wielce wyniosła ,
że jaja … na pisanki zniosła !
Odpowiedz na pytania :
- jakie potrawy występują w wierszu ?
- do jakich potraw potrzebne są jajka ?
- po co kura zniosła jajka ?
- ile jajek zniosła kura ?
Pokaż tyle samo palców , ile jajek zniosła kura
Wytnij tyle samo papierowych jajek . Ozdób je według własnego pomysłu . Możesz je nakleić na kartkę , narysować rysunek , lub powiesić w pokoju tworząc świąteczna atmosferę .
Muzyczny świat przedszkolaka
Naucz się piosenki „Pisanki , pisanki” ( https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY )
Pisanki , pisanki , jajka malowane .
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek .
Pisanki , pisanki , jaka kolorowe .
Na nich malowane bajki pisankowe .
Na jednej kogucik a na drugiej słońce .
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące .
Na czwartej kwiatuszki a na piątej gwiazdki .
Na każdej pisance piękne opowiastki .
Powiedz ile było pisanek ?
Wytnij 5 jajek z papieru i narysuj na każdej z nich to , o czym mówi piosenka . Powiedz , co jest na pierwszej pisance , drugiej , itd.
Wymyśl świąteczne życzenia dla swojej rodziny
Zdrowych i spokojnych Świąt życzy Barbara Iwicka
Miłej zabawy -Wiosenne pozdrowienia dla całej rodzinki
Barbara Iwicka biwicka@interia.pl
Propozycje zajęć i zabaw 25.03.2020 -3.04.2020
Zabawy plastyczne . Namaluj marcowe słoneczko –naucz się wiersza na pamięć . Narysuj kredkami –Co widzi marcowe słoneczko , co widzisz ty przez okno
Marcowe słoneczko”, Cz.Janczarski
Jakie dziś jest niebo?
Błękitne...
Różowe...
Kto je tak maluje?
Słonko marcowe.
Kapie
z sopli woda
i śnieg
znika z łąki.
Słońce
dzisiaj robi
wiosenne porządki.
Piosenka do nauki Witaminki –Piosenki dla dzieci bajubaju.tv
Doskonalimy mowę ,przykłady zabaw .
Ćwiczenia ortofoniczne
Ćwiczenia kształtujące narządy artykulacyjne
Cel – wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka , warg i podniebienia .
W tym celu najpierw prowadzimy gimnastykę narządów artykulacyjnych .
Przykłady ćwiczeń :
- Języczek wędrowniczek
-Wysuwamy język do przodu , do tyłu , w lewo , w prawo – usta szeroko otwarte
-Język do góry , na dół , dotykanie zębów po kolei , oblizywanie warg,
mlaskanie , konik .
- Ćwiczenia warg
-Otwieranie i zamykanie
-Wysuwanie do przodu jak przy samogłosce u
-Rozchylanie warg jak przy samogłosce e
-Wykładanie wargi jedną na drugą
-Parskanie
-Cmokanie
-Dmuchanie przez złączone warg (chłodzenie gorącej zupy na talerzu ,dmuchanie na ręce , zabawa w pociąg )
-Mówienie na zmianę u – i , u – i
-Wciąganie powietrza ustami ściśniętymi
-Zamknąć usta i przesunąć je w prawo a następnie w lewo
-Wymawianie samogłosek –(cel – ustawienie głosu , różnicowanie głosek i sylab )
a , ą , e , ę , i , o , u , y
- Wymawianie głosek i sylab
M , mi , b , Bi , p , pi
F , fi , w , wi
Ś , ć , ź , dź , ń
K , g , ki , gi
- Łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami
Ma ,me , Mo , mu , mi , my
Na , Ne , no , nu , ni
am , em , om , um , im , ym
an , en , on , un , in , yn
Ćwiczenia oddechowe
Cel – pogłębienie oddechu , rozruszanie przepony, wydłużanie fazy wydechowej, zapobieganie arytmii oddechowej, kolizji pomiędzy rytmem oddychania a struktura wypowiedzi.
-dmuchanie ( zabawa w pociąg )
-wybrzmiewanie spółgłosek na jednym wydechu
w , f , s, z , sz, ź
za, zo , ze , zu , zy ,
-powtarzanie zdań szeptem
-rozruszanie przepony poprzez powtarzanie sylab
He- He – He ,hu – hu – hu
Hi – hi – hi , hu – hu – hu
Matematyczny świat przedszkolaka : liczby porządkowe . Wytnij 6 kropek i sylwetę biedronki . Naucz się wiersza na pamięć
Jak biedronka kropki zgubiła
W poniedziałek
Bardzo rano
Pierwsza kropka
Wpadła w siano
Drugą kropką
Wiatr we wtorek
Grał w siatkówkę
Nad jeziorem
W środę kos dał
Swoim dzieciom
do zabawy
kropkę trzecią
W czwartek czwarta
z siedmiu kropek
w świat ruszyła
autostopem
Piąta kropka
W piątek rano
Wpadła w studnię
Cembrowaną
Szóstą kotek
Wziął w sobotę
I nie oddał jej z powrotem
Muzyczno –plastyczna relaksacja dla całej rodziny .
Przygotujcie duży karton , farby , gąbkę . Włączcie ulubioną muzykę , zacznijcie malować jednym palcem stopniowo dołączając pozostałe .Tak aby na koniec każdy malował przestrzeń kartonu wszystkimi palcami ..Wspólne dzieło umieszczamy w widocznym miejscu i niech posłuży za inspirację do zabaw słownych i muzycznych.
Barbara Iwicka biwicka@interia.pl