Kontakt
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE NR 115

GR I KRASNOLUDKI

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 22.06.2020 - 30.06.2020

 

 Dzień dobry kochane  „Krasnoludki”!

Dzień dobry drodzy rodzice!!!!

 

Mam nadzieję, że macie się dobrze i że u Was wszystko w porządku.

Witam Was już po raz ostatni przed wakacjami.

Od kilkunastu tygodni nie mogąc spotkać się z Wami w przedszkolu starałam się zaciekawić Was treściami wychowania przedszkolnego i zachęcić do zabaw, ćwiczeń w domu, przy współudziale rodziców.

Mam prośbę do Was i do Waszych rodziców - zastanówcie się wspólnie i napiszcie do mnie maila o tym, jak wykorzystaliście ten czas pobytu w domu, co robiliście ciekawego, czy któraś z moich propozycji ( zabawy, ćwiczenia, piosenki itp.)  się Wam spodobała.

 

Tematyka: Bezpieczne wakacje przedszkolaka.

  • Oglądamy krótką bajeczkę o miejscach wakacyjnego pobytu: zainspirowana wierszem „Na wakacje ruszać czas” opowieść pozwoli dzieciom odpowiedzieć na pytania: „Gdzie można spędzić wakacje? Co można ciekawego robić w czasie wakacji? Rodzic może opowiedzieć dziecku o wakacjach, które był y w zeszłym roku, najlepiej gdy tym wspomnieniom będą towarzyszyć fotografie z tamtych chwil .
  • https://www.youtube.com/watch?v=heNna0maQ0Ewakacje

 

  • Poznajemy zasady bezpiecznego korzystania z kąpieli wodnych:

Jedna z dwóch myszekbędzie nas uczyć czego nie wolno robić nad wodą i jak korzystać z kąpieli by była ona bezpieczna. Rodzic może tutaj powołać się na własne doświadczenia w tej kwestii i dodać pewne zasady wypracowane podczas rodzinnych pobytów nad wodą  https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

 

  • Praca z obrazkiem: „Ostrożnie ze słońcem”: dziecko określa, w jakim nastroju są dzieci przedstawione na obrazku, zastanawia się, co jest tego przyczyną ( oparzenie słoneczne)  Rodzic pyta; „Co trzeba zrobić, by nie poparzyło nas słonce?”( używanie kremów z filtrem)  Można pokazać dziecku dowolny krem z filtrem, którego używa Wasza rodzina. Porozmawiajcie o konieczności chronienia skóry przed nadmiernymi promieniami słonecznymi.
  • https://www.freepik.com/premium-vector/little-kids-get-sunburn-summer-day_4152409.htm
  • Uczymy się piosenki: „Słoneczko uśmiechnij się”

Po wysłuchaniu piosenkizastanawiamy się do czego ta piosenka nas zachęca ( jaka jest melodia – szybka, wolna, skoczna, wesoła, smutna)Uczymy się słówrefrenu, a później także i zwrotek. Można wymyślić rytmiczne ruchy, gesty na poszczególne momenty w piosence np. klaskanie o uda, o podłogę, nad głową,„wkręcanie żarówek nad głową” itp.

 

  • Malujemy morze: rodzic przygotowuje wodę z płynem po naczyń ( tak by pojawiła się piana) i dodaje niebieską farbę..Rodzic robi „bulgotki” tak by niebieska piana wychodziła poza kubeczek .Wtedy dziecko przykłada kartkę do kubka i bąbelki odbijają się na kartce. Zapełniamy całą kartkę niebieską pianą, potem dmuchamy na kartkę i obserwujemy jak piana się porusza po kartce. Po wyschnięciu kartki można wydrukować muszelki, wyciąć i przykleić na kartce. Powstanie super morze z muszelkami.
  • https://pl.freepik.com/premium-wektory/muszelki-morskie-kolekcja-wektor-kreskowka-muszle-ilustracja-cockleshells-morza_4148988.htm

 

  • Słuchamy opowiadania o Oli:  dziecko po wysłuchaniu tego krótkiego opowiadania potrafi wytłumaczyć, dlaczego postępowanie Oli było niewłaściwe. Rodzic wyjaśnię dziecku, że tylko dorosły może popłynąć w morze, by odzyskać piłkę, która popłynęła daleko.

 

„Był upalny dzień lata. Ola razem z rodzicami wybrała się na strzeżoną plażę. Zabrała wiaderko, łopatkę i piękną kolorową piłkę. Na plaży spotkała koleżanki. Dziewczynki rozpoczęły zabawę nad samym brzegiem morza. W pewnej chwili wiatr powiał nieco mocniej i piłkę porwała morska fala. Ola pobiegła za nią nie zwracając uwagi, że woda staje się coraz głębsza.
- wołała, wyciągając ręce do piłki.
Ola i piłka oddalały się coraz bardziej od brzegu. Szum morza zagłuszył głos wołających koleżanek. Na szczęście Olę zauważył ratownik. Ściągając w biegu koszulkę wskoczył do wody. Szybko zbliżył się do tonącej dziewczynki. Ola traciła siły. W ostatniej chwili ratownik objął ją swym silnym ramieniem, kierując się do brzegu.

 

  • Ozdabiamy piłkę plażową: Rodzic odrysowuje koło na kartce, rysuje wzorki razem z dzieckiem a następnie koloruje kredkami, maluje farbami lub wykleja papierem kolorowym. Można te wszystkie techniki także ze sobą połączyć.

 

  • Wykonujemy obrazek: „Ratownik nad wodą”: rodzic drukuje postać ratownika wodnego ( ważna jest odpowiednia wielkość i miejsce położenia postaci na kartce ) a następnie dziecko wraz z rodzicem zastanawiają się, co można dorysować, dokleić do otoczenia tej postaci, by powstał obrazek, ilustrujący pracę ratownika . ( morze, plaża, łódka ratownika, parasole na plaży, łódka na wodzie itp.)
  • https://www.illustrationsof.com/1340823-royalty-free-lifeguard-clipart-illustration

 

  •  

Życzę Wam słonecznych wakacji, wspaniałych przygód i wielu niesamowitych wrażeń. Pamiętajcie, by wakacje były czasem bezpiecznej zabawy, spędzonym razem z najbliższym .

Do zobaczenia we wrześniu!!!!!!

Renata Pietkiewicz

 

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 15.06.2020- 19.06.2020

 

Witam Was wszystkie  „Krasnoludki” i Waszych rodziców!

Mam dla Was dobrą wiadomość. Czy wiecie, że już niedługo wakacje? Nie znam nikogo, kto nie lubi wakacji. Zbliżające się wakacje oznaczają, że niedługo przyjdzie do nas nowa pora roku – lato. Jej właśnie poświecimy czas w tym tygodniu.

 

Tematyka: Wkrótce przyjdzie lato.

 

 

  • Układamy symbole pór roku: rodzic drukuje 4 kopie symboli pór roku ( 16 obrazków), pomaga dziecku zauważyć sekwencyjność w ich następowaniu. Rodzic pierwszy układa symbole rozpoczynając od wiosny, a kończąc na zimie. Dalej już dziecko kontynuuje, przyglądając się wcześniej ułożonym obrazkom..Najpierw układamy w szeregu, później można ułożyć po obwodzie koła tak, by powstał ciąg obrazków.

https://pl.123rf.com/cliparty-wektory/cztery_pory_roku.html?sti=lc204lmpkk3sryvewz|&mediapopup=39814062

 

  • Słuchamy wiersza J.Brzechwy: „Przyjście lata”:  rodzic czyta kolejne  wersety pojawiające się na prezentacji, dziecko słuchając ogląda obrazki, łatwiej zapamiętując jego treść. Rodzic podejmuje rozmowę dotyczącą znajomości treści wiersza ( Kto w nim wystąpił?, Co o przyjściu lata mówiły te postaci? Czy któraś z nich miała rację? W jaki sposób przybyło lato? )

https://www.youtube.com/watch?v=zFh6BVu1eWg

 

  •  „Atrybuty lata” – wzbogacamy słownictwo dziecka: dziecko nazywa przedmioty, które znajdują się na obrazku, opowiada o ich przeznaczeniu i wykorzystaniu w letnim czasie. Podaje propozycje, jakie inne przedmioty są przydatne podczas lata. Można tez pobawić się w dokańczanie zdań np. Okulary słoneczne nakładamy po to, by……. Gdy idziemy się kapać to zakładamy………..  W ciepłe, letnie dni lubimy jeść………
  • https://www.dzieckiembadz.pl/2017/07/zajecia-z-mitologia-grecka-vol-2.html

 

  • Poznajemy piosenkę; „Przyszło lato”:  razem z Misiem i Margolcią uczymy się wesołej, skocznej piosenki, która opowiada o letnich zabawach . Rytm tej piosenki zachęca do przeskakiwania z nogi na nogę, do kiwania się w parze , trzymając się z ręce.

https://www.youtube.com/watch?v=l4iKGDoEwq0

 

  • Kolorujemy letnie słoneczko: rodzic drukuje kolorowankę, dziecko wybiera kolor, by wypełnić słoneczko .Podczas pracy zwróćmy uwagę na to, czy pozycja dziecka przy rysowaniu jest prawidłowa oraz czy dziecko stara się poprawnie trzymać kredkę w dłoni. Motywujmy naszą pociechę do staranności przy tym ćwiczeniu.
  • https://pl.pinterest.com/pin/655133077021761301/

 

  • „Moje ulubione lody” – kompozycja z papieru kolorowego: wypełniamy kredką wafelek, a następnie zastanawiamy się, jakie smaki lodów lubimy. Wybieramy razem z dzieckiem odpowiednie kolory papieru kolorowego ( zgodnie z ulubionym smakiem).Dziecko wypełnia każdą gałkę innym kolorem, wydzierając małe kawałki papieru.
  • https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-20-lody.html

 

  • Układamy historyjkę obrazkowa: „Zamek z piasku”:  rodzic drukuje historyjkę obrazkową i przecina na 4 obrazki. Dziecko układa przed sobą obrazki w odpowiedniej kolejności. Rodzic może je wspomóc, naprowadzić, gdy pojawia się jakiś problem.
  • https://www.printoteka.pl/yu/materials/item/2517

 

  • Malujemy letni obrazek: praca plastyczna poprzedzona jest rozmową nt Co chcesz, żeby znajdowało się na Twoim obrazku? Jakich kolorów użyjesz? itp. Pracę można wykonać na dużym formacie (A3) Na pewno będzie fantastyczna!!!!

 

Kochani, życzę Wam wspaniałego spotkania z latem, pysznych lodów, ciekawych wycieczek rowerowych i wielu innych niesamowitych rzeczy!!!!!!

Renata Pietkiewicz

 

Uwaga! Proszę rodziców, którzy nie odebrali jeszcze z przedszkola teczek z pracami, pościeli, ręczników., by uczynili to w najbliższym czasie.

 

 

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 08.06.2020- 12.06.2020

 

Dzień dobry kochane  „Krasnoludki”!!! Dzień dobry drodzy rodzice !!!!!

Witam wszystkich w pogodny, czerwcowy dzień. Coraz częściej mamy ciepłe, słoneczne dni i chcemy jak najwięcej czasu spędzać na zewnątrz.Czy zauważyliście jaki nasz świat jest kolorowy i piękny?

W najbliższym tygodniu będziemy podejmować tematykę dotyczącą barw.

Temat: „Świat barw wokół nas”

  •  „ Poszukiwacze kolorów”: rodzic razem z dzieckiem szuka zabawek, przedmiotów  w wybranym kolorze (dziecko może proponować kolory do wyszukiwania lub można to robić na zmianę)

 

  • Słuchamy wierszy o kolorach: wierszyki, których bohaterami są przedmioty o charakterystycznych barwach, niech będą okazją do utrwalenia znajomości kolorów i uwrażliwienia na świat barw, który nas otacza. Można wybrać kilka wierszy i sprawdzić też na ile dziecko zapamiętało treść.
  • http://wierszek.pl/articles.php?article_id=7094

 

  • Poznajemy piosenkę: „Kolory”: słuchamy i oglądamy , zapamiętując, o których kolorach jest mowa w piosence oraz jakie rzeczy w danym kolorze się pojawiły w treści. Wspólnie śpiewamy, możemy także wystukiwać mocną cześć taktu ( na raz) łyżką, klockiem o podłogę itp. https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk

 

  • Kolorujemy cymbałki: kopiujemy obrazek do programu World i powiększamy do dużego rozmiaru, drukujemy. Dziecko wypełnia każdą blaszkę instrumentu innym kolorem. Zwracamy uwagę, by zrobiło to starannie, by właściwie trzymało kredkę podczas pracy oraz, by pozycja podczas kolorowania była właściwa.
  • https://www.superkid.pl/wyklejanki-instrumenty-muzyczne

 

 

  • Wykorzystujemy opowiadanie: „Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu” lub wiersz K.Boguskiego: „Kolory” ( link) jako inspirację do tematu: „Mieszamy barwy”: dziecko słucha treści wiersza lub opowiadania, rodzic prowadzi rozmowę na temat treści  (Jak powstały nowe kolory?, Jakie kolory pomieszały się ze sobą?)

 

„Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu”

    Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo

i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany

i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.
    Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.
    Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.
    Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

 

  • Czarujemy kolory: robimy eksperyment z barwami, przygotowujemy kolory tak jak miało to miejsce w wierszu lub opowiadaniu. Dokonujemy połączenia barw według przepisu i sprawdzamy, jaka barwa powstała

( najlepiej wykorzystać małe plastikowe talerzyki lub tacki papierowe

i patyczki do pomieszania) Dajemy dziecku możliwość samodzielnego pomieszania i zaobserwowania wyniku tego działania. Możemy eksperymentować np. z walorem ( jasny niebieski, ciemny niebieski: kiedy jest mało białej farby a kiedy więcej)

 

  • Robimy kolorowe plamy: wykorzystujemy powstałe kolory i malujemy nimi na dużym formacie różne plamy ( kolorowa dłoń, pieczątki z korka, plamy rozmazane palcem, malowanie szczoteczką do zębów) Powstaje kolorowy, abstrakcyjny obrazek

 

  • Zabawy taneczne z balonikami lub kolorową bibułą: potrzebny będzie nam balon na patyczku lub kolorowe tasiemki bibułowe.

Podczas muzyki w rytmie walczyka wspólnie z dzieckiem wykonujemy ruchy bibułką lub balonem na boki przed sobą ( w prawo , w lewo), wykonujemy obroty wokół własnej osi z rekwizytem nad głową, wymachujemy rekwizytem do przodu i do tyłu, machamy nad głową balonikiem lub bibułą, wykonujemy koła przed sobą. Zachęcam też do własnej inwencji ruchowej , która drzemie w każdym dziecku.

Niech dziecispróbują same zatańczyć tak jak podpowiada muzyka.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 01.06.2020 - 05.06.2020

 

Witam Was Drogie  „Krasnoludki” i Waszych rodziców !!!

Zaczyna się nowy miesiąc – czerwiec. Pewnie coraz więcej czasu będziecie spędzać na świeżym powietrzu – jeździć na rowerze, hulajnodze, spacerować z rodzicami. Na pewno jednak znajdziecie też czas, by skorzystać z zabawowych propozycji, które dla Was przygotowałam na najbliższy tydzień. Gorąco Was do tego zachęcam.

 

Tematyka: Poznajemy wiersze Jana Brzechwy

 

  • Gromadzimy i oglądamy książki z wierszami J. Brzechwy: zachęcam do poszukania w domowej biblioteczce książek z wierszami, których autorem jest Jan Brzechwa. Następnie  rozmawiamy z dzieckiem nt osoby, która napisała te wszystkie wiersze, można pokazać dziecku zdjęcia Pana Brzechwy i opowiedzieć mu kilka ciekawostek na temat jego życia i twórczości. Podczas oglądania książeczek z wierszami, zwracamy uwagę na to, że oprócz  słowa pisanego znajdują się również obrazki ( ilustracje) Zwróćmy uwagę  na powiązanie obrazka z treścią .

https://culture.pl/pl/tworca/jan-brzechwa

http://wierszykidladzieci.pl/wierszykibrzechwy.php

 

  • Słuchamy wiersza J. Brzechwy: „Kaczka dziwaczka” rodzic czyta treść wiersza lub posiłkuje się  lektorem. Po wysłuchaniu wiersza zadajemy pytania na znajomość treści:
  • Poznajemy piosenkę: „Kaczka Dziwaczka”:  piosenka będzie utrwaleniem znajomości wiersza. Można także wykonać dla dziecka  „czubek z kokardą” i pobawić się, ilustrując ruchem, to o czym mówi piosenka.
  • https://www.youtube.com/watch?v=94HprbR8RWQ

 

  • Uczymy się rysować kaczkę: rysowanie etapami nie jest łatwym zadaniem ale z nieznaczną pomocą i wsparciem rodzica na pewno uda się to zrobić. Dokonujemy z dzieckiem analizy każdego z obrazków , dziecko wskazuje, którego elementu brakuje na jego rysunku na kolejnym etapie. Dorysowujemy kaczce kokardę, kolorujemy ją fantazyjnie.
  • http://www.jak-narysowac.ugu.pl/rysujemy-kaczke-jak-narysowac-kaczke/

 

  • Bawimy się z piosenką: „Dzik jest dziki” z filmu:  „Akademia Pana Kleksa”: dziecko wymienia zwierzęta, które wystąpiły w piosence oraz ich charakterystyczne cechy. Na słowa: „Dzik jest dziki…..” dzieci wyklaskują w coraz szybszym tempie, potem robią „młynek”.
  • https://www.youtube.com/watch?v=8vLLT6YIoFw

 

 

  • Wykonujemy wydzierankę z gazety: „Słoń”: proszę o skopiowanie obrazka do dokumentu World i powiększenie tak by słoń zajmował całą powierzchnię kartki. Dziecko targa na małe kawałki gazetę ( nie robi kuleczek) Wytargane kawałki przykleja na sylwecie słonia.
  • https://pl.pinterest.com/pin/627267054336736291/

 

 

  • Wieczorne czytanie poezji J. Brzechwy: zachęcam do czytania dziecku przed spaniem tej literatury, a w ciągu dnia do wybrania dowolnego wiersza i pamięciowego jego opanowania.

 

Renata Pietkiewicz

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 25.05.2020 - 29.05.2020

 

Witam Was kochane „Krasnoludki” oraz Was – drodzy rodzice!!!!!

W najbliższym czasie będziemy obchodzić dwa bardzo ważne wydarzenia:

  • 26 maja – Dzień Matki
  • 1 czerwca – Dzień Dziecka

Dlatego też ostatnio proponowałam Wam temat dotyczący Waszej rodziny. W tym tygodniu będziemy mówić o dzieciach i ich mamach.

 

  1. Przygotowujemy się do świętowania Dnia Mamy:
  • Uczymy się wraz z tatą krótkiego wiersza dla mamy: można poćwiczyć wiersz i w dniu święta mamy wyrecytować go.

 

 BUKIET


W małym bukiecie
majowe kwiatki
zakwitły wczoraj na Święto Matki.

Majowe kwiatki
wstążką związane.
Niech sto lat żyją
mamy kochane!

 

  • Wykonujemy niespodziankę dla mamy: prosimy o pomoc tatę, aby wyciął duże serduszko z grubej kartki. Następnie dziecko maluje kolorową ramkę na serduszku. Dalej tata maluje dziecku usta szminką mamy, a dziecko odbija swoje usta w środku serduszka. Tak powstanie serduszko z buziaczkami dla mamy.

 

  • Uczymy się piosenki: „Życzenia dla mamy”: nauczona piosenka może być doskonałym dopełnieniem świętowania Dnia Mamy. Podczas śpiewania refrenu zachęcamy dziecko do wymachiwania rękami nad głową, układania dłoni w serduszko zgodnie z treścią piosenki.
  • https://www.youtube.com/watch?v=t7koX6Y_e3A

 

  • Rysujemy portret mamy: przy tej pracy dziecko też będzie potrzebowało pomocy taty. Przed narysowaniem portretu mamy dziecko obserwuje jak dokładnie wygląda mama, jak jest ubrana, jaki ma kolor włosów, oczu, czy ma okulary itp. Staramy się towarzyszyć dziecku przy rysowaniu.

 

  1. Dzieci mają swoje święto.
  • Oglądamy dzieci z różnych stron świata: przedstawione na obrazkach dzieci różnią się wyglądem zewnętrznym. Staramy się naprowadzić dziecko, by odkryło te różnice.( popatrz na włosy dzieci, popatrz na kolor ich skóry, jakie mają oczy itp. Przy tej okazji utrwalany elementy twarzy. Można też wykorzystać lusterko i przyglądnąć się własnej twarzy i ją opisać.

 

  • Słuchamy wiersza „Dzieci” D.Gellner:  po odkryciu różnic w wyglądzie dzieci na całym świecie ten wiersz pokazuje nam, że zachowanie wszystkich dzieci  jest podobne. Niech jego treść będzie inspiracją do rozmów nt upodobań zabawowych, preferowanych zabawek i aktywności dzieci.
  • http://lena.libra-wrd.pl/Wierszoteka/Dziecko.htm

 

  • Rysujemy naszą ulubioną zabawkę: dziecko wybiera zabawkę, którą najbardziej lubi się bawić w ostatnim czasie.  Najlepiej jak się jej przyglądnie i będzie ją miało przy sobie podczas rysowania. Zwracamy uwagę jakie elementy ma zabawka, jakiego jest koloru itp.

 

 

  • Uczymy się rytmicznej piosenki: „Plac zabaw”: oglądamy filmik, obserwujemy, jak się bawią dzieci na placu zabaw, z jakich urządzeń korzystają, jakie zabawy wymyślają. Podczas refrenu wykonujemy: 2 razy klaśnięcie o uda, 2 razy o dłonie, a na słowa; „u ha ha ha” – machamy rękami nad głową
  • https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY

 

  • Uczymy się układać obrazek według rytmu: rodzic kopiuje obrazek z parą dzieci ( najlepiej 10 kopii małych rozmiarów,  by wszystko zmieściło się na jednej kartce A4) i przecina obrazki, by na każdym była dziewczyna lub chłopiec. Obrazki posłużą dzieciom do układania rytmów wg podanego wzoru. Rodzic układa przed dzieckiem wzór np.: chłopiec, dziewczynka zadaniem dziecka jest kontynuowanie tego ciągu rytmicznego .Innym razem może być wzór: chłopiec, chłopiec, dziewczynka i dziecko ma dokładać obrazki i układać dalej.
  • https://pl.freepik.com/darmowe-wektory/funny-mlody-chlopiec-i-dziewczynka-studentow-wektor-cartoon-odizolowane-znakow_1053781.htm

 

  • Rozwijamy spostrzegawczość – zabawa: „O kim opowiadam?”. Rodzic zaczyna opis jednej z postaci na obrazku ( nakrycie głowy, ubiór, kolorystka) a potem pyta: „O kim opowiadałam?

Dziecko odszukuje, której postaci dotyczył dany opis. Można również spróbować zamienić się rolami

 

  •  „Dzieci świata” – przyklejamy puzzle:

rodzic przygotowuje dla dziecka obrazek z dziećmi z różnych stron świata ( drukuje, przecina każdą postać w połowie i rozsypuje na stoliku przed dzieckiem) Dziecko dobiera dolną cześć do pasującej górnej części postaci dziecka. Wspólnie z rodzicem przykleja precyzyjnie na kartce. Do obrazka można dorysować słoneczko, chmurki, trawkę

 

Wszystkim dzieciom i ich rodzicom życzę dobrej zabawy i wspaniałego świętowania !!!!!!!!

Renata Pietkiewicz

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 18.05.2020 - 22.05.2020

 

Witam wszystkich!!!

Jak się macie Krasnoludki?

 

Mam nadzieję, że będąc w domu ciekawie spędzacie czas. Myślę, że czasem korzystacie  również z moich propozycji. Również i tym razem przesyłam Wam  moje pomysły zabaw i ćwiczeń, które możecie wykonać z pomocą rodziców. W tym tygodniu temat będzie Wam bardzo bliski bo będzie związany z Waszą rodziną.

 

Tematyka: Moja rodzina – mój dom.

 

  • Opowiadamy o rodzinie na obrazku- częste oglądanie obrazków, opowiadanie o różnych szczegółach na nich znajdujących się jest bardzo ważne w rozwijaniu spostrzegawczości, koncentracji, a także nabywaniu kompetencji językowych u małego dziecka. Dlatego proszę o to, by dziecko przyglądnęło się obrazkowi, powiedziało, kto się na nim znajduje, jak te osoby wyglądają. Można zadawać pomocnicze pytania tak, by uzyskać od dziecka jak najwięcej informacji. ( wygląd każdej z osób, wzajemne relacje, próba nadania tytułu obrazkowi)
  • http://www.siemianowice.pl/rodzina/

 

  • Oglądamy rodzinne fotografie – proszę rodzica o wcześniejsze przygotowanie ciekawych fotografii rodzinnych, przedstawiających członków rodziny w różnych sytuacjach i z różnych okresów życia ( w tym też fotografie dziecka, gdy było młodsze)

    Oglądanie zdjęć zawsze wzbudza pozytywne emocje, staje się też okazją do poznawania historii rodziny. Zachęcam  do tej formy zabawy.

 

  • Wykonujemy drzewo genealogiczne naszej rodziny-drukujemy sylwetę drzewa następnie przygotowujemy zdjęcia naszych najbliższych ( rodzice, rodzeństwo, dziadkowie) Dziecko koloruje sylwetę drzewa, rodzic pomaga w przyklejeniu małych zdjęć w odpowiednim miejscu. Wyjaśniamy dziecku cały schemat drzewa, utrwalamy z nim znajomość imion swoich najbliższych i ich wzajemne koligacje.
  • https://www.kizicolor.com/pl/607-drzewo-1-113208/

 

 

  • Wykonujemy rodzinny portret:  przygotowujemy dziecku 3 lub 4 elipsy ( tyle ile osób w rodzinie) wycięte z papieru ( twarze) Dziecko przykleja te elipsy na kartkę poziomą. ( najlepiej nie białą) Następnie dorysowuje każdej osobie elementy twarzy ( oczy, usta, nos, włosy i dodatkowo np. okulary, broda itp.) Oprócz kredek można wykorzystać do tej pracy gotowe oczy do przyklejenia, bibułę lub kolorowy papier do przyklejania włosów w zależności od możliwości.

 

  • Wysłuchanie wiersza: „Moja rodzinka” – po przeczytaniu wiersza porozmawiajmy z dzieckiem o jego treści ( Z ilu osób składała się ta rodzina? Jak rodzina spędzała czas? Co robiła latem? Co robiła zimą?) Niech ten wiersz będzie też inspiracją do rozmów nt swojej rodziny.

 

Moja rodzina, to ja, mama, tata

Mam też siostrę Alę i młodszego brata

Siostra jest wysoka, czarne włosy ma

A braciszek mały skończył latka dwa

 

Wspólne zabawy, wspólne spacery

Zimą na narty, latem rowery

Czas wolny zawsze razem spędzamy

Bardzo się mocno wszyscy kochamy

 

  • Muzykujemy z całą rodziną – przygotowujemy dla każdego członka rodziny po 2 instrumenty. Jeden typu „grzechotka” ( może być słoik z grochem, kaszą itp.) drugi typu „bębenek” ( pokrywka z łyżką, garnek z łyżką)

 „La Raspa” ( poniższa melodia) składa się z 2 części: pierwsza o wyraźnym do wystukiwania rytmie i druga część zachęcająca do szybkiego potrząsania instrumentem. Dlatego do grania pierwszej części użyjemy instrumentu typu: „bębenek” a do drugiej części zagramy na grzechotkach.

Udanej zabawy!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=NeF8GMoK7Cs

 

  • Atrybuty naszej rodziny – odszukujemy w gazetkach reklamowych różne obrazki, które pasują do członków naszej rodziny ( smakołyki, przedmioty codziennego użytku, zabawki), wycinamy te obrazki i przyklejamy na dużej kartce, która jest podzielona na kolumny. W każdej kolumnie jest podpisany inny członek rodziny i  „pod nim” przyklejamy obrazek, który do tej osoby pasuje.

Praca ta będzie dobrą okazją do wzajemnego poznania swoich upodobań, preferencji, pasji.

 

       Kochani!

Myślę, ze po tych wszystkich zabawach przekonacie się, że Wasza rodzina jest najwspanialsza na świecie. Nie zapomnijcie podziękować mamie, tacie, za to, że są dla Was dobrzy, że zawsze możecie na nich liczyć.

 

Pozdrawiam wszystkich serdecznie

Renata Pietkiewicz

 

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ 11.05.2020 - 15.05.2020

 

Witajcie dzieciaki i rodzice!

Co tam u Was? Jak się miewacie? Mam nadzieję, że miło spędzacie czas. Chciałabym Wam przedstawić moje dzisiejsze propozycje zabaw i ćwiczeń. Może będziecie mieć ochotę z nich skorzystać. Gorąco do tego zachęcam.

 

Tematyka: Żabka robi – kum, kum, kum

  • Rozwiązujemy zagadkę słowną o żabie :rodzic czyta treść zagadki, prosząc, by dziecko wysłuchało do końca i odgadywało po skończonym czytaniu.

Czasem przez dzień cały prawie

cicho siedzi w swoim stawie,
lecz gdy najdzie ją ochota,
może cały dzień rechotać.

 

  • Oglądamy krótki filmik o żabce: podczas oglądania zachęcamy dziecko, by obserwowało, jak porusza się żabka i jaki wydaje dźwięk. Następnie sami próbujemy wykonywać żabie ruchy i wydawać odgłosy, które wydaje żaba.
  • https://www.youtube.com/watch?v=QQNRgIiFGXU

 

  • Rozmawiamy o żabce: prowokujemy dziecko pytaniami do wypowiedzi nt: „Gdzie mieszka żabka? Jak żabka wygląda? Co zjada żabka?. Można wspomnieć o tym, że żabka nie zawsze wygląda tak samo ( różne stadia rozwoju podobnie jak my w swoim życiu też zmieniamy wygląd) Można posłużyć się ilustracją, by pokazać, jak żabka się zmienia.
  • https://www.printoteka.pl/ql/materials/item/2383

 

  • Uczymy się piosenki: „My jesteśmy żabki”: po wysłuchaniu piosenki można porozmawiać o treści piosenki, pytamy o to, w jakim kierunku skakały żabki. Próbujemy ilustrować swoim ruchem treść piosenki. Na słowa „hop, hop, hop” skaczemy obunóż
  • https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s  

 

 

  • Malujemy sylwetę żabki: wylewamy trochę zielonej farby na zakrętkę, talerzyk itp. dodając trochę wody, by farba była rozrobiona i gotowa do użycia. Przygotowujemy patyczki do uszu. Dziecko macza patyczek w farbie i odbija na całej powierzchni żabki

( zamiast patyczka może być korek, szczoteczka do zębów) Ważne jest, by dziecko odbijało a nie malowało przyborem jak pędzlem

http://pl.colorkid.net/kolorowanki-dla-ma%C5%82ych-dzieci/kolorowanki-dla-maluch%C3%B3w/kolorowanka-jolly-frog

 

 

  • Nazywamy nastroje żabki: na każdym z 4 obrazków żabka ma inną minę, co wyraża jej nastrój. Dziecko stara się wymyślić, co jest powodem, że żabka jest radosna, smutna, zła, itp. Stara się też znaleźć sposób na zmianę złego nastroju. Można odwołać się do własnych nastrojów, które dziecku towarzyszą i przypomnieć mu, kiedy zazwyczaj odczuwa smutek, złość itp
  • http://https://zakreconamama.pl/wp-content/uploads/2017/05/zabka.pdf

 

  • Wymyślamy  „Żabi taniec”: zachęcam całą rodzinę do stworzenia krótkiego układu tanecznego do podanego poniżej lub do własnego utworu instrumentalnego. Może być układ w parze, pojedynczo, z rekwizytem ( apaszka, wstążka, obręcz), z instrumentem lub bez niczego. Myślę, że warto  nagrać swój układ i za jakiś czas go sobie odtworzyć.
  • https://www.youtube.com/watch?v=h_XKOjj7h-s

 

 

Życzę wszystkim dobrego tygodnia. Przesyłam pozdrowienia i z niecierpliwością czekam na moment, kiedy znowu się zobaczymy.

Renata Pietkiewicz    grenadin@poczta.onet.pl

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 04. 05. 2020 - 08.05.2020

 

Witajcie ponownie!

Jak ten czas szybko biegnie. Wydaje mi się, że dopiero pisałam do Was o owadach, które obudziły się wiosną, a tutaj już przed nami kolejny tydzień. Tym razem wybierzemy się na wiejskie podwórko, by poznać wybrane zwierzęta z wiejskiej zagrody.

Życzę Wam dobrej zabawy, wielu pozytywnych wrażeń i dużo uśmiechu.

 

TEMATYKA: Życie na wiejskim podwórku.

 

  • Rozpoznajemy i nazywamy zwierzęta z gospodarstwa domowego:  w tej aktywności pomoże  filmik, podczas którego, każde zwierzę jest rysowane a następnie przebywa w swoim środowisku, wydaje charakterystyczne dla siebie odgłosy. Podczas oglądania filmu zachęcamy dziecko do podjęcia próby opisania wybranego zwierzątka, korzystając z doświadczenia np. z wizyty u babci na wsi, na wakacjach itp.
  • https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU

 

  • Opowiadamy o treści obrazka: można przekopiować do programu World ten obrazek. Następnie dziecko nazywa poszczególne zwierzątka na obrazku. Można też zadawać dziecku  pytania dotyczące treści obrazka np. Jakiego koloru kwiatki są na obrazku? Ile jest króliczków? Jakie zwierzątka stoją na trawie a jakie na ścieżce? Ile drzew z jabłuszkami tu się znajduje? Które ze zwierząt jest największe? Które zwierzątko jest najmniejsze?
  •   https://pl.dreamstime.com/zdj%C4%99cie-stock-zwierz%C4%99ta-gospodarskie-z-t%C5%82em-image26821080

 

  • Słuchamy wiersza M. Strzałkowskiej: „Zabawa w rymy”

Raz wybuchła na podwórku awantura,
bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura gdacze,
kaczka.....( kwacze)
krowa.....( ryczy)
świnia.....( kwiczy)
owca.....( beczy)
koza.....( męczy)
a na płocie przy chlewiku
kogut pieje: kukuryku!
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
Ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu
Odnalazła kura pióra i umilkła awantura’
A pisklęciu się dostała niezła bura!

Prowadzimy z dzieckiem rozmowę, dotycząca tego, co wydarzyło się w wierszu. Pytamy o to, jakie zwierzęta były na podwórku, jak zakończyła się ta historia.

  • Wspólnie recytujemy wierszyki logopedyczne: rodzic czyta a następnie wspólnie z dzieckiem uczy się bardzo krótkich wierszyków:
  1. Krowa znów cały dzień –MUCZY

Kto mógł ją tego nauczyć?.Ciągle słychać – MU, MU, MU

         Halo zuchu, jesteś tu?

  1. Nasz mała, śliczna kurka, to prawdziwa złotopiórka

GDACZE KO KO KO od rana, chyba dzisiaj jest wyspana

  1. Jestem sobie konik mały, prawdę mówiąc doskonały!

 Ciągle robię I HA HA  Czy potrafisz tak jak ja?

  1. Dziś od rana ciągle szum

CHRUMKA świnka CHRUM, CHRUM, CHRUM

W doskonałym jest humorze.

CHRUMKAĆ śwince też pomożesz

( wyrazy  napisane wielkimi literami , pogrubioną czcionka dopowiada dziecko)

 

  • Uczymy się piosenki: „Dziadek farmę miał”: piosenka ta jest doskonałym utrwaleniem znajomości mieszkańców  wiejskiego podwórka. Jej żywiołowy charakter niech zachęci wszystkich do wspólnego muzykowania ( wykorzystajmy domowe przedmioty tj garnek, łyżka, tarka lub gotowe instrumenty do wystukiwania rytmu np. podczas refrenu, spróbujmy poklaskać potupać do tej piosenki)
  • https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

 

  • Poznajemy zwierzęce rodzinki: poniższy filmik: „Szukam mamy” pozwoli odpowiedzieć na pytania np. Kim jest mama cielątka? Kto to taki źrebię?

                  https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

              Można też połączyć  na karcie pracy zwierzątko ze swoją   mamą.

              ( należy kartę wydrukować) http://zanotowane.pl/61/8078/zwierzeta,i,ich,dzieci,karty,pracy,karty,pracy.php

 

Można tez dodatkowo wydrukować postać krówki, pociąć na paski i zaproponować dziecku złożenie obrazka i przyklejenie do kartki.

 

  • Bawimy się z rytmem i sylabami: ustalamy z dzieckiem pewien schemat:

Ko, ko – uderzamy dłońmi o uda 2 razy i wypowiadamy sylaby

Kwa, kwa – klaszczemy w dłonie 2 razy i wypowiadamy sylaby

Me, me – dotykamy głowy 2 razy i wypowiadamy sylaby

Mu – podnosimy ręce do góry 1 raz wypowiadamy sylabę

 

.Zabawa polega na tym, że rodzic rytmicznie wypowiada  sylaby i wykonuje właściwe ruchy, dziecko naśladuje te ruchy. Ważne by zmieniać kolejność sylab, tym samym tez i ruchów .Dziecko musi być skoncentrowane, żeby się nie pomylić. Można przyspieszać stopniowo tempo podczas zabawy. Można też wykorzystać jakiś instrument, gdy dziecko nie będzie już potrzebowało naszego wzorca.

 

 

 

  • Bawimy się figurkami zwierząt: jeśli w domowej skrzyni z zabawkami znajdują się figurki zwierząt, poprośmy dziecko, by znalazło mieszkańców wsi. Następnie niech dziecko przyglądnie się tym zwierzakom. Wybieramy 3 figurki, ustawiamy je w rzędzie i chowamy jedną z nich. Dziecko odgaduje, którego zwierzątka brakuje. Można zwiększać ilość figurek ( wystawiamy 4 figurki po czym  ukrywamy dalej tylko 1) Liczę na Państwa pomysłowość i wykorzystanie tych rekwizytów do wielu innych zabaw. Myślę, że dzieciaki też będą miały swoje propozycje.

 

Życzę wszystkim dobrej zabawy i do zobaczenia następnym razem.

Renata Pietkiewicz, grenadin@poczta.onet.pl

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 207.04.2020 - 30.04.2020

 

Witam Was kochane dzieciaki !!!!    Witam Was drodzy rodzice!!!!!!

 

Wszędzie dookoła widać i słychać, że wiosna już u nas zadomowiła się na całego. Zachęcam w tym tygodniu do pozostania w tematyce wiosennej. Na spacerach, które z pewnymi ograniczeniami ale są już możliwe będziecie mogli Państwo razem z dziećmi poczuć zapach wiosny, posłuchać śpiewu ptaków, poobserwować życie owadów.

Tematyka: Wiosna budzi owady.

  • Rozmawiamy o owadach: przeszukujemy domową biblioteczkę, by odnaleźć książeczki, ilustracje czy czasopisma, których bohaterami są owady. Oglądamy z dzieckiem wybrane książki, rozmawiamy o tym jak wyglądają owady, które tam są przedstawione, co one robią, jakie wydają dźwięki. Jest to też okazja do poznania nazw wybranych owadów tj pszczoła, osa, biedronka, mrówka, mucha, komar (odwołujemy się też do doświadczeń dziecka dotyczących tego tematu)  Można też pooglądać z dzieckiem ilustracje w Internecie ( rodzic wybiera obrazek, dziecko próbuje opowiadać o wyglądzie danego owada)

  • https://www.ekologia.pl/wiedza/zwierzeta/owady

 

  • Rozwiązujemy zagadki słowne : wspólnie z dzieckiem słuchamy zagadek. Niektóre z nich dotyczą owadów, ale nie wszystkie. Staramy się do przedstawionego przez lektora opisu dodać od siebie jakiś ważny szczegół, który będzie podpowiedzią dla  dziecka. Po odgadnięciu zagadki można naśladować zwierzę, którego dotyczyła zagadka.
  • https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4

 

  • Słuchamy wiersza terapeutycznego: Kaliny Beluch „O dziewczynce, która bała się…”: często małe dzieci boją się owadów dlatego treść tego wiersza pomoże przełamać niechęć, a czasem nawet strach do tych zwierząt. Staramy się, by dziecko w wygodnej pozycji i w skupieniu słuchało wiersza. Po jego wysłuchaniu zadajemy pytania dotyczące treści. Pytamy też dziecko, jakim owadem by chciało być i dlaczego. Sami też identyfikujemy się z wybranym owadem, podając powód ( np. Ja chciałabym być biedronką, bo ona jest taka ładna, czerwona i umie latać)
  • http://wiersze.kobieta.pl/wiersze/dziewczynce-ktora-bala-sie-owadow-275772

 

 

 

  • Bawimy się z piosenką: „Pszczółka Maja” (taniec Mai):

zachęcam rodziców wraz z dziećmi do zabaw ruchowo –tanecznych oraz nauki śpiewania ( zwłaszcza refrenu)

Dodam, że „Krasnoludki” bardzo lubią tą piosenkę i wiele razy towarzyszyła nam ona w przedszkolu. Twórzmy na przemian z dzieckiem własne ruchy, gesty. Chwalmy dziecko za wszelkie przejawy własnej twórczej inwencji muzycznej. Nagradzajmy nie tylko inwencję dziecka ale i jego odwagę brawami i naszym uśmiechem.

 

  •    Ćwiczymy spostrzegawczość oraz orientację w przestrzeni: rodzic może wydrukować obrazek lub skopiować go do dokumentu Word i pozostawić na ekranie podczas zabawy z dzieckiem. Wykorzystujemy obrazek do przeliczania w zakresie 3, do zabaw w poszukiwanie pajączka, biedronki lub pszczółki w każdym z 3 rzędów, używamy też określeń obok, pomiędzy, pod, nad ( np. Kto stoi obok pajączka?, Kto jest pod biedronką? – zawsze wskazujemy na konkretny rząd jednocześnie podając jego numer: pierwszy rząd, drugi rząd itp. )
  • https://de.123rf.com/photo_17082599_illustration-einer-spinne-ein-marienk%C3%A4fer-und-eine-biene-auf-einem-wei%C3%9Fen-hintergrund.html

 

  • Robimy pszczółki: w zależności  od dostępnych w domu materiałów proponuję wykonanie dwóch rodzajów pszczółek do wyboru lub jeśli chęci i czas pozwolą, to obydwu. Powstałe wytwory mogą posłużyć jako pacynki, kukiełki do zabaw w teatr. Zachęcajmy dzieci do zadawania pytań, do prowadzenia rozmów, co będzie rozwijało mowę dialogową i wzbogacało słownictwo. Podpowiedź do wykonania pszczółek znajdziecie Państwo tutaj:
  • https://www.pinterest.se/pin/386183736800466260/?d=t&mt=signup
  • lub https://www.youtube.com/watch?v=KNgDitm-oEE

 

  • Uczymy się rysować biedronkę (samodzielnie!) : rodzic rysuje na swojej kartce etapami bardzo prostą biedronkę, a dziecko powtarza każdy z tych etapów na swojej kartce ( rozpoczynamy od dużego koła, potem dorysowujemy głowę, czułki, skrzydełka, a na końcu kropki) Wzorem może być prosta kolorowanka, znajdująca się pod tym adresem:
  • https://pl.pinterest.com/pin/380906080968121714/

 

  • Robimy wiosenne albumy: gorąco zachęcam aby podczas wiosennych spacerów utrwalać w obiektywie te ulotne chwile, kiedy wszystko kwitnie, pachnie i jest soczyście zielono.  Może uda się nawet uchwycić jakiegoś owada. Zgromadzone zdjęcia np. przy kwitnącej wiśni, z bratkami w ogródku, w promieniach słonecznych, kolorowego motylka można wykorzystać do wykonania wspólnie z dzieckiem wiosennego albumu.

 

Pamiętajmy, że każdy wypad na spacer może być lekcją przyrody, a klomby, parki czy nawet osiedlowe trawniki pełne są „żywych pomocy naukowych”. Obserwujmy z dzieckiem świat owadów, opowiadajmy mu o nim, a podczas kolejnych spacerów powierzajmy mu ważne zadania, np. „A teraz wypatrujemy biedronki” lub „Kto pierwszy zobaczy motylka !”.

Można też utrwalać zdobytą podczas spacerów wiedzę, warto następnego dnia obejrzeć z dzieckiem zrobione podczas spaceru zdjęcia owadów lub pokazać mu „znajome” owady na zdjęciach, w książkach czy na www jednocześnie zadając pytania, np.

  • Czy ten owad umie latać?
  • Opowiedz jak on wygląda.
  • Czy jest groźny dla człowieka?
  • Jakie dźwięki wydaje? Spróbuj zrobić tak samo.

 

Serdecznie pozdrawiam wszystkich i życzę dobrej zabawy !!!!!!

Renata Pietkiewicz, grenadin@poczta.onet.pl

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW 20.04.2020 - 24.04.2020

 

Witajcie  „Krasnoludki”, witajcie drodzy rodzice!

 

Mam nadzieję, że czasem zaglądacie na stronę internetową naszego przedszkola i korzystacie z propozycji, jakie tam dla Was zamieszczam. Najważniejsze jest jednak to, byście podczas pobytu w domu znaleźli czas na różnorodną aktywność, nie zapominając o codziennym uśmiechu i dobrym słowie, kierowanym do swoich bliskich.

Chcę Wam dziś zaproponować spotkanie z bocianami, które są zwiastunami wiosny i zdobycie pewnych informacji na ich temat.

 Bawcie się dobrze!!!!

 

 

Tematyka: Witaj nam bocianie.

  • Słuchamy wiersza H. Zdzitowieckiej: „Powrót bocianów”

Przyleciały z daleka,
krążyły nad łąką.
Zobaczyły je dzieci,
gdy rankiem wzeszło słonko.

Zobaczyły je dzieci,
powitały radośnie:
- Witajcie nam bociany,
powiadajcie o wiośnie.

Przeleciały nad wioską,
krążyły powoli,
aż przysiadły na gnieździe,
na wysokiej topoli.

Przysiadły na topoli
stare gniazdo poznały
dzieciom na powitanie
o wiośnie klekotały.
Po przeczytaniu wiersza możemy porozmawiać  z dzieckiem nt treści wiersza, zadając mu pytania( -Skąd przyleciały bociany? -Gdzie najpierw latały? -Kto je witał? -Gdzie usiadły i dlaczego? -Kiedy przylatują do nas bociany? )

  • Poznajemy wygląd bociana -  rozpoczynamy od zaczerpnięcia informacji od dziecka nt wyglądu tego szczególnego ptaka. W dalszej kolejności wspólnie odszukujemy bociana w atlasie on-line ( spis alfabetyczny) , rodzic pokazuje kolejno różne obrazki np. flaminga, łabędzia, sroki i bociana, zatrzymując  się na tym ostatnim .Zwracamy uwagę dziecka na takie elementy jak : mała głowa, długi dziób, cienka szyja, kolor upierzenia, wielkość skrzydeł, długie nogi. Wyjaśniamy, dlaczego natura tak właśnie wyposażyła bociana.
  • http://ptaki.info/index_ptaki.php

 

  • Uczymy się piosenki: „Bocian”( Muzyczny elementarz)

Podczas słuchania i oglądania stukamy dłonią dziecka o blat, by wyczuło miarowe tempo ( tempo marsza) Możemy tez swoją dłonią uderzać w udo dziecka lub w jego ramię. Potem dziecko może próbować wystukiwać rytm samodzielnie. Można do tego ćwiczenia wykorzystać też klocki, stukając jeden o drugi lub kubek z łyżką według własnych pomysłów.

 

  • Kle, kle, kle – podglądamy co robi bociek –na początku słuchamy klekotu bocianów w gnieździe ( filmik), próbujemy naśladować ten dźwięk, później wpisując hasło: bocian do wyszukiwarki, pojawiają się nam obrazki przedstawiające bociany w różnych sytuacjach ( wybieramy kilka obrazków ) Praca z tymi obrazkami będzie doskonałą okazją do wzbogacania słownika dziecka, do rozwijania jego spostrzegawczości i koncentracji. ( Co robi bocian?, Gdzie jest teraz bocian? Itp.)
  • https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

 

  • Bawimy się sylwetami boćków -  rodzic przygotowuje sylwety boćków w 2 rozmiarach: 5 dużych i 5 małych ( można wydrukować kolorowankę i wspólnie z dzieckiem pokolorować lub wydrukować już gotowe, kolorowe sylwety) Gotowe bociany rozkładamy w rozsypance na stoliku. Zachęcamy dziecko do ułożenia bocianów wg naszych poleceń np. weź 2 bociany duże i 1 małego, weź tylko małe, ułóż bociany w parach( duży z małym), ułóż 2 rodzinki bocianów ( małe osobno i duże osobno), ułóż w szeregu na przemian: duży, mały, duży…… itp. https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-bocian.html
  •  
  • http://http://www.ac-grenoble.fr/college/paul.valery.valence/spip/IMG/arton104.jpg

 

  • Robimy wytwory plastyczne z bocianem w roli głównej
  1. Bocian z dłoni – na dłoń dziecka nanosimy 2 kolory farb: czarną i białą. Kciuk jest pod kątem prostym do pozostałych, złączonych i wyprostowanych palców  ( kciuk i środkową część dłoni malujemy na biało a złączone 4 palce na czarno).Tak pomalowaną dłoń odbijamy  na kartce. Do kciuka domalowujemy głowę i dziób, dorysowujemy też we właściwym miejscu długie, czerwone nogi.
  2. Rodzina bocianów – każdy z domowników rysuje swojego bociana ( bocian – mama, bocian – tata, bocian – dziecko).Może rozpocząć rysowanie jako pierwsza mama, by dziecko mogło zaobserwować jakie ruchy wykonuje mama podczas rysowania ( można komentować przy rysowaniu np. głowa jest okrągła i mała, teraz będzie dziób – on jest szpiczasty itp.) Po narysowaniu można nadać imiona wszystkim bocianom, a wspólną pracę wywiesić w widocznym miejscu.
  3. Bocian ułożony z elementów -  rodzic przygotowuje elementy, z których dziecko ułoży bociana: 3 kółka z papieru ( małe, duże i średnie: małe i duże są białe, średnie czarne lub wycięte z gazety lub pokolorowane czarną kredką) Do tego trójkąt ostrokątny ( czerwony, na dziób bociana), biały, długi prostokąt na szyję i 2 cienkie prostokąty ( paseczki) na nogi. Przy układaniu bociana z elementów należy podpowiedzieć dziecku, by duże i średnie koła zgięło na połowę ( pomagamy przy tej czynności)Na białym półkolu przyklejamy czarne półkole. Wszystkie ułożone elementy przyklejamy

Zachęcam też rodziców do zabaw ruchowo –naśladowczych:

  • Bocian leci -  rozkładanie rąk i naśladowanie lotu bociana
  • Bocian idzie po łące -  unoszenie wysoko kolan
  • Bocian stoi na jednej nodze
  • Bocian klekocze – ręce wystawione do przodu, dłonie uderzają jedna o drugą
  • Bocian omija kałuże – ustawiamy na dywanie przeszkody np. serwetki, kawałki gazety, dziecko musi je omijać

Życzę wszystkim dużo radosnych chwil i dobrej zabawy!!!!

Renata Pietkiewicz

 

 

Propozycje zajęć  i zabaw 14.04.2020 - 17.04.2020

 

Kochane Krasnoludki!

 

Kolejny tydzień już za nami. Tym razem, tuż po Świętach Wielkanocnych chciałam Was zaprosić do zabaw i ćwiczeń tematycznie związanych z dbaniem o higienę wokół nas. Temat ten jest w ostatnim czasie bardzo popularny, więc myślę, że chętnie sobie go utrwalicie.

Życzę Wam i Waszym rodzicom wielu wrażeń i fajnej, wspólnej zabawy!

 

Tematyka: Jak przedszkolak dba o higienę.

  • Z wizytą w łazience: korzystając z dotychczasowych doświadczeń, dzieci mogą opowiedzieć nt tego miejsca( co tam się znajduje: meble, urządzenia i inne przedmioty) oraz mogą też spróbować opisać to miejsce z pytaniami pomocniczymi rodzica. Po takiej rozmowie można razem z dzieckiem odwiedzić domową łazienkę i skonfrontować z rzeczywistością to, o czym dziecko mówiło. Można też pobawić się w zadawanie zagadek słownych: „O czym teraz pomyślałam? ( np. zagadka dotycząca ręcznika, mydła, lustra itp.) Celem tej formy zabawy z dzieckiem jest uświadomienie, iż łazienka jest bardzo ważnym miejscem w każdym domu ( dziecko może wraz z rodzicem próbować sobie wyobrazić rzeczywistość domową bez łazienki )
  • Zagadki dotykowe: rodzic gromadzi w worku, reklamówce wybrane przedmioty dotyczące higieny tak, by nie widziało ich dziecko ( mydło, gąbka, pasta do zębów, ręcznik itp.)

Zasłaniamy dziecku oczy apaszką i prosimy , by wyciągnęło jedną rzecz ( dziecko dotyka i próbuje odgadnąć czego dotyczy ta zagadka) Można podczas tej zabawy pytać dziecko, czy ta rzecz jest twarda, czy miękka, duża, mała, gładka, chropowata wzbogacając dziecięcy słownik.

  • Projektujemy ręcznik kąpielowy:  Zabieramy kartkę A4 i nożyczki. Próbujemy nacinać frędzelki na krótszych krawędziach kartki. Następnie robimy dowolne pieczątki z ziemniaka, moczymy je w farbie i odbijamy na całej powierzchni kartki. Każdy z członków rodziny może zaprojektować swój własny ręcznik. Można zamiast pieczątek użyć gotowych naklejek, jeśli się takie posiada w domu lub wyciętych obrazków z gazet, czy wycinanek. Każdy pomysł dobry!!!!!
  • Wspólnie uczymy się piosenki: „Wygonić wirusa”

Podczas słuchania zwrotek piosenki uczymy się wystukiwać rytm, naśladując jak puka wirus do drzwi.

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

  • Poznajemy wierszyk: „Ząbki”. Zachęcamy dziecko do uważnego wysłuchania treści wiersza i zadajemy pytania nt właściwej pielęgnacji zębów, odżywiania i troski o ich zdrowy wygląd. Próbujemy ustalić z dzieckiem, które rady z wiersza będziemy od dziś stosować

http://wierszykidladzieci.pl/inne/zabki.php

  • Oglądamy historyjkę obrazkową: „U dentysty”

Można wydrukować obrazki z historyjki lub korzystać z nich na ekranie. Staramy się wspólnie z dzieckiem opowiadać, co przedstawiają obrazki. Gdy będą one wydrukowane dziecko może próbować układać je we właściwej kolejności. Odwołujemy się także do wizyt u stomatologa, które dziecko już ma za sobą.

https://blizejprzedszkola.pl/dentysty-sie-nie-boje-cz-2-pd,3,6995.html

  •  „Wesoły ząbek” – układanie obrazka z 3 części ( rodzic drukuje obrazek, wycina go w formie kwadratu i przecina kwadrat na 3 równe części. Dziecko układa na kartce obrazek i przykleja z pomocą rodzica ( ważne jest centralne ułożenie obrazka na kartce oraz w miarę możliwości dokładne dopasowanie elementów do siebie)

http://www.pm1torun.blizej.info/index.php?modules=aktualnosc&id=788

 

Zachęcam też rodziców do wykorzystania obecnego czasu w domu na trening szczotkowania zębów, który rozpoczęliśmy w II półroczu w naszej sali Krasnoludków. Będzie to doskonałe i  praktyczne dopełnienie tematyki dotyczącej higieny.

Pozdrawiam wszystkich i życzę wszystkiego dobrego!!!

Renata Pietkiewicz, grenadin@poczta.onet.pl

 

 

 

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 06.04.2020 - 10.04.2020

 

Drodzy rodzice i moje kochane Krasnoludki !

 

Jeszcze przez jakiś czas wszyscy musimy pozostać w swoich domach i nie możemy spotkać się w przedszkolu.

Zbliżają się Święta Wielkanocne, więc proponuję Wam zabawy, piosenki, ćwiczenia związane z tą tematyką. Życzę Wam dużo zdrowia i pogody ducha oraz  dobrej zabawy.

 

Tematyka: Już niedługo Wielkanoc.

 

 

Zapraszamy do zabawy jajko.

 

  • Zagadka obrazkowa:” Jajko” – rodzic rysuje po małych fragmentach kontur jajka na kartce pobudzając swoją pociechę do rozwijania wyobraźni.

( Powiedz, co to będzie? Każda odpowiedź dziecka powinna być pochwalona. Dochodzimy w końcu do całego konturu i zagadka jest rozwiązana)

 

  • Wspólnie oglądamy filmik o tym skąd się bierze jajko. Podczas trwania filmu staramy się zapoznać dziecko ze słowem: kurnik (Co to za miejsce? Kto tam mieszka? Co tam się znajduje ? itp.)

      https://www.youtube.com/watch?v=fICZcVccDv4  

 

  • Oglądamy prawdziwe jajka, rozmawiamy o ich wyglądzie ( można rozbić jajko i zobaczyć, co jest w środku (biało i żółtko) Możemy porozmawiać o tym w jakiej postaci spożywamy jajka (na twardo, na miękko, sadzone, jajecznica itp.) oraz zachęcić dziecko do skosztowania jajka pod wybraną postacią np. na kolację Zachęcamy do wspólnego wykonania potrawy, której głównym bohaterem będzie jajko.

 

  • Rysujemy jajka – proponuję  rysowanie konturów jajek o różnych wielkościach na dużej kartce lub na gazecie ciemną kredką woskową, (dbamy o to, by dziecko właściwie trzymało kredkę)

 

  • Bawimy się z piosenkami:

 

  • Gdacze kura ko ko ko”

            https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

Zachęcam do wspólnego wysłuchania piosenki, do porozmawiania o tym jak  zachowywała się kura na wiejskim podwórku. Zacznijmy wspólne śpiewanie zwłaszcza refrenu. Spróbujmy podczas zwrotek naśladować poruszanie się kury a przy refrenie wspólnie zaśpiewać. Wykorzystajmy sylabę: „ko”  do zabaw logopedycznych, rytmicznych  (wypowiadajmy ją wolno, rozwlekając, szybciej, głośniej, na tonach wysokich i niskich wg własnej inwencji)

                                                

  • „Pisanki jajka malowane”

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Wspólnie przygotujcie 5 wyciętych jajek i narysujcie na każdej z nich elementy, o których mowa w piosence (kogucik, słońce, laleczki, kwiatuszki, gwiazdki) Wykonane pisanki można wykorzystać do zabawy rozwijającej pamięć krótkotrwałą (kładziemy w szeregu jedną obok drugiej pisankę, dziecko zapamiętuje je a następnie chowamy jedną z pisanek. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, której pisanki brakuje)

 

Wielkanocne symbole

 

  • Słuchamy wiersza o wielkanocnym baranku: „Cukrowy baranek”

E. Szelburg – Zarembiny

http://przedszkolowo.pl/strefa-nauczyciela/wiersze,cukrowy-baranek,93

 

Można wyciągnąć z domowych zakamarków koszyk wielkanocny wraz z akcesoriami które do niego wkładamy (drewniane pisanki, kurczątko, baranek itp) Następnie opowiedzieć o tym jakie święcimy pokarmy oraz nawiązać do obecnej sytuacji i tego jak w tym roku będą wyglądały Święta Wielkanocne. Niech ten wiersz zainspiruje dzieci do wykonania baranka ( robimy placek z białej plasteliny lub z masy solnej (tułów baranka) i odbijamy na plastelinie zakrętki z pisaków (utworzą się wzorki na plastelinie) Robimy drugi, mały placek (głowa baranka), odbijamy oczy, buzie i robimy rogi ( zwijamy ślimaczki z wałeczków plasteliny – w tym może pomóc rodzic) Dalej możemy z wykałaczek lub zapałek zrobić barankowi nogi

 

  • Robimy kurczaczka wielkanocnego

https://www.dacolorare.com/img.php?id_img=7312 

 

Wykorzystujemy żółtą farbę do malowania paluszkiem w konturze kurczątka.

Starajmy się odbijać paluszek tylko w środku kurczątka.

Serdecznie namawiam do wykonania pisanek wg. własnego pomysłu i zaangażowania do tego dzieciaków na miarę ich możliwości.

 

Pozdrawiam wszystkich

Renata Pietkiewicz (grenadin@poczta.onet.pl)

 

 

 

 

 

 

Propozycje zajęć i zabaw 25.03.2020 - 03.04.2020

 

 

Drodzy rodzice „Krasnoludków”!

 

W związku z zaistniałą sytuacją, a co za tym idzie koniecznością spędzania czasu w domu, chciałabym, zaproponować pewne formy aktywności i zachęcić wszystkich Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi.

W najbliższym czasie zabawy i ćwiczenia będą dotyczyć tematyki wiosennej.

 

Temat .Spotkanie z wiosną.

 

 

Niech obrazki będą inspiracją do rozmów nt oznak wiosny – dziecko może próbować opowiedzieć treść obrazka oczywiście z Państwa pomocą, można je wykorzystać do zabaw rozwijających spostrzegawczość ( np. poszukaj dzięcioła, poszukaj białe krokusy)oraz ćwiczeń w zakresie orientacji przestrzennej ( góra obrazka – dół obrazka,  „Gdzie jest słoneczko?” – na górze itp.)

·Jaka jest wiosna? ( rozwijamy wyobraźnię muzyczną na podstawie doznań słuchowych) – słuchanie utworu A.Vivaldiego : „Wiosna” z cyklu: „Cztery pory roku”

https://www.youtube.com/watch?v=gj-cRaeNbl8

 

Możemy położyć się wygodnie razem z dzieckiem i wspólnie wysłuchać utworu podając dziecku jego tytuł i zachęcając , by podczas słuchania zastanowiło się, co widzi. W trakcie słuchania rodzic może także powiedzieć o swoich wyobrażeniach podczas słuchania muzyki. ( tylko wersja audio)

Dodatkowo po takim ćwiczeniu można wysłuchać tego utworu wraz  z filmikiem, opowiadając, co przedstawiają wiosenne obrazki.

 

 

Rodzic czyta dziecku wiersz, następnie inspiruje go pytaniami do udzielania odpowiedzi nt jego treści („O jakiej porze roku opowiada wiersz?”,„Kto się spotkał na spacerze?”,„Ile było jeży?”.W dalszej części proponujemy dziecku wykonanie z papieru głównych bohaterów tego wiersza. Można odrysowaćdziecka „pieść”, dorysować ryjek oraz kolce, pokolorować jeża. Po wycięciu przez rodzica sylwet jeżyków można je zamocować na patyczku, rurce do picia itp. lub po prostu do trzymania w ręce. Niech te postaci posłużą do rozwijania mowy dialogowej ( rozmowa jeżyków na dowolny temat, nie tylko zgodnie z treścią wiersza)

 

  • Zabawy z piosenką: „Idzie do nas wiosna”

          https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM

 

Uczymy się piosenki, proponując ilustrację ruchową podczas nauki

( naśladujemy motylka, skaczącą żabkę, fruwającego bociana)

Możemy zaśpiewać z dzieckiem w duecie, a także solo ( np. mama śpiewa zwrotkę a dziecko refren a potem odwrotnie) Możemy wykorzystać jakiś „domowy instrument” lub wykonać go z pudełka i łyżki ( bębenek) i wspólnie muzykować, grając refren a śpiewając zwrotkę. Instrument ten można również użyć do ćwiczeń rytmicznych tj „dźwięki szybkie, wolne, ciche, głośne”. Doskonałą zabawą będzie naśladowanie odgłosów wiosennych za pomocą instrumentu ( naśladuj klekotanie bociana, zagraj tak, jak wieje wiosenny wiatr, jak śpiewa ptaszek itp.)

 

  • Nasze wiosenne prace plastyczne

1.Pierwsze przebiśniegi – wycinamy kółeczka z białego papieru, składamy dwukrotnie i powstaje nam główka przebiśniegu .Przyklejamy ją na kartkę i dorysowujemy zieloną kredką łodygę i liście.

2.Drzewko wiosenne – rodzic rysuje kontur drzewa (pień i gałęzie), dziecko maluje paluszkiem zielone listki( odbijanie palcem wskazującym, moczonym w zielonej farbie) Jeśli nie ma farby, można listki dorysować

     ( np. w formie małej kuleczki)

     3.Krokus – na przygotowanym szablonie krokusa rozprowadzamy  plastelinę ( wcześniej dziecko ugniata malutkie kuleczki, by stały się miękkie i ciepłe i rozciera je paluszkami by zapełnić całą powierzchnię – plastelina fioletowa, lub żółta lub biała oraz zielona na listki i łodygę)

W przypadku braku plasteliny można wykorzystać farbę lub kredki

http://pomeduk.blogspot.com/2013/03/wiosenne-kwiaty-krokus-kolorowanka.html

Gdy prac plastycznych będzie coraz więcej można z nich stworzyć: „Wiosenną wystawę”, która będzie coraz bogatsza oraz wykonać jej fotografię.

 

 

Życzę dobrej zabawy i wielu ciekawych pomysłów.

Pozdrawiam Renata Pietkiewicz ( grenadin@poczta.onet.pl)